Wat is het trekgewicht van een GS(A)? Heb even de zoekfunctie gebruikt en vond niet exacte cijfers.
Ik neem aan dat de 1299 het meest voldoet?
Met de Visa 1100 kan ik onze caravan van 600 kg goed wegtrekken maar eenmaal op snelheid red ie het niet met de lange 4e (spaar)versnelling.
Dyna Z1: Tout alu.
op het kentekenbewijs van mijn GSA X1 (1299 cc) staat een maximaal trekgewicht van 1000 kg ( geremd )
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Okee, dus qua gewicht mag het. We hadden in het verleden een Saxo, ook met de 1124 motor. En daar heb ik eens een volgeladen aanhanger mee getrokken. Dat moest dan wel in z’n 4, maar het ging prima.
Onze caravan is een klassiekertje uit 1978. Met zo’n hoge redelijk platte voorzijde.
Als ik met de Visa bij 80 opschakel naar de 4e versnelling, kan hij die snelheid niet vasthouden.
Wel jammer. We willen waarschijnlijk onze Xantia verkopen, omdat we er te weinig mee rijden. Alleen aanhouden om af en toe de caravan te trekken is nl. zonde. Maar we verkeren nog in het “overpeins-stadium”. En zijn nu wat aan het orienteren. Zodoende.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
GSA 1130 geremd: 800 kg, ongeremd 450 kg.
GSA 1300 geremd: 1000 kg, ongeremd 480 kg.
Bron: Website duitse GS/GSA IG. Zie http://www.gs-gsa-ig.de dan GSA techn. Daten
GS/GSA is de ultieme Panhard natuurlijk….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Als je boven de 750kg.trekt,moet het wel op het kenteken bijgeschreven staan
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Verwacht trouwens geen wonderen van een GS/A als trek auto.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
rf schreef:Als ik met de Visa bij 80 opschakel naar de 4e versnelling, kan hij die snelheid niet vasthouden.
Beetje off topic, maar toch. De Visa 11 loopt zomaar 120 km/uur in de derde versnelling (en bijna 90 in de tweede versnelling). Op zich is er dus niet zo veel mis mee om gewoon 90 in drie te rijden. Ten zij je regelmatig veel kilometers met de caravan gaat maken natuurlijk - dan is iets meer rust wellicht prettig. Evenals een kortere eerste versnelling om op een helling weg te kunnen rijden.
Ik kan uit de typeplaatjes op mijn GS 1220 Club niet anders afleiden dan dat er 1000kg aan getrokken mag worden. Of dat ook verstandig is is een tweede Overigens vindt ik de hydraulische vering wel erg fijn in combinatie met lichte springerige aanhangertjes.
[quote author = “DriverD” date = “1262269763”] GSA 1130 geremd: 800 kg, ongeremd 450 kg.
GSA 1300 geremd: 1000 kg, ongeremd 480 kg.
Bron: Website duitse GS / GSA IG. Zie http://www.gs-gsa-ig.de dan GSA techn. Daten
GS / GSA is de ultieme Panhard natuurlijk .... [/ quote]
Ja, heb 2 GS-en en 1 GSA gehad.Dus weet wat voor heerlijke wagens dit zijn.
Ja, de ultieme Panhard. Nu gaan we natuurlijk off-topic (misschien verplaatsen - mod?):
Maar ik vrees Dat de Citrofielen en Panhardisten het hier nooit helemaal over eens zullen worden.
Als je het Peter Breed vraagt: Hij herkent wel degelijk de Panhard in zowel motor (krukas) als carosserie (trapezium lijnen Zoals de 24). Is het nu de Citroen inbreng om het gat tussen ami en D-serie op te vullen, of is het de Panhard inbreng, waar men bezig was met de opvolger van de 17-serie wat geleid heeft tot de GS? Ik heb ‘s een tijd terug een Panhard-clublid gesproken. Die kende iemand die nog in de fabriek in Parijs had gewerkt. Ik hoorde een heel verhaal aan over de moedige arbeiders die verkleefd waren aan het oude Panhard. Moesten alles overdragen aan Citroen, maar hadden daar de grootste moeite mee. Hebben een aantal bouwtekeningen en proefmotoren meegenomen om deze uit handen van Citroen te houden. Lijkt een beetje op de Duitsers uit WOII die hun geheime wapens vernietigden toen de geallieerden binnenkwamen.
Wat ik best wel geloof is dat de GS wel uit het huwelijk geboren is. Overigens ook de Dyane, maar daar lagen er voor Panhard denk ik te veel beperkingen op. Overigens vernam ik dat ook de Dyane een Panhard-naam was. Bij de ontwikkeling van de Dyna X koos men voor de naam Dyna. Maar men had beslag laten leggen op Dyna, Dynamic en Dyane. Het is wel een bijzondere tijd geweest eind jaren 60.
Maar Zoals gezegd, dit off-topic.
Dyna Z1: Tout alu.
Hallo,
Afgelopen zomer met de GS, klein springerig aanhangertje, 4 kids op de achterbank en wij 2 voorin door de luxemburge ardennen getuft en moet zeggen.. de GS als trekauto viel me absoluut niet tegen.
gr,
jeroen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Normandië, verder durfde ik niet te gaan met deze Poolse tupperware-sleuthut achter mijn C-matic!
Ik had het zweet op de rug toen ik verkeerd was gereden. De weg was doodlopend en ik moest erg stijl terug omhoog. Er was geen ruimte om gang te maken, dus nadat ik combinatie weer de juiste richting in had gemanoeuvreerd, moest ik vanuit stilstand de helling op. Het kon, maar dat was het dan ook.
Kortom, met een C-matic moet je dit eigenlijk niet willen. Het is niet erg ontspannend rijden. Maar het was wel avontuurlijk!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een GS, met handbak, trekt niet verkeerd als je motor op toeren houdt.
Citroen!