Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Patrick, ik wilde je daarover inderdaad nog een PM sturen, maar erg tof dat je het zelf al aanbied! Heel erg graag namelijk. Ben erg benieuwd wat comfortbollen op een Xantia doen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Om even op waterman te reageren, waarschijnlijk heb je een bx gereden die slecht veerde BX , een standaard Xantia komt echt niet in de buurt van een standaard bx (ff los van de 16V’s).
Verder denk ik niet dat bollen van een dealer per definitie beter hoeven te zijn, misschien een iets meer gegarandeerde kwaliteit maar ik ga er iig niet het twee/drievoudige voor betalen. Zeker als je besteld bij een bekende leverancier die ze veel levert, kun je er vanuit gaan dat ze wel goed blijven. Als je ze daarna bijvult zullen ze misschien iets minder lang meegaan, maar ik koop om de 125k gewoon nieuwe want ik heb al te vaak meegemaakt dat hervulde bollen snel kapot gingen
Verder ververs ik mijn LHM elke 2 jaar en laat mijn leidingen elk jaar ff door lopen bij de remmen, en doe ik er een 150cc motorolie bij om de smering te bevorderen, er zit al 350k op het klokkie en mijn hydraulische kleppen werken nog steeds naar behoren,
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@Redbird: wat denk je, dat ik in die 10 jaar tijd bij citroen nooit een goeie bx tegen ben gekomen in m’n werkplaats? Ik geloof dat ik 1000 bx van nieuwe bollen heb voorzien
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ik betaal bij de plaatselijke specialist €45,- per bol en dat is incluis de montage. Dat is gewoon een normale prijs. De dealer zit wat hoger.
Chyparse ligt erg ver van mij vandaan. Uit navraag blijkt dat zij ook gebruikte bollen installeren voor een goede prijs. Dan is het de rit wel waard. Ik denk erover om de opgeboorde variant aan te schaffen daar ik, sinds ik de Xantia heb, steeds met weemoed terugdenk aan het veercomfort van de BX (1.9 TGI). Maar deze had dan ook een fijne motor en in combi met de GTI stoelen was de beleving van het algeheel veercomfort gewoon een stuk beter. Ik hoop dit met de comfortbollen te evenaren of zelfs te overtreffen.
Nep bollen ben ik tot op heden niet tegengekomen. Weet ook niet of ik ze zou kunnen onderscheiden van de originele.
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De dempers van orginele bollen van Citroën zien er heel anders uit als die van de imitatiebollen. Dat heeft invloed op het veergedrag. Over duurzaamheid heb je mij niet gehoord.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
waterman schreef:Ik geloof dat ik 1000 bx van nieuwe bollen heb voorzien
Ook ooit een bol eraf getimmerd met de persluchtbeitel? Ik heb het ooit zien gebeuren. Die dingen zitten echt muurvast. En als ik de bollen zie zitten onder de motorkap van de C5 vraag ik mij dikwijls af, hoe ze die eruit krijgen.
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Natuurlijk. Geen dag voorbij zonder luchtbeitel. Maar vaak was de kettingtang al voldoende. En zoveel mogelijk originele bollen hervullen. Bij vervanging een nieuwe originele bol gebruiken van het juiste type.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Van 2 bollen denk ik (hoop ik) dat ik de originele heb, want deze zijn vervangen door de dealer. Vullen doen er maar weinig. Of eigenlijk heb ik er in mijn buurt nog niet 1 gevonden die het kan/wil.
Se concentrer sur l’essentiel
45 euro is een redelijke prijs, maar 30 euri vind ik leuker, maar ik doe dan wel alles zelf aan mijn auto’s. Hou er wel rekening mee dat opgeboorde bollen en comfort bollen wel verschillend zijn.
Voor waterman, ik heb zelf 15 bxen gereden en een paar xantia’s maar ik blijf bij mijn veer-ervaringen
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Zet eens een Xantia en een BX naast elkaar en duw eens lekker op het voorscherm….,juist,de BX veert minder stug dan de Xant.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik vind ‘slecht’ veren een groot woord, wat niet in detail beschrijft wat ervaren wordt. Mijn ervaring was toendertijd na 6 BX-en (van m’n ouders) die allemaal ongeveer hetzelfde veerden naar een 1.8 Xantia met LPG, dat deze laatste stugger veerde.
Ik herkende daarin een trend vanaf de DS (zacht geveerd) naar de Xantia (relatief hard geveerd), ook bedenkend dat de Xantia ook ruim 300 kg zwaarder was als de zwaarste BX die we hadden gehad.
Ik denk daarom dat het (standaard) veercomfort op z’n minst past bij de generatie, gewicht en motorvermogen van de citroen en algemene wensen / verwachtingen van de (potentiele) klant.
Ook Citroën heeft mee moeten doen met meer vermogen om aansluiting te vinden op de Duitse markt. Mede daarom is het Hydractief systeem natuurlijk gemaakt.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Als reactie op de vraag van topicstarter:
Ik heb een Xantia Break HDi (90pk) uit 2000 met opgeboorde bollen en dat voldoet prima,sinds 1 jr en 30000km. Hiervoor reed ik in een BX Break en ik vond de Xantia wat stugger vandaar dat ik de bollen heb laten opboren.
Jan Hendrik
JHD schreef:Als reactie op de vraag van topicstarter:
Ik heb een Xantia Break HDi (90pk) uit 2000 met opgeboorde bollen en dat voldoet prima,sinds 1 jr en 30000km. Hiervoor reed ik in een BX Break en ik vond de Xantia wat stugger vandaar dat ik de bollen heb laten opboren.Jan Hendrik
Dan denk ik dat ik toch maar snel richting Almere ga om dit te laten doen, en dan zal ik direct vragen of ze de leidingen willen spoelen, want momenteel krijg ik rugpijn.
Op een zwaardere auto moet je natuurlijk wel harder drukken om hem net zo ver in te veren.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Langs de garage geweest in Abbenes met mijn klacht, Bleek dat hij inderdaad wat aan de stuge kant was maar niet abnormaal. Ik blijk dus verwend te zijn met mijn vorige XM op opgeboorde bollen.
In ieder geval er direct maar een paar nieuwe comfort bollen onder laten zetten en de boel goed laten reinigen.
Dit was dus de bedoeling van een Xantia. Het veert weer echt citroen.