1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
opgeboorde bollen 2.0 HDI 110pk (bj. 2000)?
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 29 december 2009 05:10 PM

Hallo,

Een poosje geleden heb ik mijn bollen laten vervangen door Rene spaan te Krommenie.
Hij heeft in het verleden de bollen van mij xm opgeboord, waar ik uiterst tevreden over ben want ze veert perfect.
Nu vroeg ik of het opboren van de bollen voor mijn xant HDI ook mogelijk was, maar volgens hem was dit niet aan te raden.
Ik ben benieuwd wat de mening hierover is, en of iemand met een dergelijke wagen dit eerder heeft gedaan?

Gr.
Hugo

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 30 december 2009 09:04 PM
  [ # 1 ]

Naar mijn id moet dat geen probleem zijn. De meningen zijn al gauw verdeeld wat de opgeboorde bollen betreft. Ook hier op het forum. Heb je in de XM gereden met conventionele bollen en de opgeboorde variant? Hoe heb je het verschil/bochtwerk ervaren?

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 31 december 2009 10:44 AM
  [ # 2 ]

in het bochtenwerk heb ik er geen nadelen van ondervonden, maar ik heb een vrij rustige rijstijl.
Maar het verschil met de standaard bolletjes was duidelijk merkbaar, wat ik als zeer prettig heb ervaren.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 31 december 2009 02:25 PM
  [ # 3 ]

Hoi Hugo,

Ik heb dit voor onze Xantia break ook overwogen. Qua gewicht en afmetingen scheelt deze auto niet veel t.o.v. een XM, daarmee zouden soortgelijke krachten op de wielen komen qua vering.
Als het dan niet mogelijk is, dan moet het gezocht worden in het verschil in hydraulische techniek. De Xantia vsn jou heeft waarschijnlijk net als die van ons standbollen (hij zakt niet naar de grond na uitzetten van de motor). Ook heb je misschien een hydractief uitvoering, waarbij de hardheid van de vering met een knopje bij de airbag-passagier bediening geregeld kan worden ?
Het enige verdere wat ik kan verzinnen is dat door de standbollen ook een HD pomp is toegepast met lagere opbrengst dan bij een auto zonder standbollen. Ik kan me voorstellen dat er meer hydr. olie volume door het systeem gejaagt wordt met zo’n bollen, waarbj de pomp dus langer / te lang bezig is om voldoende druk te genereren bij hobbels of bochten. Op zo’n moment komok het remvermogen in het geding.

Nogmaals, ik weet dit niet zeker, dit zegt mijn gevoel voor techniek.

Succes, en laat het a.u.b. weten als je het doet en wat je ervaringen zijn.

Prettige jaarwisseling, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 31 december 2009 02:29 PM
  [ # 4 ]

Standbollen???
Die bestaan toch niet.

Jeroen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 december 2009 02:46 PM
  [ # 5 ]

ja. anti sink bol tbv remmen. Voor info over opboren: Chyparse!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 31 december 2009 04:10 PM
  [ # 6 ]
toniclight schreef:

Standbollen???
Die bestaan toch niet.

Jeroen

Beestje moet een naam hebben maar bedoel inderdaad anti-zink bollen waarbij ik met zink niet het soort metaal bedoel Wink.

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 31 december 2009 04:21 PM
  [ # 7 ]

Volgens mij heeft het niet inzakken te maken met een soort inwendige kleppen die deel uitmaken van hydraulische systeem en niet zozeer met die ene “standbol”. De rest van de veerbollen zijn normale bollen.

Standbol is idd. een leuke naam!

Jeroen

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 01 januari 2010 01:20 PM
  [ # 8 ]

Ik heb sinds een half jaar nu comfort bollen en die bevallen zeer goed, het veert nu als een BX zeg maar. Je hebt wel het nadeel dat wanneer je veel koppel hebt je achterkant wel flink inzakt elke keer als je gas geeft. Zeker met die nieuwere motoren met meer en meer koppel. Ik heb zelf een 1.9 Td met antizink en ik zou niet meer terug willen naar de originele bollen.

Het enigste wat de anti zink bol (stand bol) doet is samen met de 2 achterste bollen de druk langer vast houden als de auto stil staat, zodat ie langer omhoog blijft staan. Uiteraard worden de hydraulisch leidingen achter dichtgezet waneer de auto uit staat.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 01 januari 2010 01:31 PM
  [ # 9 ]
Redbird schreef:

het veert nu als een BX zeg maar.

Ik begrijp hieruit, dat een Xantia met standaard veerbollen slechter veert als een BX?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 01 januari 2010 01:45 PM
  [ # 10 ]

ik wil niet zeggen slechter maar een Xantia is wel duidelijk merkbaar stugger, ligt er ook aan of je een type 1a of later hebt. Een BX heeft ook zachtere stoelen dus dat zal ook wel wat uitmaken voor je veergevoel.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 januari 2010 03:28 PM
  [ # 11 ]

Ben opgegroeid in een familie met alleen maar Citroëns (op een oom na die Alfa Romeo stoerder vond). DS, CX, BX en Xantia heb ik allemaal meegemaakt en kan zeggen dat hoe nieuwer het model, hoe stugger de vering / demping is afgesteld, waarschijnlijk ook door meer motor-vermogen en gewicht van de auto. De ervaring van Redbird is waarschijnlijk de reden waarom Citroën dat heeft gedaan door de jaren heen.

Die kleppen werken na al die jaren vaak niet meer super (tenminste bij onze Xantia). De anti-sink bollen waren waarschijnlijk nog nooit vervangen met het gevolg dat als ik weg reed direct nadat de stop lamp uit is, de remmen het nog steeds niet doen de eerste 50 meter. Nieuwe standbollen verhielpen dat probleem bij mij.

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 01 januari 2010 03:56 PM
  [ # 12 ]
Timo1990 schreef:

Ik begrijp hieruit, dat een Xantia met standaard veerbollen slechter veert als een BX?

Helemaal juist.. Het ‘matrasgevoel’ is in de Xantia helemaal niet aanwezig.

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
xm
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 01 januari 2010 04:19 PM
  [ # 13 ]

Ik heb slechts één maal in een andere xantia gereden (testrit) en deze veerde ook al stugger dan mijn xm (met opgeboorde bollen). Tijdens de proefrit met deze wagen stuiterde hij ook al behoorlijk. Er is toen een stabilisator stang vervangen, maar volgens de verkoper (‘Citroen kenner’)waren de bollen nog prima in orde.
Ik had hier een duidelijk andere mening over en heb direct na aanschaf de bollen laten nakijken door Rene Spaan. Toen bleek één van de bollen lek te zijn, en heeft hij ze allemaal vervangen door gebruikte (standaard)bollen.
Volgens hem was spoelen van de leidingen niet van grote invloed en zou de wagen met nieuwe LHM al een stuk beter rijden.
De verbetering na vervanging van één lekke bol was goed merkbaar maar volgens mijn gevoel rijd ik nog steeds niet in een zwevende wagen maar eerder in een kart. Ik heb dan ook mijn twijfels over de mate van onderhoud door de vorige eigenaar. (er kwam namelijk bruine LHM uit het vat)
Helaas kon ik de mannen in Almere tijdens deze vakantie niet bereiken. Dus na de vakantie maar weer eens bellen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 januari 2010 04:33 PM
  [ # 14 ]
Archi schreef:
Timo1990 schreef:

Ik begrijp hieruit, dat een Xantia met standaard veerbollen slechter veert als een BX?

Helemaal juist.. Het ‘matrasgevoel’ is in de Xantia helemaal niet aanwezig.

Wat een onzin zeg. De xantia van mijn ouders ( een 2.0i vsx automaat met hydractief) veert fantastisch én kan hard de hoek om. Mijn eigen xantia’s ( 2.0i 16v en 1.8i) veerden allen met standaard bollen perfect en minimaal zo “zacht” als een nieuwe BX. Natuurlijk met originele bollen van de dealer en niet die ranzige imitatietroep. Want DAT veert idd beroerd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 01 januari 2010 05:22 PM
  [ # 15 ]
Timo1990 schreef:
Redbird schreef:

het veert nu als een BX zeg maar.

Ik begrijp hieruit, dat een Xantia met standaard veerbollen slechter veert als een BX?

Als je naar de nieuwjaarsborrel komt in Berlikum kan je wel een rondje rijden Timo. Weet je meteen hoe een oud type Xantia kan zweven met opgeboorde bollen volgens Chyparse recept.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook