1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Radiateur vervangen Citroen XM 2.5 TD 1999
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 28 december 2009 03:05 PM

Heeft iemand een handleiding hoe je een radiateur van een xm uit 99 2.5TD kan uitbouwen?
Het gaat mij met name over wat ik allemaal moet demonteren voordat ik bij de radiateur kan

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 28 december 2009 06:57 PM
  [ # 1 ]

Het voorfront van een XM is relatief snel verwijderd. Dat geeft lekker veel sleutel ruimte. Nodig is het volgens mij niet maar dan is het wel een geknoei.
Maar weet je wel welke lek is? Er zijn 2,5TD die namelijk 2 radiateuren hebben.Voordat je een verkeerde besteld o.i.d.

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 28 december 2009 08:16 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de uitleg. Ik heb de garage verteld welke er lek is. Bij het opendoen van de motorkap zie je de lekkage aan de binnenkant zitten. Deze heb ik besteld.Zijn beide radiateuren even groot?

Weet je waar ik moet beginnen met het demonteren van de voorkant?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 28 december 2009 08:50 PM
  [ # 3 ]

De radiateuren zijn niet even groot. Aan de motorzijde zit de grootste en aan de bumperzijde zit een kleinere. Die kleinere zit er niet bij de 1e serie 2,5 TD , die zijn er later bijgekomen en sneuvelen eerder door steenslag enz.

Je moet beginnen met demonteren van alle lampen , grill enz..Het wijst zich vanzelf. Lijkt veel maar binnen een uur ligt er alles voor weg als je een beetje handig bent.

Daarna de oude radiateur verwijderen en de nieuwe monteren en de motor warm laten draaien om alles te testen of je de juiste wel vervangen hebt voor de je de gehele voorkant weer monteerd.

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 28 december 2009 08:55 PM
  [ # 4 ]

Dan ga ik dat proberen! Bedankt voor de uitleg

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 29 december 2009 10:49 AM
  [ # 5 ]

Ja er zit idd heel veel in. Een lampje verwisselen valt al niet mee. Je moet dan echt van die lange dunne vingers hebben anders lukt het niet.
Hoe zit de radiateur onder bevestigd? Zit deze ergens ingeklikt of vastgeschroeft? Van boven erbij komen is vrij makkelijk maar de onderkant wordt toch wat problematisch

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 29 december 2009 07:49 PM
  [ # 6 ]

Vertel eens wat meer over je auto..

Kilometerstand, historie etc.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 29 december 2009 08:14 PM
  [ # 7 ]
XM2.5TD99 schreef:

Hoe zit de radiateur onder bevestigd? Zit deze ergens ingeklikt of vastgeschroeft? Van boven erbij komen is vrij makkelijk maar de onderkant wordt toch wat problematisch

Wat ik er nog van weet is dat er aan de radiateur aan elke kant een plastic pen zit die in een gat valt die in de ijzeren balk zit die onder de radiateur door loopt.

Je kunt het proberen hoor om het klusje zonder de voorkant te verwijderen maar makkelijk zal dat niet gaan.

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 29 december 2009 08:55 PM
  [ # 8 ]

Ik heb al gekeken en ik zie dat er bij die slangenklemmen erg weinig ruimte zit dus waarschijnlijk is het toch makkelijker om de voorkant te verwijderen.

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 29 december 2009 09:28 PM
  [ # 9 ]

Ja idd en het is toch niet zo erg om wat koelvloeistof op te vangen met mijn gezicht. Als het goed is bevriest dat toch niet:-)

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 29 december 2009 10:37 PM
  [ # 10 ]
gompy58 schreef:

Tis maar een idee, maar zijn die slangen klemmen voor je 25td niet wat eenvoudiger van de onderkant te bereiken?
Je loopt idd het risico dat je wat koelvocht gaat opvangen, maar als ik zou moeten kiezen tussen dat nat en de voorkant helemaal losmaken….

Dat zou een optie zijn maar zoals je weet is demonteren makkelijker dan monteren. Ik wil ermee zeggen dat je de oude er zo wel uit krijgt maar de nieuwe moet er ook weer onbeschadigd in. En beschadigen wil een radiateur makkelijk. En op je rug onder een auto liggen is niet makkelijk sleutelen.

Tevens wat je al op merkte heeft een 16V aanzienelijk meer ruimte in het vooronder dan een 2,5TD. Dat is echt een ramp qua ruimte en dan is het wel makkelijk om wat extra ruimte te hebben.

En zoals ik al zei,de 2,5 TD heeft meerdere radiateurs. 1 grote voor de koeling,een 2e kleinere ook voor de koeling,1 voor de airco,en de intercooler zit er ook. Beperkte ruimte dus en je beschadigd zo een ander.

En waarom zal je dan het risico nemen als het relatief makkelijk kan?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 december 2009 11:43 PM
  [ # 11 ]
XM2.5TD99 schreef:

Ja idd en het is toch niet zo erg om wat koelvloeistof op te vangen met mijn gezicht.

Als je weet wat er in koelvloeistof zit, dan zou je nog eerder kiezen voor het nuttigen van diesel puke
Ik bedoel dus dat het uitermate ongezond spul is.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 29 december 2009 11:52 PM
  [ # 12 ]

Heb bij mijn vorige V6 24 ook radiateur vervangen en die is ook redelijk vol gebouwd. Ik heb de auto o de brug gezet en kon met een beetje priegelen de radiateur kantelen en eruit halen via de onderkant. Je hoeft verder niets te demonteren van de grille of bumper. Is goed te doen alleen nem er even de tijd voor om niets te beschadigen. Je moet hem trouwens iets draaien om hem langs de airco leidingen op te krijgen. Succes!

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
XM2.5TD99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 28-12-2009

Gepost: 30 december 2009 10:15 AM
  [ # 13 ]

En in de wijn zat het natuurlijk in aanzienlijk kleinere hoeveelheden.Nou ik denk dat ik mijn mond maar gewoon dicht houd. Dat is dan toch de meest simpele oplossing. Dat euvel hebben dan verholpen en nu de radiateur nog

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 december 2009 05:59 PM
  [ # 14 ]
ZX1.4i schreef:
citro-power schreef:

Tevens wat je al op merkte heeft een 16V aanzienelijk meer ruimte in het vooronder dan een 2,5TD. Dat is echt een ramp qua ruimte en dan is het wel makkelijk om wat extra ruimte te hebben.

Dat is de ook de reden waarom de meeste mensen een 2.5TD links laten liggen, maar een instap motortje als een 2.0 16V is wel weer het andere uiterste Wink

Klopt. Daar kwam mijn broer ook te laat achter toen ie 1 had. Hij kan zelf niets aan auto’s en kwam dus met de 2,5TD bij mij…. Echt huilen zo’n ding. Koppeling , koppakking , radiateurs, allemaal binnen een jaar gedaan.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 december 2009 06:03 PM
  [ # 15 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Heb bij mijn vorige V6 24 ook radiateur vervangen en die is ook redelijk vol gebouwd.!

Klopt wel , maar een V6 24V is nog niets in vergelijking met een 2,5TD.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook