Het ontluchten van het koelsysteem
bartjee300
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18

Gepost: 01 januari 2010 10:28 PM

Hallo iedereen,

Mijn verwarming was/is kapot, nu had ik de thermostaat eruit gehaald die bleek stuk te zijn, dus heb ik er een nieuwe thermostaat in gezet maar nu liep mijn motor meteen heet en begon het lampje van de koelvloeistof te branden. Toen ben ik er dus achter gekomen dat er lucht in het circuit zat en heb dit voor het grootste gedeelde kunnen ontluchten. Moter koelt weer zoals het hoort!!

Maar nu het probleem waar het mee begon mijn verwarming is koud, en dus mijn vraag
hoe kan ik mijn verwarming weer op volle temperatuur krijgen..?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want het is erg koud zo!!

alvast bedankt.

Gr Bart

Profiel  

Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 944

Gepost: 02 januari 2010 12:25 AM
  [ # 1 ]

Kachel op de hoogste stand gehand met ontluchten? Koelvin heeft ook op de 2de stand gedraait?

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2777

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 02 januari 2010 12:47 AM
  [ # 2 ]

De thermostaat heeft niet zo veel te maken met de interieurverwarming… Dat warmlopen wel maar dat is gekomen nadat je die thermostaat hebt vervangen. Dat is dus een gevolg, waarschijnlijk niet de oorzaak van het initiële probleem.

Een paar ideeën:
1. De kachelradiator is lek en daarom afgesloten van het koelsysteem - De kachel blijft helemaal koud - Slangen controleren die naar de kabine lopen. Zij die doorgelust?

2. Er zit een luchtbel in de kachelradiator - De kachel blijft lang koud of wordt helemaal niet warm. Vaak ook klotsende en borrelende geluiden als er toch nog doorstroming plaatsvindt - Koelsysteem ontluchten met de kachel op de hoogste stand. 

3. De kachelradiator is verstopt - Het duurt lang voor de kachel warm wordt of hij wordt helemaal niet warm - Radiator verwijderen en doorspoelen.

NB De radiator voor het interieur is een andere dan die grote voor de motorkoeling.
En als een Berlingo al elektrische verwarming heeft dan slaat dit alles nergens op…  tongue rolleye

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 634

Gepost: 02 januari 2010 01:23 AM
  [ # 3 ]
Midfriesland schreef:

De thermostaat heeft niet zo veel te maken met de interieurverwarming… Dat warmlopen wel maar dat is gekomen nadat je die thermostaat hebt vervangen. Dat is dus een gevolg, waarschijnlijk niet de oorzaak van het initiële probleem.

Een paar ideeën:
1. De kachelradiator is lek en daarom afgesloten van het koelsysteem - De kachel blijft helemaal koud - Slangen controleren die naar de kabine lopen. Zij die doorgelust?

2. Er zit een luchtbel in de kachelradiator - De kachel blijft lang koud of wordt helemaal niet warm. Vaak ook klotsende en borrelende geluiden als er toch nog doorstroming plaatsvindt - Koelsysteem ontluchten met de kachel op de hoogste stand. 

3. De kachelradiator is verstopt - Het duurt lang voor de kachel warm wordt of hij wordt helemaal niet warm - Radiator verwijderen en doorspoelen.

NB De radiator voor het interieur is een andere dan die grote voor de motorkoeling.
En als een Berlingo al elektrische verwarming heeft dan slaat dit alles nergens op…  tongue rolleye

Als de kachelradiateur lek is wordt deze volgens mij niet afgesloten. Het wordt wel nat onder het dashboard.

Van de HDI motoren hebben enkele uitvoeringen elektrische bijverwarming.

Volgens mij zit er gewoon lucht in de kachelradiateur. Opnieuw ontluchten zou ik proberen. In het schutboard in de motorruimte lopen twee slagen naar binnen. Daarop zit als het goed is een ventiel. Vaak hetzelfde als een bandenventiel. Motor heet laten lopen met de kachel vol open en ventiel indrukken tot er koelvloeistof uit komt. Net zolang totdat de vin aangeslagen is.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2777

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 02 januari 2010 01:33 AM
  [ # 4 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Als de kachelradiateur lek is wordt deze volgens mij niet afgesloten.

Gewoonlijk niet. Wel als noodoplossing óf om de auto ff snel te verkopen. In de zomer ga je niet checken of de verwarming het doet…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

silyone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

Gepost: 12 februari 2012 01:25 AM
  [ # 5 ]

“Van de HDI motoren hebben enkele uitvoeringen elektrische bijverwarming.”

En welke modellen zijn dat dan juist? In het boekje staat dit ook, maar nergens staat te vinden om welke modellen het nu net gaat.

Profiel  

Lex8
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50

Gepost: 12 februari 2012 01:55 PM
  [ # 6 ]

Met alle respect Silyone, maar ik denk niet dat hij nog altijd met dat probleem rond rijd. Het is inmiddels al 2 jaar geleden dat hij het gepost had…

Profiel  

silyone
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

Gepost: 12 februari 2012 10:37 PM
  [ # 7 ]

Dat weet ik wel, maar anderen kunnen er toch ook nog iets van bijleren?

Profiel  

Lex8
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50

Gepost: 14 februari 2012 06:59 PM
  [ # 8 ]

Daar heb je gelijk in.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook