(Bijna) vrolijk kerstfeest
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 27 december 2009 12:23 AM

Hallo mensen,

Weer terug op het forum na enige tijd van afwezigheid.
Uiteraard wens ik iedereen een vrolijk kerstfeest, iets wat voor ons door een storing in het motor-management bijna niet doorging.
Gistermiddag naar m’n moeder gereden (zo’n 65 km vooral snelweg), niets aan de hand. ‘S nachts terug rond 1:30 uur, lampje van het motor-management bleef aan na het starten. ANWB gebeld, aanraden was voorzichtig naar huis te rijden en ‘s ochtends een wegenwachter langs te laten komen. We zijn met max 100 km/h naar huis gereden en ook aangekomen.
Vanochtend 8:30 uur (volgens afspraak, top ANWB !) stond de wegenwacht voor de deur. De computer toonde ‘opgeslagen’ foutcode P0190 Brandstofrail druksensor, iets wat wellicht verklaard kan worden doordat ik een paar dagen terug de sleutel in het contact stopte en meteen startte (foutje,ik had natuurlijk moeten wachten op de brandstofpomp.
Ook stond er een 2e foutcode in het systeem : ‘Actief’ P00CC-Pxxxx Aandrijf systeem groepen

De wegenwachter was in staat een van deze codes te wissen, de andere bleek en daarmee het lampje op het dashboard ook. De wegenwachter verzekerde me dat er waarschijnlijk niets aan de hand is en de dealer deze code maar even moet wissen nadat ik verteld had gisteravond niets vreemds te merken in het weggedrag.
Met deze gegevens reden we wat vlotter naar m’n scvhoonouders, zo’, 125 km vooral snelweg. Ik merkte vandaag dat de auto bij 1900 toeren niet die extra turbo-boost geeft en 120n is zo’n beetje de maximale snelheid. Echter bij een oprit van een viaduct zakt dit al gauw in naar zo’n 100 km/h. Ook hiervan zijn we thuis gekomen. Nu heb ik echter een paar vragen :

Schakelt het motor-management bij deze foutcode(s) naar een veilige mode waarbij het motor-vermogen beperkt wordt ?
Zo niet, zijn er andere mogelijke oorzaken voor dit verminderde vermogen ?
Heeft iemand dit al eens meegemaakt ?

Ongevbeer een jaar terug was de brandstofpomp kaduuk, wat inclusief 3 dagen autohuur ongeveer 1000 euro kostte, ik hoop dat dit goedkoper gaat uitvallen…...

Alvast vriendelijk dank,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 27 december 2009 07:34 PM
  [ # 1 ]

Vervelend, zo met de kerst..

Schakelt het motor-management bij deze foutcode(s) naar een veilige mode waarbij het motor-vermogen beperkt wordt ?

Specifiek bij deze foutcode: geen idee wat die betekent: ´Aandrijfsysteemgroepen´ sluit niet veel uit.

Niettemin, de oorzaak van een actieve noodloop wordt meestal vastgelegd in het geheugen, is in dit geval blijkbaar ook gebeurd. Het is zeker mogelijk dat na het wissen / resetten van de foutmelding de turbo weer functioneert zoals je gewend bent.

Is de HDi in kwestie een 90pk of een 110pk?

Bij een ‘90’ heeft het motormanagement geen directe invloed op de turbodruk. Het motormanagement kan vermoedelijk wel de hoeveelheid ingespoten brandstof zo beperken zodat de turbo nauwelijks effectief is en je geen vermogen meer hebt.

Bij een ‘110’ wordt de turbodruk direct geregeld door het motormanagement / ECU.
Het kan gebeuren dat het motormanagement een bepaalde waarde van een sensor (brandstofdruk, luchthoeveelheid, vul maar in) doorkrijgt waardoor de noodloop wordt geactiveerd. Het motormanagement kan dan de turbodruk op ‘nul’ houden door de wastegate open te zetten. Alweer: geen vermogen.

Eerst uitlezen / resetten, daarna kun je altijd nog verder kijken.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 december 2009 08:28 PM
  [ # 2 ]

Hoi RB,

Het gaat hier om de 90PK versie, of misschien moet ik zeggen 45 Wink
Ik heb de auto vanochtend naar de dealer gebracht (is slechts 2 km verder, loopafstand).

Zelf heb ik geen apparatuur om uit te lezen, de ANWB man kon de codes uitlezen zoals gepost, waarschijnlijk gebruik makend van een algemene computer (voor verschillende merken / types).
Ik zou niet weten hoe ik dit zelf zou kunnen / resetten en welke apparatuur ik nodig heb.

Feit is wel dat de auto bij die paar keer dat ik ‘m startte sinds de storing niet meteen lekker loopt bij koude start. Misschien is het lampje inderdaad een indicatie van iets…...

Ik houd jullie op de hoogte.

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 29 december 2009 03:04 PM
  [ # 3 ]

Vandaag contact met de reparateur. Onderzoekskosten tot nu toe waren al 140 euro. Ze kunnen echter niet verder totdat er 2 nieuwe brandstof-druk sensoren gemonteerd zijn (380 euro incl. montage). Hierna is het echter nog niet zeker dat het probleem is opgelost. Bovendien moeten deze nog besteld worden en dit zal dan waarschijnlijk pas komende maandag binnen zijn (als het meezit).

Het moet niet veel gekker worden. Met dit verhaal en de geschiedenis van de defecte brandstofpomp een jaartje terug (kosten zo’n 1000 euro), ga ik langzaam denken aan een andere auto zodra er binnenkort nog iets aan is…...

Ik houd jullie op de hoogte,

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 30 december 2009 03:43 PM
  [ # 4 ]

Shocked

€ 140 + 380 uitgeven én geen garantie dat daarmee het probleem opgelost is?

Daar zou ik ook flink van balen, zeker als je vorig jaar de hogedruk-dieselpomp moest laten vervangen.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 30 december 2009 04:27 PM
  [ # 5 ]

klopt, slecht geslapen vannacht. Vandaag nog even langs geweest bij de dealer. De sensoren waren binnen maar ze hadden een minimale werkplaats bezetting en 9 auto’s in onderhoud en daardoor gaat het waarschijnlijk niet meer lukken deze week.

Los van de kosten is de koppeling binnenkort een keer aan vervanging toe en doet 1 injector minder mee. Deze Xantia voldoet daarmee niet meer aan de eis goedkoop betrouwbaar vervoer voor als de DS winterslaap mag houden. Ik ben het vertrouwen een beetje kwijt in deze eerste generatie HDI techniek voor als het later -15° wordt of volgende winter weer iets mis is.
Ik ben er sterk aan het denken dat als het de sensoren niet zijn, we een benzine Xantia break gaan zoeken, liefs 1.8 16V. Heb al gekeken, vond ook deze 2.0 CT Activa, ook leuk, maar betrouwbaar ??

In ieder geval groetjes, een prettig uiteinde en ik houd jullie op de hoogte.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 31 december 2009 02:15 PM
  [ # 6 ]

Gisteren net voor 5 uur belletje van de citroen dealer, de sensoren waren gemonteerd en de gemeldde problemen waren opgelost voor de eerder gemeldde prijs van iets over de 500 euro. Vanochtend de auto opgehaald en rijdt weer als een zonnetje.
Toen een jaar terug de brandstofpomp defect was, heeft de wegenwacht een vluchtig goedje in de luchtinlaat gespoten waardoor de motor even op hol sloeg. Sindsdien ging het starten een beetje met overslaan van de motor (alsof ie iets te veel krijgt) en nu is ook dit verholpen en heb ik de indruk ook iets meer acceleratie te hebben als voor deze reparatie. Ik denk daarom dat dit euvel al een jaar lang aanwezig was, maar nu met de kou pas echt een probleem werd.

Kerst was door dit probleem iets minder leuk, voor nieuwjaar starten we in ieder geval weer met een Xantia die het doet. Alvast een prettig uiteinde, dat van ons zal dat in ieder geval wel worden !

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook