




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nou…al terug van Timmer en nog wat interessants gezien (foto’s)...?
De diverse herkenningspunten van de verschillende motoren zijn al genoemd, het makkelijkst is:
Mark Gielen schreef:
Hoi, een douvrin blok is vrij gemakkelijk te herkennen zit de luchtinlaat/carbrateur aan de voorzijde (dus tussen voorkant en motorblok) bij het oude ds blok zit de carbrateur en luchttoevoer aan de achterzijde van de motor.(tussen motorblok en voorruit zeg maar )
‘Spirit of avant-garde’
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nelis Infra schreef:Huh? En niet op de Serie 2?
Ja hoor, ook op de serie 2, maar op welke modellen weet ik niet. Denk dat het ook daar een optie was op de snellere uitvoeringen.
Ja, net naar Timmer geweest. En het werd al vrij snel duidelijk, het wordt géén CX.
Ik heb een stuk of 5 kunnen bekijken, die stonden in de showroom. De rest stond buiten, helemaal bevroren.
Er was niemand te bekennen, dus heb zelf maar wat rond gekeken. Er stonden 2 breaks, die hadden mijn interesse niet, 2x serie 1 en en serie 2 dacht ik. Toen ik wat door de raampjes naar binnen keek viel mij gelijk op hoe dicht het stuur bij de stoel zit. Ik ging er vanuit dat de stoel verder naar achteren kon, maar dat was niet het geval.
Toen ik in de serie 1 ging zitten bleek inderdaad dat ik er met mijn 1.96m niet goed in pas. Het stuur zit echt tussen de knieën, en het is erg moeilijk om de pook in de eerste versnelling te zetten, omdat je been in de weg zit. Verder zat ik met mijn haar tegen het plafond, dit plafond was volgens mij niet naar beneden gezakt. Al met al dus niet fantastisch.
Ik had al gelezen over de onhandige kofferbak, maar toen ik er eenmaal bij stond viel met dat ook erg tegen. Je moet echt op je knieën om er bij te kunnen. Dat was dan wel in de ingezakte stand, maar toch. Ook zie ik hier niet alle bagage van 5 gezinsleden in passen voor de vakantie
Ik zal maar eens op zoek naar een andere klassieker. Bedankt voor jullie hulp!
Een SM ? Die is met verstelbaar stuur .
Maar voor de rest jammer. Ik was graag weer een extra CX tegen gekomen op ‘s heeren wegen. Dat van het stuur tussen de benen, klopt inderdaad. Ik ben 1.88m en voor mij past allemaal net prima, maar meer lijf had ik niet moeten hebben. Voor zakelijk gebruik zou volgens mij een 960 wel wat voor je zijn. Heerlijke kar en met de lage neus nog fraai ook. Wordt niet meer belastingvrij, maar de vroege vallen wel in de gunstige bijtellingsregeling. En ze zijn voor weinig te vinden, prima op gas te rijden en erruhg degelijk. Dan uiteraard wel zo’n heerlijke 3 liter nemen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Of een 760 met smeuïge V6. In de basis hetzelfde, echter belastingvrij rijden komt wel in beeld.
Maar een 760 vind ik beslist niet mooi en een 960 met lage neus wel. En als het toch zakelijk is, dan betalen we met z’n allen een beetje mee met tussenkomst Wouter Sprookjesbos vanwege de aftrek van kosten. Maar ik denk, dat ik nu van het CX- breed en smalspoor afdwaal…. Misschien is er ergens nog een Volvo-forum waar we met elkaar hierover van gedachten kunnen wisselen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Sorry hoor, dat vindt ik echt helemaal niks.
Volvo is bij de 240 serie gestopt met leuke auto’s en bij de V70 weer gestart.Daartussen zit wat mij betreft niks



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
CX break. Daar is het plafond al wat hoger, zat ruimte voor vakantiespul en met verlengers voor de stoel kan de stoel verder achteruit.
Griemer schreef:Sorry hoor, dat vindt ik echt helemaal niks.
Volvo is bij de 240 serie gestopt met leuke auto’s en bij de V70 weer gestart.Daartussen zit wat mij betreft niks
De 240 is wat mij betreft een vierkant koekblik. Ik nodig je graag uit in mijn C70 voor een echte Volvo. En weer bij het onderwerp, een Prestige kan denk ik ook wel.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Griemer schreef:Toen ik in de serie 1 ging zitten bleek inderdaad dat ik er met mijn 1.96m niet goed in pas. Het stuur zit echt tussen de knieën, en het is erg moeilijk om de pook in de eerste versnelling te zetten, omdat je been in de weg zit. Verder zat ik met mijn haar tegen het plafond, dit plafond was volgens mij niet naar beneden gezakt. Al met al dus niet fantastisch.
Twee tips voor het geval je nog niet 100% afgeknapt bent:
- er bestaan railverlengers zodat de stoel verder naar achter kan
- als je het kantelmechanisme onder de stoel uithaalt komt hij enkele centimeters naar beneden.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Griemer schreef:Ja, net naar Timmer geweest. En het werd al vrij snel duidelijk, het wordt géén CX.
... Toen ik wat door de raampjes naar binnen keek viel mij gelijk op hoe dicht het stuur bij de stoel zit. Ik ging er vanuit dat de stoel verder naar achteren kon, maar dat was niet het geval.
Toen ik in de serie 1 ging zitten bleek inderdaad dat ik er met mijn 1.96m niet goed in pas. Het stuur zit echt tussen de knieën, en het is erg moeilijk om de pook in de eerste versnelling te zetten, omdat je been in de weg zit. Verder zat ik met mijn haar tegen het plafond, dit plafond was volgens mij niet naar beneden gezakt. Al met al dus niet fantastisch.Ik had al gelezen over de onhandige kofferbak, maar toen ik er eenmaal bij stond viel met dat ook erg tegen. Je moet echt op je knieën om er bij te kunnen. Dat was dan wel in de ingezakte stand, maar toch. Ook zie ik hier niet alle bagage van 5 gezinsleden in passen voor de vakantie
Ik zal maar eens op zoek naar een andere klassieker. Bedankt voor jullie hulp!
Mocht je je nog bedenken: er zijn een paar tips om meer ruimte achter het stuur te krijgen. Tip 1: er zijn ijzers te koop om stoel met de rails en al naar achteren te verplaatsen. Ik twijfel daar ook nog over, alhoewel het met mijn 1,90m allemaal net gaat. Tip 2: de prestige heeft net dat beetje extra hoofdruimte, net als de break trouwens. Tip 3: de stoel staat op kunstof busjes. Als je daarvan de achterste weghaalt, heb je net wat meer steun aan je benen en tegelijkertijd meer hoofdruimte.
Beetje off topic: de DS is echt ruimer achter het stuur. Maar da’s als klasieker toch anders. En als het hierboven dan toch over zweedse auto’s gaat: ik was in het verleden zeer te spreken over de Saab 900 (‘classic’ noemen ze dat ding tegenwoordig). De eerste auto waarin ik reed waarbij de stoel niet in de achterste stand hoefde. Voldoende hoofdruimte (mits er geen schuifdak in zit). En een kofferbak van 640 liter. Veert wel wat stugger dan een CX























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Grappig genoeg heb ik door ervaring (heb ook een 900 classic gehad) geleerd dat er heel wat wederzijdse appreciatie heerst onder 900 classic rijders en CX rijders….. Op de één of andere manier vinden mensen vaak beiden mooi.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Laten we niet teveel afdwalen naar Zweedse auto’s.
De topic start heeft ook al aangegeven hier weinig intresse in te hebben.


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Guilty ops: