













































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook in de veercilinder van de diverse modellen zitten verschillen die het “veer"gedrag beinvloeden hé. Niet alles gaat en staat met de bollen dus!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Als ik het goed heb zijn er alleen comfortbollen voor de nieuwe citroen’s zoals Xantia’s, XM-en en C5’s. De CX is een van de best verende citroen’s en met de comfortbollen proberen de andere citroen’s dit te benaderen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Jan van D&O vertelde me dat er twee soorten zijn, maar dat zij alleen de comfort bollen hebben. Het staat trouwens ook specifiek vermeld op de factuur.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Comfort bollen zijn verkluste bollen, Citroen heeft die nooit geleverd. Inderdaad een poging om modernere HP geveerde Citroens te laten rijden als een DS of CX. Comfortbollen voor een CX heb ik ook nog nooit van gehoord trouwens. Wel voor Xantia en XM. Overigens gaat het ook bij deze zogenaamde comfortbollen om de doorstroomopening en niet om de druk in de bol zelf.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Ook in de veercilinder van de diverse modellen zitten verschillen die het “veer"gedrag beinvloeden hé. Niet alles gaat en staat met de bollen dus!
Dat is toch dat gaat je wat groter of kleiner is?
Originele CX bollen zijn toch allemaal het zelfde op dat na?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, want wat jij nu noemt heeft weer met de bollen te maken en ik heb het over de cilinders zelf. De veercilinders kunnen verschillende diameters hebben of bv een grotere of kleinere opening bovenin, vlak voor het schroefdraad waar de bol op gaat.
Overigens heeft Graddus gelijk wat betreft de “comfort” bollen. Die dingen zijn “aftermarket”. Citroen heeft natuurlijk goed onderzoek gedaan naar de wegligging van de CX in combinatie met comfort-eissen. Met comfort-bollen deint je wagen dan wel leuk, maar de wegligging wordt er absoluut nadelig door beinvloed. Om die reden ben ik géén fan van die troep want die originele bollen daar is namelijk door de fabrikant niet voor niets goed over nagedacht…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Nee, want wat jij nu noemt heeft weer met de bollen te maken en ik heb het over de cilinders zelf. De veercilinders kunnen verschillende diameters hebben of bv een grotere of kleinere opening bovenin, vlak voor het schroefdraad waar de bol op gaat.
Ja daar doelde ik ook op, dat is bij een Turbo anders.
Of zijn de bollen ook nog anders?














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook de bollen zijn inderdaad verschillend bij de diverse uitvoeringen. Zo heeft een 2.0 origineel andere bollen voor als een 2400 GTi.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan heb je ook nog verschil in druk in de bollen?
Ik kan me dan voorstellen dat dit bij bepaalde zwaardere of lichte modellen dan ook weer anders is.