Huh,
daar pas je niet echt goed in met je 1,96? Dan ben ik een uitschieter…. Dat kan ik niet echt geloven. Ik ben zelf namelijk 2.00 meter. Ik vind de CX een geweldige auto voor mijn lengte. Ik heb zelf een CX Breek en ik zit er comfortabel in. Alles is goed bij de hand.
Misschien dat ik de euvel weet: met mijn stoel kan ik tuimelen. Achter iets omlaag voor iets omhoog. Dat scheelt zeker enorm.
Ik zou zeggen: probeer het eens met de stoelen van de CX (niet alle CX’en hebben “tuimelstoelen”) te tuimelen en voor jezelf de ideale stand te vinden. Zeker weten dat je er 1 vindt (net zoals ik. Eerst vond ik het ook niks, maar door mijn oude BX breaks vond ik deze luxe accessoire en bleef ik bij de Citroens met tuimelbare stoelen).
Volvo was mijn oude liefde. Wilde altijd wel 1 hebben en het ook gehad. Een 240. Wel eens gereden in een Amazone. Deze is veel minder comfortabel dan de citroens en vervloog mijn liefde voor de Volvo’s naar de eeuwige jachtvelden.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben iets van 1.85, maar ik ben idd wel blij dat ik niet veel langer ben…
Tegen het dak zit ik ook zo.
Ik zou overigens wel eens een stukje CX gaan rijden ipv alleen in zitten, wellicht overtuigt dit je om wat aanpassingen te maken zodat je wel goed kan zitten.
En een Prestige is natuurlijk ook leuk!
Dan heb je ook direct geen last meer van de GTi benaming, Prestige is juist heel Chic.
Prestige = verlengde CX berline voor de duidelijkheid.
Gewoon origineel geleverd.
Arjan Verkade schreef:
En een Prestige is natuurlijk ook leuk!
Dan heb je ook direct geen last meer van de GTi benaming, Prestige is juist heel Chic.
En het dak is een stukje hoger!
Alleen zo veel monder mooi door het hoge dak. Een 76-er en dan inderdaad met kantelmechanisme in de voorstoelen.
Maar nu ik er over nadenk, is het verschil van 7 cm nou wel zoveel, dat er niet in een CX valt te rijden !? Beun er een kleiner stuur (SM?) in voor als het niet past met de rechter knie. Daarbij zou een automaat uitkomst bieden voor het ‘stoot-met-de-knie-tegen-de-pook-probleem’. En voor het zakelijk-lui-auto-rijden is een automaat toch al een uitkomst.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Allemaal mooi, jullie theorieen, maar ik heb niet echt de indruk dat de TS ook serieus heeft geprobeerd. Als ik het zo lees is ie niet eens bij Timmer naar binnen geweest, heeft alleen maar even naar de auto’s op de parkeerplaats gekeken en tja, hoe goed heb je dan geprobeerd of je er ook lekker in zit? Niet mee gereden, niks nie. Ik krijg een beetje de indruk dat we ons hier aan het uitsloven zijn voor een dromer. Let’s hope I’m wrong.








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Redbird schreef:Wat ik in dit geval zou overwegen is een 25TRI, een GTI moter maar de uitrusting is wat kariger.
??? Een Tri is eigenlijk een GTi break. Dus hoezo kariger?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
graddus schreef:Allemaal mooi, jullie theorieen, maar ik heb niet echt de indruk dat de TS ook serieus heeft geprobeerd. Als ik het zo lees is ie niet eens bij Timmer naar binnen geweest, heeft alleen maar even naar de auto’s op de parkeerplaats gekeken en tja, hoe goed heb je dan geprobeerd of je er ook lekker in zit? Niet mee gereden, niks nie. Ik krijg een beetje de indruk dat we ons hier aan het uitsloven zijn voor een dromer. Let’s hope I’m wrong.
Dat idee had ik ook, al denk ik wel dat ie wel erin heeft gezeten. maar niet alles goed heeft uitgetest. ik ben 2 maanden geleden ook bij Timmer geweest, er was ook “niemand”. Iedereen was bezig. M.i. moet je dan even wachten of iemand aanschieten. Of verwacht ie, zoals bij nieuwe auto’s, de verkoper haastig komt toeschieten of ie kan helpen? Ik heb eigenlijk half half een half-gemotiveerde indruk (dat is dat driedubbelop ).
Het zal toch niet zo zijn, dat Griemer afhaakt omdat Timmer hem slecht heeft bediend !? En het lijkt me inderdaad raar een CX eraan te geven, zonder erin te hebben gereden….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik heb in 4 auto’s gezeten. 2 waren automaat, daar had ik uiteraard geen last met de schakelpook. Wat voor types dat allemaal waren dat weet ik zo niet, daar heb ik geen zicht op, het zijn er zo veel.
