als ik rij en ik wil sturen voel ik een weerstand. Een ‘knoekend’ geluid. Het zijn niet de stuurkogels.
Wat moet ik hier mee aan. Mijn auto heeft 480.000 km gereden.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Versleten homokineet in een aandrijfas?
heel eerlijk gezegd heb ik daar niet aan gedacht. Je wilt suggereren dat ik op de verkeerde plaats zoek.
Dat is een interessante optie. Ik zal gaan zoeken. Bedankt voor het idee.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Het kan ook zo zijn dat er speling zit in de stuurstangen aan de stuurhuis zijde, of je hydrauliek verdeel blok is vuil? (dit kan natuurlijk alleen bij een type 1) Er zit ook nog een rubber schijf tussen je stuurhuis en stuurstang is die nog goed?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
ik zal de auto op de brug zetten en kijken wat ik kan vinden. Het valt me op dat de weerstand in het ‘midden’ zit, dus niet aan het einde van een bocht. Bij het maken van een flauwe bocht voel je de weerstand. Ik ga zoeken.
je bedoeld dat je een soort duidelijk merkbaar nulpunt hebt ?
ja, dat is het heel duidelijk. Je voelt weerstand bij het draaien. Het vreemde is dat het in het ‘midden’ zit en niet aan bv de li- of de rechterkant.
Ik heb wel eens iets soortgelijks gehad , alleen had ik een paar punten waar `ie stroef stuurde .
Heb toen de auto op bokken gezet , maar wel zo dat `ie nog kon sturen .
Vervolgens de stuurstang , die in- en uit gaat en die je zo mooi ziet glimmen, dus die het stuurhuis in- en uit gaat, ingeölied en dan het stuur een paar keer helemaal van links naar rechts draaien.
Gaat heel licht natuurlijk , want onbelast .
Daarna nog even ingewet met kogellagervet.
Nooit meer last gehad !
Is `t proberen waard .
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
hallo, zo’n reactie geeft de burger weer moed. Ik ga het morgen proberen.
Ik zal, via het forum, mijn bevindingen weergeven.
Dirk de Pirk schreef:Ik heb wel eens iets soortgelijks gehad , alleen had ik een paar punten waar `ie stroef stuurde .
Heb toen de auto op bokken gezet , maar wel zo dat `ie nog kon sturen .
Vervolgens de stuurstang , die in- en uit gaat en die je zo mooi ziet glimmen, dus die het stuurhuis in- en uit gaat, ingeölied en dan het stuur een paar keer helemaal van links naar rechts draaien.
Gaat heel licht natuurlijk , want onbelast .
Daarna nog even ingewet met kogellagervet.
Nooit meer last gehad !
Is `t proberen waard .Succes,
Dirk
Hmmm…. Dit lijkt me sowieso wijs om af en toe te doen, bijvoorbeeld 1x per jaar. In het kader van preventief onderhoud
Wim,
Disciplus Simplex
ff een vraagje. Waarom verbaast het je eigelijk dat het precies in hetmidden zit en niet of links of rechts?
ik ga er vanuit dat als je bv sterk naar links of rechts draait de stuurinrichting het dan even zwaar heeft. In het midden lijkt het mij dat de weerstand veel minder is. Zodoende de bevreemding van de weerstand.
Dit klinkt mij meer als een kruiskoppeling in de stuurinrichting.
Is bij de Xantia ook een bekende kwaal.
Als het probleem blijft terwijl de wielen van de grond zijn is dit naar mijn idee de eerste verdachte.
Groet, Piet
ik heb de auto naar de garage gebracht. Daar werd geconstateerd dat de fuseekogels versleten waren.
Het is een stuk minder geworden maar nog niet weg. Zodra ik over een brug kan beschikken wil ik de plaat onder de motor weghalen en eens goed kijken naar de kruiskoppeling van de stuurinrichting. Ik hou jullie op de hoogte.
Nadat de fuseekogels vervangen waren was het een stuk minder echter het was niet weg. Na een paar dagen was het net zo erg.
Toen heb ik contact gezocht met Citroville in Borculo. Daar is het euvel vrij snel verholpen. Het bleek dat er een ‘nok’ van de stuurinrichting samen met een veer muurvast zat. Ik had een oude stuurinrichting bij me en die heeft de monteur kunnen gebruiken voor donoronderdelen. Het verhaal van stuurinrichting vervangen was dus onzin. Ik ben heel blij dat alles weer goed functioneert.
Dit probleem is dus positief opgelost.
bedankt dat je het draadje nog ff afgehandeld met de oplossing.
thnx