XM-ers,
Mijn XM (1999, 2L16V) heeft last van een vochtig raamrubber in het bestuurdersportier. Het gaat om het horizontale rubbertje dat direct tegen de ruit aanzit. Op dat rubber zit een soort viltachtig laagje, en dat is bij mij drijfnat. Gevolg: veel condensvorming in de auto. Verder geen natte plekken te bekennen.
Ik heb geprobeerd om de oorzaak te achterhalen, maar nog geen uitsluitsel. Ik heb het deurpaneel verwijderen en mijn zoontje met de tuinslang tegen de ramen laten spuiten. De binnenkant van het portier verandert dan in een waterval (dat MOET haast wel slecht zijn voor het raammechanisme…) maar het water loopt vervolgens netjes via de onderkant weg…
Overigens is de lekkage ontstaan nadat ik mijn standaardpaneel vervangen heb door een alcantara paneel, maar deze transplantatie viel ook samen met begin van het regenseizoen. Maar mogelijk speelt het een rol.
Iemand ervaring met een soortgelijke lekkage??
Groet en bedankt
Michiel
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Ja, kijk maar in mijn draadje.
Wim,
Disciplus Simplex
Top Wim, ik ga even kijken.
Waar heb je precies gekit?? Aan de onderkant van het verticale stijltje neem ik aan?? Daar lijkt het meeste water naar binnen te komen. Wat voor kit heb je gebruikt? Gewoon siliconenkit van de bouwmarkt, of iets van de automaterialenzaak??
Btw: ik las in het draadje waar je naar verwijst iets over de foamlaag: Deze is voor geluidsisolatie, maar ook ter voorkoming van lekkages. De binnenkant van het foam is waterdicht, zodat het water (Dat toch altijd een beetje binnenkomt) hierlangs afloopt naar de onderzijde van de deur en daar door de afwateringsgaten kan weglopen. Tenminste, zo heb ik het begrepen van problemcar.nl.
Groet, Michiel
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Michiel,
Ik vermoedde dat het water via die onderste horizontale rand kwam, net als bij jou. Om die los te kunnen halen, moest ik de verticale spijl verwijderen. En ik vond dat dat rubber los zat. Omdat het een *** klus is bij deze temperaturen, heb ik beide gekit volgens het principe dat wat teveel is, er wel uit geperst wordt. Bij het terugmonteren viel het me op dat met name in die verticale veel kit bleef zitten. Ook na stevig aandrukken.
Bij de bouwmarkt een kit gekocht die elastisch blijft en geschikt is voor een groot temperatuurbereik.
Ik denk inderdaad dat dat foam een geluidreducerende functie moet hebben. Maar dat het water tegenhoudt geloof ik niet. Daarentegen is wat ik nu gebruikt heb wel waterwerend
Succes!
Wim,
Disciplus Simplex
Hi Wim,
Nu helaas te koud om te kitten buiten, moet min. 5 graden zijn…
Dat verticale spijltje, hoe haal je dat los? Is dat gewoon een kwestie van het moertje aan de onderkant losdraaien en lostrekken??
Gr Michiel
XM 2.0 16V 1999 Bleu Mauritius. 56000KM.
Ex XM 2.1TD VSX 1996
Ex BX 19TZD 1992
Michiel,
Ik heb me voorbereid op de sloop en daar bij 2 XM’s de kop van dat schroefje kapot gedraaid. De derde was bij die van mij
Maar als je goed kijkt, zul je zien dat dat schroefje het spijltje niet vasthoudt. Er zit een soort rand en als je die verbuigt, krijg je het spijltje los. Inderdaad is het dan trekken, maar wel voorzichtig.
Wim,
Disciplus Simplex