Dat er niemand was om mij te helpen vond ik meer een voordeel, kun je lekker rustigaan kijken zonder gehijg in je nek.
Het eerste bezoekje gaat toch om de indruk die je van zo’n auto krijgt. Als je na het bekijken van een aantal exemplaren nog steeds enthousiast bent, kun je eens een stukje gaan rijden. Maar bij mij was het enthousiasme er al redelijk snel af. Uiteraard om de dingen die ik eerder beschreef, maar er was ook nog iets wat ik maar ‘gevoel’ noem. Het goede gevoel wat ik altijd (al 25 jaar) heb bij een CX, was na het live aanschouwen van een aantal exemplaren eigenlijk verdwenen. 25 jaar geleden werkte ik als zaterdaghulp bij een Citroengarage en mocht toen in de middagpauze eens CX mee naar huis. Uiteraard wat verder gereden en sindsdien is de rijervaring me bijgebleven.
Was het enthousiasme nog steeds hetzelfde of zelfs toegenomen naar een bezoek aan Timmer, dan was ik best bereid geweest om aanpassingen aan stuur/stoel te doen, maar helaas…
Maar vergeet ook niet, een CX is een ‘speciale’ auto. Daar moet je ‘ingroeien’ .
Bekijk het als een goede CD. Je hebt CD’s die je meteen super vindt, en je hebt CD’s die je pas gaat appreciëren na een tijd. Mijn ervaring is dat ik die laatste CD’s goed blijf vinden terwijl die eerste CD’s al gauw niet meer gespeeld worden. Zelfde met een CX (veronderstel ik want heb er natuurlijk geen)
En je moet de CX vinden waar je een klik mee maakt. Nooit écht interesse gehad in BX’en maar met mijn BX was de ‘klik’ er al na de eerste (compleet NIET probleemloze) rit naar huis.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik zit in principe ook niet goed in mijn CX. Zelfde probleem met mijn rechter knie. Zodra ik ga rijden heb ik er echter helemaal geen last meer van.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het spijt me, maar al vanaf de eerste post had ik het gevoel dat dit niets werd. Jammer, maar geen man overboord toch? Kleine desillusie voor de ts, die vind wel iets wat hem wel bevalt. Veel succes met je zoektocht Griemer.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
CX 25TRi
Dat is inderdaad een Break. Ik denk dat de CX 25RI bedoeld wordt.
Jammer dat je niet overtuigd bent, Griemer. Al zou ik me niet blindstaren op een (herinnering aan een) rijervaring van 25 jaar geleden en toch ook eens gaan rijden met een CX. Al was het maar voor een volledig plaatje.
Ik denk ook niet dat we moeten proberen iemand en CX aan te praten als ie overduidelijk zijn keuze al gemaakt heeft, maar wil toch wel even wat ervaringen delen…
Ik ben 1.90m en heb een serie 1 CX. Dat gaat allemaal net, inderdaad. Maar een paar cm tussen hoofd en plafond, de stoel kan m.i. wel degelijk ver genoeg naar achteren maar dan moet je wel iets naar voren reiken om de versnelling in z’n 1 of 3 te zetten. Niet optimaal inderdaad. Maar goed, als je eenmaal op de snelweg zit heb je daar toch geen last meer van, en het rijcomfort vergoedt veel, zo niet alles. Op mijn CX ontbrak de hoogteverstelling, die heb ik weer onder de stoel laten zetten omdat dat nu eenmaal op deze auto hoort, maar zonder dat frame zit je al gauw enkele centimeters lager. En anders is een Break misschien een goeie optie: meer hoofdruimte en qua kofferbak heb je geen klagen meer.
De stoelen van een serie 2 zijn beter geschikt voor langere mensen, en met name de VIP-stoelen (visgraat motief, brede hoofdsteunen) zitten geweldig als je wat langer bent. En dat de kofferbak van een ‘normale’ CX moeilijk toegankelijk is, tsja. Dat geldt voor het instappen evenzeer, die auto ligt nu eenmaal op de grond als ie een tijdje stilstaat. Als de motor eenmaal loopt of heeft gelopen, is dat toch een ander verhaal.
OT: een Volvo 940 of 960, OK. Maar een Saab 900 is voor kale notarissen met een chokertje.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Het baart me (off topic) ook wel enigszins zorgen allemaal
Ik ben 1.95 en wil eigenlijk graag een Serie 1 Prestige… Eigenlijk een laagdaks, maar als ik dit allemaal zo eens lees, moet ik misschien toch mijn wensenpakket bijstellen… Hoop dat ‘t een beetje meevalt allemaal. Binnenkort eerst maar ‘s een keer een ritje maken. Fingers crossed!
Way out in the water, see it swimming.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Je kunt altijd nog achterin plaatsnemen, plek zat.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)