Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Voor het kofferbakargument hebben ze destijds de Break bedacht. Zelfs met een flinke gastank nog voldoende laadruimte over.
Lijkt mij ook niet een lekker gevoel zo’n bom voor je.
Tsja, als je van achteren wordt aangereden zit diezelfde bom achter je.
Maar ik zag vorige week bij een garagebedrijfje hier in de buurt een VW Kever in aanbouw, compleet met rolkooi en in het vooronder, pal achter de bumper, zo’n grote gasfles waar je op vakantie je kooktoestel op aansluit. Toen bekroop me wel dezelfde gedachte… Maar misschien werd ie wel geprept voor een achteruitrijrace…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wat een geneuzel, een gastank is helemaal geen bom. Is er hier iemand die al daadwerkelijk ooit eens een lpg-tank heeft weten ontploffen? En dan bedoel ik daadwerkelijk zelf meegemaakt he, geen verjaardagsverhalen… Een lpg-tank is honderd keren veiliger dan een benzinetank en die hangt bij een CX ook pal voor de achterbumper. En nu weer ontopic graag!

Totaal aantal Berichten: 7588
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wat een tips krijg je hier zeg. Kom je er nog een beetje uit?
Je hebt helemaal gelijk, gas is schoner dan diesel en ook wat schoner dan benzine. Uit oogpunt van luchtkwaliteit is gas dus de goede keus. Diesel is echter zuiniger, waardoor de aanslag op de energiebronnen weer minder is. Kies maar uit wat je het meest belangrijk vindt.
De kofferbak van een CX is wellicht wat lastig toegankelijk maar zeker niet klein: volgens de folders 507 liter voor een berline. Vergelijk dat maar eens met andere auto’s, dan valt de CX helemaal niet tegen (je moet wel op je knieen achter de auto gaan zitten om de boel er netjes in te stapelen - dat dan weer wel). Door de rechthoekige vorm gaat er veel ruimte verloren rond de cilindervormige gastank. Voor als je echt gek wilt doen: er bestaan voorbeelden van CX-en met gastanks op de plaats van de benzinetank en een tankje met benzine onder de motorkap op de plaats van het reservewiel.
Verder kan ik je melden dat een turbo geweldig rijdt, maar voor zuinig rijden zijn de Douvrinblokken (de latere 2.0 en 2.2) beter geschikt. Bovendien lopen die volgens sommigen een stuk mooier en vlotter dan de ‘oude’ 2.0 en 2.2 in de vroege modellen. Dus: een late serie 1 (Reflex of de luxere Athena) of een serie 2 (20RE of de luxere en iets snellere 22 TRS).
Intussen al bij Timmer geweest om je te orienteren?
Morgen of overmorgen even bij Timmer langs.
Zo’n Douvrinblok, hoe herken ik die?

- 2CV 2CV6 Spécial
- GS/GSA Special
Douvrinblok is lichtmetaal, Citroenblok is gietijzer, er zijn vast nog veel meer kenmerken, want het ziet er echt heel anders uit. Het simpelst is echter gewoon even naar de typeaanduiding kijken. Als er 2000 of 2200 staat is het een Citroenblok, als er 20 of 22 staat is het douvrin (overigens is een 25 dan weer gewoon een Citroenblok, voor de verwarring

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Altijd leuk op zoek naar een CX
Voordat je opeens een koop doet zou ik even goed nadenken over een aantal punten wat je wel en niet wil.
- Serie 1 of 2
- Airco
- ABS
- Benzine / Diesel
- VIP stoelen (alleen serie 2)
- Elektrische achterramen (voor is vaak wel elektrisch, alleen op serie 1 basis modellen niet)
- Belastingvrij vereist
- Cruise control (lastig te vinden, wellicht kan je overwegen het in te laten bouwen als het echt van belang is…)
Ik zou dat eens invullen, dan kunnen we je hier beter advies geven
Overigens bij een serie 2 zie je amper het verschil tussen een 22 TRS en een 25 GTi.
Ze hebben beide het subtiele spoilertje, en een TRS is ook vaak met lichtmetalen velgen uitgerust.
Het voordeel van een GTi is dat ze makkelijk er vinden zijn met het VIP optie pakket. Dat houd direct in dat je VIP stoelen heb en elektrische ramen achter. Op de laatste bouwjaren was het geloof ik zelfs standaard.
Ik geloof dat vooral de 2400 blokken er om bekend zijn om behoorlijk veel benzine te verbruiken. Een 2500 is iets zuiniger.
Een 2500 is altijd een injectie, en een 2400 is er in carb en injectie. Uiteraard verbruikt een carb weer meer…
Ik denk dat de vuistregel is: 20 of 22 is Douvrinblok (Renault)
Een 2400, 2500 of 2500 Turbo is Citroën blok
Bij de oudere modellen is volgens mij alles een Citroën blok
Diesels is denk ik altijd Citroën? Maar daar ben ik wat minder in thuis.
We horen graag van je waar je precies naar op zoek ben.

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hoi, een douvrin blok is vrij gemakkelijk te herkennen zit de luchtinlaat/carbrateur aan de voorzijde bij het oude ds blok zit de carbrateur en luchttoevoer aan de achterzijde van de motor. Zie foto’s
Douvrin en het oude ds blok en hier even naar de foto van de motor kijken.
Mark
CX 2000 pallas ‘78

- CX 25 GTi Turbo 2
Als je 4 van zulke buizen ziet dan is het een Citroën blok.
Bij een GTi staat er geen Turbo op. Bij een Turbo dus wel

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zit de waterpomp in het midden, dan is het een citroënblok, zit de waterpomp aan de zijkant, bij het rechtervoorwiel, dan is het een douvrin.

- 2CV 2CV6 Spécial
- GS/GSA Special
Arjan Verkade schreef:Als je 4 van zulke buizen ziet dan is het een Citroën blok.
Bij een GTi staat er geen Turbo op. Bij een Turbo dus wel
Je hebt gelijk en ongelijk Arjan, die buizen hebben alleen de injectiemodellen. Dat zijn dan wel weer altijd Citroenmotoren, dat dan weer wel. Maar je hebt dus ook Citroenmotoren zonder die buizen, met de carburateur achterop zoals al werd getoond.

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik bedoelde ook te zeggen als je die buizen ziet is het zeker een Citroën blok. (bij een serie 2 herken je het zo wel)
Maar idd een 2400 carb heeft ze niet.

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Puur uit interesse en een beetje offtopic: op welke CX’en werd dan cruise control geleverd?
Way out in the water, see it swimming.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Volgens de folder van modeljaar 1985 was het een optie op de 25 Pallas, de 25 GTi, de 25 Prestige, de 25 RD Turbo, de 25 TRD Turbo en de 25 Limousine Turbo. Gek genoeg niet op de GTi Turbo…

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Huh? En niet op de Serie 2?
Way out in the water, see it swimming.
Wat ik in dit geval zou overwegen is een 25TRI, een GTI moter maar de uitrusting is wat kariger. En dan geen gas erin maar wil een 3-weg kat eronder, dan ben je milieu technisch goed bezig en je kunt nog iets meer meenemen dan een beautycase, en met die toenemende milieu zones zit je ook safe in de toekomst, gas is ook minder milieu belastend natuurlijk, maar dat wordt niet altijd zo gezien.
Misschien kun je een cx met kat uit duitsland halen
Goede raad is voorraad