Hallo allemaal,
Mijn airco doet al een tijdje vreemd, tenminste, dat denk ik…want misschien hoort dat wel zo….
Ik heb nogal wat vocht in de XM V6 Exclusive 1995, omdat mijn achterklep lekt… (lichtelijk verbogen….. )
Dus, als ik met dit koude weer in mijn XM stap, dan beslaat de boel flink.
- Zodra de motor gestart is, dan zet ik de “defrost” aan, maar dan gebeurt er gedurende de eerste 2-3 minuten helemaal niks. Geen blower dus…. want die heb je dan nodig…
De ene keer gaat het lampje van de airco aan, de andere keer niet… willekeurig dus… of zo lijkt het…
Soms slaat de blower aan en dan zijn we (de XM en mijzelf dus..) gelukkig.
- Ook heb ik geprobeerd, de blower handmatig aan te zetten, met de luchtstroom naar de voorruit en de voeten en de blower op hoogste stand.
Dan duurt het wederom 2-3 minuten voordat die blower aanslaat….
- Als de auto eenmaal warm is, dan is e.e.a. wat konsekwenter voor wat het gedrag betreft, dwz dat de blower na het starten meteen aanslaat… maar nog steeds niet begrijpelijker ...
Ik heb gezocht naar gegevens omtrent die airco, maar er is niet veel te vinden…
Er is zover ik kan zien ook geen aparte ECU voor…???
Graag zou ik wat willen weten over de besturingslogica van de airco… wat ie doet of moet doen, op welk moment en waarom… dus.
Een ladderdiagram of zo…
Om eerlijk te zijn zou ik dat wel alle van ECU’s willen hebben… een ladderdiagram of zo…
Affijn… is er iemand die zo diep in de airco is gedoken, en mij kan verlichten/verwarmen….
Wederom bij voorbaat gote dank.
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009
- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
hey lody,
Ik had hetzelfde probleem met de airco,ook een wispelturige blower.
Ik heb toen de blower vervangen door een andere(uit m’n tct) en probleem is opgelost.
nu start de airco direct en de ruiten zijn op een mum van tijd ontwasemd.
Het is meestal de kachelcondensator die het laat afweten.
bart
Die modules met de 2 condensatoren gaan idd wel eens stuk, je kunt ze ook proberen te vervangen (alleen de cond.), dan kost het je hooguit 2 tientjes, daar is wel ergens een draadje over. Je kachelsysteem kun je ook laten uitlezen bij een dealer of misschien wel op de nieuwjaarsbijeenkomst van de xm club op 16 jan. in nieuw vennep. Als je nog geen lid bent kun je dat nu mooi doen. Suc6!
bartxm99 schreef:hey lody,
.......
Ik heb toen de blower vervangen door een andere(uit m’n tct) en probleem is opgelost.
......
bart
Heee Bart,
Bedankt voor je nuttige info.
Lijkt me nogal een grote klus…. brrrrr…
Waarschijnlijk ok iets voor warmere tijden…
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Sjaak81 schreef:Die modules met de 2 condensatoren gaan idd wel eens stuk, je kunt ze ook proberen te vervangen (alleen de cond.)...........xm club op 16 jan. in nieuw vennep. Als je nog geen lid bent kun je dat nu mooi doen. Suc6!
Ha die Sjaak,
Dat klinkt als minder werk…. dus ook errg interessant…
Condensatoren kan ik wel aankomen en knutselen aan electronica is ook geen probleem.
Is het moeilijk die modules eruit te bouwen…??
Enne… uhhh… heb jij soms aandelen in die club…???....<grijns>.....
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Hallo Lody,
Allereerst een kleine correctie: de airco en de blower zijn 2 gescheiden systemen. En wees met dit weer blij dat je je airco niet nodig hebt
Die blowerunit zit onder, hoe kan het ook anders, je handschoenenkastje.
Aan de onderkant wel te verstaan. Je hebt intussen ervaring met kruipen onder je dashboard, dus kun je zelf bepalen wat ‘makkelijk’ is
De fan en motor zitten in verticale lijn met de buitenluchtinlaat; dus met pech komt regenwater naar binnen. De elektronica zit aan het motorhuis.
Effe zwaar off-topic. Volgens mij heb jij dezelfde sleutelruimte als ik: de openbare straat. Ik word een dezer dagen lid van de Auto Service klup hier in hilversum. Misschien ook iets voor jou?
Enne… Die XM club is echt een aanrader. Als je komt, kun je zien wat voor rotkop ik in het echt heb
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009
- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Hey lody,
Die blower vervangen of condensator vervangen is evenveel werk.
De blower moet er toch uit voor je aan die condensatie plaatjes kunt komen.
Die blower heb je er snel uit hoor ongeveer 1 uurtje werk.
wimb schreef:Hallo Lody,
Allereerst een kleine correctie: de airco en de blower zijn 2 gescheiden systemen. ..etc…...De fan en motor zitten in verticale lijn met de buitenluchtinlaat; dus met pech komt regenwater naar binnen. De elektronica zit aan het motorhuis.
Kijk, kijk.. de wolken beginnen weg te trekken… dank, dank…
Volgens mij heb jij dezelfde sleutelruimte als ik: de openbare straat.
Nou.. hier in Heemskerk hebben we een in een hele grote hal een “doehetzelfgarage”...met iets van 8 bruggen (2 en 4 koloms) compleet met gereedschap. Een brug = 5 euro per uur, dus da’s wel OK… maar ja…. een grote hal verwarmt ook moeilijk….
En over dat clubje denk ik nog na… je foto is al even slikken en ik weet dus niet of ik je wel in levende lijve wel aankan….
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
bartxm99 schreef:Hey lody,
Die blower vervangen of condensator vervangen is evenveel werk.
De blower moet er toch uit voor je aan die condensatie plaatjes kunt komen.
Die blower heb je er snel uit hoor ongeveer 1 uurtje werk.
Dat is uitermate geruststellend.!
Dank BartXM.
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Dat net niet, wel veel uurtjes, vooral in de beginjaren. Je krijgt o.a. het clubblad Ambiance Extrême, sleutelmeetings, barbeque evenementen, rally/puzzelritten, gezellig leuteren over xm’s met een biertje erbij, soms komen er ook gezellige dames kijken. Zelfs de ALV is niet tenenkrommend maar best gezellig.
Ik zou zeggen, probeer het eens.
http://www.xmclub.nl/declub/lidworden/lidworden.html
Lody schreef:
Enne… uhhh… heb jij soms aandelen in die club…???....<grijns>.....
groet
Lody
Sjaak, je ben toch niet zieltjes aan het winnen leden aan het werven? Want dan moet ik je natuurlijk helpen.
Wim,
Disciplus Simplex
Lody, Ik dacht dat je in Amsterdam woonde. Vandaar m’n voorstel. Van Heemskerk naar Hilversum best wel ‘n eind ops:
En die avatarfoto? Ach, wat zal ik zeggen. In het echt kan het dan alleen maar meevallen, toch?
Wim,
Disciplus Simplex
Ha die Wim,
wimb schreef:En die avatarfoto? Ach, wat zal ik zeggen. In het echt kan het dan alleen maar meevallen, toch?
Alles in goede luim…...
Ik mocht ook nooit bij iemand op de foto….
Maar… uhhh… om even terug te komen op het topic..
Is er nou ècht helemaal niemand die toegang heeft tot de besturingslogica
(voor zover aanwezig ) van de XM….???
Groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Lody, als de cijfertjes op je display ook verdwijnen tijdens je klacht moet je de zekering in het zekeringenkastje bij de accu vervangen door een zwevende zekering. Het is een bekende xm kwaal. Een nieuw kastje kost 90 euries maar het komt over een tijdje weer terug, dus gewoon een draadje trekken direct naar de pluspool en een zekering ertussen (40A).
De zekering zit in het kleine zwarte kastje voor de accubak, dat moet je even openmaken door de sluiting rechts in te drukken
en dan is het de zekering helemaal links onderaan, zeg maar die het dichtst bij de radiateur zit.
De draad die je moet hebben is niet de 1e van linksonder gezien maar de tweede. Bij latere XM’s is die lichtbruin gekleurd maar bij een 94-er of 95-er kan hij een andere kleur hebben. Meestal als je die zekering verwijderd zie je al sporen van oververhitting, soms is het plastic zelfs gesmolten.
Lody, Ik ga effe een rotopmerking maken: Als je lid zou zijn van de XM club had je natuurlijk allang die schema’s gehad
Maar gelukkig zijn XM-rijders reuze sympathieke lui, dus hierbij diverse schema’s die de club heeft gepubliceerd. Waaronder de besturingslogica van de verwarming/airco.
Succes!
Wim,
Disciplus Simplex
Sjaak81 schreef:Lody, als de cijfertjes op je display ook verdwijnen tijdens je klacht moet je de zekering in het zekeringenkastje bij de accu vervangen door een zwevende zekering….....
Dank Sjaak.. ik heb daar niet op gelet, maar zal dat morgen even doen. Moet nog wel even weten over welk display je het hebt…
Het display waar de tijd in wordt getoond of het display links van de stuurkolom, met de computerinfo…
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.