2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Spoorbreedte
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 december 2009 11:35 PM
  [ # 16 ]

Ook in de veercilinder van de diverse modellen zitten verschillen die het “veer"gedrag beinvloeden hé. Niet alles gaat en staat met de bollen dus!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 29 december 2009 11:41 PM
  [ # 17 ]

Als ik het goed heb zijn er alleen comfortbollen voor de nieuwe citroen’s zoals Xantia’s, XM-en en C5’s. De CX is een van de best verende citroen’s en met de comfortbollen proberen de andere citroen’s dit te benaderen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 29 december 2009 11:52 PM
  [ # 18 ]

Jan van D&O vertelde me dat er twee soorten zijn, maar dat zij alleen de comfort bollen hebben. Het staat trouwens ook specifiek vermeld op de factuur.

Profiel  
 
Gepost: 30 december 2009 01:15 AM
  [ # 19 ]

Comfort bollen zijn verkluste bollen, Citroen heeft die nooit geleverd. Inderdaad een poging om modernere HP geveerde Citroens te laten rijden als een DS of CX. Comfortbollen voor een CX heb ik ook nog nooit van gehoord trouwens. Wel voor Xantia en XM. Overigens gaat het ook bij deze zogenaamde comfortbollen om de doorstroomopening en niet om de druk in de bol zelf.

Profiel  
 
Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 30 december 2009 01:22 AM
  [ # 20 ]
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 december 2009 08:35 PM
  [ # 21 ]
waterman schreef:

Ook in de veercilinder van de diverse modellen zitten verschillen die het “veer"gedrag beinvloeden hé. Niet alles gaat en staat met de bollen dus!

Dat is toch dat gaat je wat groter of kleiner is?

Originele CX bollen zijn toch allemaal het zelfde op dat na?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 december 2009 08:38 PM
  [ # 22 ]

Nee, want wat jij nu noemt heeft weer met de bollen te maken en ik heb het over de cilinders zelf. De veercilinders kunnen verschillende diameters hebben of bv een grotere of kleinere opening bovenin, vlak voor het schroefdraad waar de bol op gaat.

Overigens heeft Graddus gelijk wat betreft de “comfort” bollen. Die dingen zijn “aftermarket”. Citroen heeft natuurlijk goed onderzoek gedaan naar de wegligging van de CX in combinatie met comfort-eissen. Met comfort-bollen deint je wagen dan wel leuk, maar de wegligging wordt er absoluut nadelig door beinvloed. Om die reden ben ik géén fan van die troep want die originele bollen daar is namelijk door de fabrikant niet voor niets goed over nagedacht…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 december 2009 08:46 PM
  [ # 23 ]
waterman schreef:

Nee, want wat jij nu noemt heeft weer met de bollen te maken en ik heb het over de cilinders zelf. De veercilinders kunnen verschillende diameters hebben of bv een grotere of kleinere opening bovenin, vlak voor het schroefdraad waar de bol op gaat.

Ja daar doelde ik ook op, dat is bij een Turbo anders.

Of zijn de bollen ook nog anders?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 december 2009 08:47 PM
  [ # 24 ]

Ook de bollen zijn inderdaad verschillend bij de diverse uitvoeringen. Zo heeft een 2.0 origineel andere bollen voor als een 2400 GTi.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 december 2009 08:50 PM
  [ # 25 ]

Dan heb je ook nog verschil in druk in de bollen?

Ik kan me dan voorstellen dat dit bij bepaalde zwaardere of lichte modellen dan ook weer anders is.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook