Ja, ze gaat niet plat. Maar meteen wegrijden is ook niet slim want de wagen gaat wel degelijk merkbaar omlaag als we instappen. In de regel net effe teveel om het te negeren. En dan merk je dat die 6+2 pomp inderdaad weinig opbrengst heeft.
Ach, ik heb me er al lang geleden mee getroost dat een hydropneumaat niet geschikt is als vluchtwagen. Dus heb ik m’n criminele aspiraties maar laten varen. Geen hit ‘n’ run voor mij
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Onze Xantia bleef wel mooi staan maar als je instapte ging ie echt wel een stuk naar beneden. Omhoogpompen duurde ook langer dan bij de XM.
Even een winterbandenvraag. We hebber er Hermos (jaja) m+s banden bij gekregen maar kan nergens op internet vinden of het wel echt winterbanden zijn. We gaan half januari op wintersport en moeten door Duitsland. Het enige wat ik er over kan vinden is dat ze door Vredestein gemaakt zijn. Die info kan ik ook alleen maar vinden op marktplaats en eBay. Wie weet er meer van?
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 7810
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
wimb schreef:Ach, ik heb me er al lang geleden mee getroost dat een hydropneumaat niet geschikt is als vluchtwagen. Dus heb ik m’n criminele aspiraties maar laten varen. Geen hit ‘n’ run voor mij
Offtopic: jawel joh, Xantia Activa is de ‘voiture preferée’ voor de zwaardere criminelen in Frankrijk. Zonder gein. De KLPD heeft eens een paar drugsrunners in een Activa vanaf Hazeldonk achtervolgd. Duurde tot Prins Clausplein voor ze die gasten te pakken hadden
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Brian schreef:Die anti-zink zit er niet voor niets in. Namelijk om te voorkomen dat je heel lang moet wachten voor je weg kan rijden. Bij de komst van de 6+2 pomp is er nog maar weinig capaciteit over voor het omhoog krijgen van de auto.
Het voordeel daarvan vind ik, zeker bij een koude start, dat de olie ruim de kans krijgt om door het motorblok heen te gaan in de tijd die de auto nodig heeft om op niveau te komen.
Als ik wel eens zie hoe een groot deel van de autobezitters wegrijdt..
Je kent het wel, contactsleutel nog niet eens los en ze zijn al aan het eind van de straat, bij wijze van spreken.
Jaaaaa! Activa = perfect bochtenwerk.
Wat betreft Mathijs’ vraag. Ik vind hiero een artikel over een Belgische bandengigant. Die laat bij anderen z’n eigen merken produceren, zoals de Hermos winterband door Vredestein.
Verder inderdaad magertjes qua informatie.
Wim,
Disciplus Simplex
kijk wel ff naar je profiel op die winterpantoffels. Winterrubber geld als “op” als er nog maar 4 mm op zit.
En dan? Gebruiken als stugge zomerband tot je de 1,8 mm bereikt hebt?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Volgens mij mag je zelfs nog tot 1,6 millimeter, dus waarom niet
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Profiel is nog goed. Anders kan ik er ook nog slicks van maken
Inmiddels heb ik een andere pomp, startmotor (bij Bart Ebben vandaan) en wat flesjes LHM klaar staan voor het vervangen van dat alles. De bedoeling is om dat morgen te doen maar vraag me alleen af of er een pakking of rubber ring in de pomp zit die ik moet vervangen. De Haynes laat nog steeds op zich wachten dus kan het zo snel niet nakijken. Het enige wat ik op het net kan vinden is dat ik de klem op de aanvoerbuis moet vervangen door een nieuwe. Ook heb ik een andere koelvloeistof-niveausensor er in gezet dus ben van dat irritante stoplampje af.
Ook nog een startmotor vraag. De Haynes op internet geeft haast niks aan over verwijderen van bepaalde zaken om de starter te vervangen. Alleen dat ik het luchtfilter er af moet halen en de boel op bokken moet zetten. Is dat het enige wat er af moet? Kan ik dan ook beter bij de voorraadbol? Ik heb er nog een liggen van de Xantia, die zou ik vervangen maar nooit gedaan. Kan ik mooi hierop gebruiken.
My other car is a broomstick.
mathijs schreef:De bedoeling is om dat morgen te doen maar vraag me alleen af of er een pakking of rubber ring in de pomp zit die ik moet vervangen.
Nope, rubberslang zit met een slangklem. En aan de hogedrukzijde zit het met een knelkoppeling. Als je die voorzichtig loshaalt, kun je ‘m gewoon weer hergebruiken. Zoals de Engelsen zeggen: “Stuk van een cake”
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
De oude pomp zit er nog op. Kan de ontlastschroef niet vinden van boven af. Moet dat van onderen af? Wel de LHM vervangen. Moet eigenlijk ook met die schroef los, weet ik. Het vervangen was ook wel heel erg nodig! Na beter onderzoek bleek dat het er al in zit vanaf 2003 en 100.000 kilometer terug. Filters zwaar zwart vervuild, vlotter zat vast, bijna zwarte en vrij dikke LHM. Dus natuurlijk alle filters schoon gemaakt en het reservoir schoon gemaakt. Echt alles was zwart. Daarna alles er weer op, LHM er in en starten maar. De pomp maakt nog steeds een knikker geluid en auto ging niet omhoog. In de laagste stand gezet en het stoplamje ging uit. Weer in de hoogste stand met wat meer gas en wat heen en weer sturen lukte het om omhoog te komen. LHM op niveau brengen en klaar. Nog wat gegymnastiekt maar moet wel wat toeren maken om omhoog te komen. Duidelijk een versleten pomp dus. Binnenkort de remnippels open zetten om alle prut er uit te laten komen. Ook meteen de remmen gangbaar maken. Ze reageren me te traag bij het remmen en blijven
wat te lang hangen bij optrekken. Meteen de bougies vervangen. Kijken of ie dan wat minder schokkerig is tussen de 2000 en 3000 toeren. Het is net vervelend genoeg om er last van te hebben.
Wel een redelijk productief dagje dus. Wel weer koud aan de vingers.
My other car is a broomstick.
Mathijs,
Begrijp ik het nou goed? Heb je de oude LHM vervangen door nieuwe? Persoonlijk zou ik er, zeker bij zo’n zwaar vervuild systeem eerst hydraurincage in hebben gedaan.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de ontlastschroef. Die pomp is aan beide zijden drukloos. Die kun je er dus ‘gewoon’ af halen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ja, begrijp je goed. Ik had niet verwacht dat het nodig zou zijn en kwam er pas achter toen alles er al uit was. Voor nu dan met de LHM wat gymnastieken en volgende week even alles doorspoelen is voorlopig genoeg. Begin maart moet de auto gekeurd worden en wil daar even op wachten voordat ik er veel geld in ga stoppen. Als dat mee valt gaat er alsnog hydraurincage in. Maar dan ga ik er ook nog meer aan doen.
Ik las ergens op internet dat de druk van het systeem moet om de pomp te vervangen. Is dat dan met de 6+2 pomp nodig of heb ik me verkeerd laten informeren. Morgen dan de pomp vervangen . Kan dat dan ook in de hoogste stand? Hoef ik me niet zo te bukken.
My other car is a broomstick.
Aah, op die fiets
Ik heb de pomp in de laagste stand vervangen omdat de dame al iets van een week met een stukkende pomp stond. Ik durf dus geen uitspraak te doen over het loshalen in de hoogste stand.
Wees er op bedacht dat de aanvoerslang vol LHM zit en hevelt uit het vat. Zorg dat je die slang dus hoog houdt nadat je ‘m hebt losgehaald. Verder adviseer ik je alles onder de pomp goed met plastic af te dekken. Volgens mij gaat er ruim een halve liter LHM in de pomp zelf!
Tot slot: de pomp is NIET zelfaanzuigend! Dus als je die nieuwe er in hebt zitten, eerst vullen met LHM.
Al met al is het een relatief makkelijke klus. Alleen erg kliederen, een hoog kleuterschoolgehalte dus
Trouwens, die ontlastschroef kun je van bovenaf wel bij met een beetje moeite. Maar je moet eerst weten waar ‘ie zit, voordat je ‘m van boven weet te vinden. Als je voor de auto staat, zit het verdelerblok rechts van het midden, helemaal beneden. De schroef zit aan de voorkant. Ik dacht sleutel 13.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Dan laat ik de auto lekker op laag staan . Goede tip van LHM in de pomp doen. Was ik waarschijnlijk pas achter gekomen na een half uur klooien. Morgen ga ik aan de gang en laat ik het weer weten .
My other car is a broomstick.