Xm start niet meer, hoor de benzinepomp niet meer zoemen…
Bij de computerbak hangen 2 identieke zwarte bitron relais, vermoedelijk beide
voor injectie, welke doet wat? 1 zit in de bak en de ander erbuiten.
Thx
S
Sjaak81 schreef:Xm start niet meer, hoor de benzinepomp niet meer zoemen…
Bij de computerbak hangen 2 identieke zwarte bitron relais, vermoedelijk beide
voor injectie, welke doet wat? 1 zit in de bak en de ander erbuiten.Thx
S
toevallig niet de “befaamde"botsknop die ingeschakeld is (indien deze er is…?)
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Sjaak? Kijk even bij de benzine tank onder de achterbank, wip die zwarte dop er even af en geef met de achterkant van een schroevendraaier een verme tik op pomp, het kan zijn dat de koolborsteltjes van de benzine pomp op zijn.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Ik heb de botsknop al ingedrukt en ook een tik op de pomp gegeven, geen resultaat.
Dit is al de 2e keer dat bij mij een benzinepomp sneuvelt op een ES9J4, ik denk toeval….
(wel 2 verschillende auto’s)
Dank voor het meedenken zover…
Staat er wel prik op je pomp?
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Goeie vraag, heb geen metertje, maar hij maakte al wel een tijdje
een boel lawaai (brommen/zoemen)
Dan stond er wel stroom op dus , anders hoorde je niks .
Toch je pompie stuk denk ik .
XM TCT Ambiance`94
Niet dus….ik meet niks op geen van de vijf draden…..
Toch één van die zwarte relais?
Educated guess: Doorgebrande zekering?
Ik heb het instructieboekje niet bij de hand, maar ik zou daar ‘ns kijken.
Wim,
Disciplus Simplex
volgens een telefonische hulppoging van een dealer is de br.st.pomp niet gezekerd, ik zie hem ook
niet in de zekeringentabel.
en alle zekeringen zijn op het oog heel.
kan een (half)gaar toetsenbordje v/d ontgrendeling misschien de oorzaak zijn? het lampje is soms
groen maar soms uit (dus niet rood).
ook kreeg ik het advies om de stekker v/d pomp te meten tijdens starten omdat de voeding naar de pomp na enkele seconden
stopt bij alleen contact aan.
wat een hopeloze storingen zijn dat toch altijd, die electrozooi…
Kom, kom, elektronica is leuk: je proeft het niet, je ruikt het niet, je ziet het niet en als het verkeerd gaat krijg je een optater
Maar serieus, wat jij beschrijft met je toetsenbordje herken ik. Ik ben een tijdje met verschillende aan het klootviolen geweest omdat m’n oorspronkelijke geen ‘C1C’ accepteerde. Afijn, op enig moment had ik ook jouw situatie: geen rode en geen groene LED. En geen startende motor. Bij gebrek aan beter, heb ik de accu maar ‘ns een half uurtje los gehad. Daarna reageerde het paneeltje weer normaal: dus of rood, of groen. En bij groen startte de motor.
Als ik jou was zou ik dat maar ‘ns proberen.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik krijg wel een groen lampje na ontgrendelen maar heb dan geen spanning op de pomp. Heb de accu nu al
een paar keer los gehad omdat ik met de pomp en benzine in de weer ben. Ik vraag me ook af wat die 2 relais
nou precies doen, ze zijn van Bitron en hebben de nummers 240.104 en 240.107. Bij mijn xm zijn
ze allebei zwart maar ze bestaan ook in het bruin. Het begin van het liedje was dat ik mijn auto de dag ervoor 10 meter verplaatse, de dag erna daarna was het euvel er.
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De pomp krijgt alleen spanning tijdens het starten. Er moet dus stroom op komen als je de startmotor laat draaien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor de tip, ga ik morgen proberen als de forum hulptroepen langskomen, gaat
namelijk wat lastig als je alleen bent, heb niet van die lange armen
Ben effe aan het peinzen geweest en volgens mij moet je het toch in dat relais zoeken. Ik bedoel dat relais dat voor op de computerbak zit.
‘t is toch zo’n breed geval? Wat ik mij herinner stuurt die de pomp aan. En volgens mij staat op de behuizing ook het bedradingschema. Zoekt wel zo makkelijk: als de spoel geen prik krijgt, komen de contacten niet op en gaat de pomp niet draaien. En als de spoel wel prik krijgt: relais -> R.I.P.
Eventueel heb ik nog zo’n relais liggen.
Wim,
Disciplus Simplex
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Inmiddels heb ik via via begrepen dat het inderdaad het relais IN de computerbak is dat de pomp aanstuurt. Wat dat andere Bitron relais precies doet weet ik niet. Ook lees ik zojuist op een ander forum dat een 106 wel degelijk een gezekerde pomp heeft, zekering 9. Maar goed, mijn zekeringen zijn allemaal heel. Welk relais heb jij liggen, de 240.104 of 240.107?? Ik hoor trouwens beide relais bij mijn xm wel klikken.