Hey,
er is in mijn middenconsole helemaal onderaan 1 lampje gesprongen. Vorige keer heeft de garage ze vervangen maar wil dit nu zelf doen. Kan er mij iemand vertellen wat ik precies moet doen om aan die lampjes te geraken zonder iets te breken?
tnx
Berlingo 1.6HDI
.
ik wordt daar niet echt veel wijzer van
we hebben net de berlingo is een 1.9 uit 97 en super niet luxe , zit bijna niks electrisch op of aan, behalfe het broodnodige.
bij ons doen de lampjes van alle 3 de knoppen het niet, of zitten deze er gewoonweg niet?(zo basis kan het toch niet zijn?)
dus
In een oudere draad schreef ik ooit :
er zitten 4 lampjes achter de knoppen (of zouden moeten zitten)
en er zit er eentje op de aansteker en eentje er vlak naast voor de asbak
lampje zijn “W1,2W” dat zijn piepkleine stekers zonder fitting
om aan de lampjes te komen hou je vast maar heel de console moet eruit want ze moeten langs de voorkant geplaatst worden
dus radio eruit, radioklep eruit (4 schroefjes)
asbak eruit en daar weer 4 schroefjes eruit (2 boven 2 achter)
zijplaatjes onderaan verwijderen, die van de voetverwarming (telkens 1 schroefje achteraan), trek ze naar voren uit de console
nu de luchtmondjes telkens met 1 schroefje loshalen
console om de handrem losmaken 2 schroefjes bovenop (vooraan), 2 schroefjes achteraan op de zijkant
trek die achteruit zodat die los komt van het gedeelte om de pook
verwijder de console om de pook
nu kan het centrale gedeelte weggenomen worden (let op de draadjes van de aansteker)
haal nu voorzichtig met een kleine schroevendraaier het frontpaneeltje met de drie knoppen eraf (aan de klipjes)
je ziet in het midden 2 lampjes en aan de buitenkant telkens eentje (in de bovenhoeken)
bij mij zaten de sockets op die buitenste er niet in maar je kan ze gewoon kopen met lamp en al erin
op de aansteker met een schroevendraaier zwartdoosje open klikken (zit lampje los in)
naast de aansteker lampje in de fitting steken
Test eerst voor je de boel gaat monteren, met rap te wezen had ik 1 lampje waar het draadje geplooid was, kwam dus over 2 polen te zitten en dan gaat zekering F19 van 5A eraan ops:
ik had het dus gelukkig getest al had ik beter moeten opletten ops:
montage in omgekeerde volgorde
ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles even in de douche af te spuiten dus zitten er nu nette dingen terug in, ook even gestofzuigd onder de console
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
dankje, daar heb ik wat aan, dan gaat het lukken