Totaal aantal Berichten: 16
- BX 19 TZD Berline
- XM V6 24V Exclusive
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum, wel heb ik hier tijdens het zoeken al heel veel nuttige informatie terug kunnen vinden. Bedankt hiervoor.
Na ruim vijf jaar in een BX 19 TZD te hebben gereden wilde ik hoewel deze nog steeds geweldig rijd toch wat anders. Na lang zoeken heb in noord frankrijk een mooie XM V6.24 gevonden van augustus 1990 met 126000 op de teller. Deze heb ik afgelopen maandag opgehaald en gisteren ben ik ermee naar de rdw en de douane geweest, nu dus wachten op het kenteken voordat ik kan rijden.
De volgende zaken moet/wil ik nog aanpakken:
- trekhaak
- set blokjesvelgen (ben nog op zoek naar een mooie set. Heb wel een aanbieding liggen van een set die nog opgeknapt moet worden, iemand enig idee waar ik dit kan laten doen en wat dit kost?(woon in zeeland overigens))
- de gasveer van het dasboardkastje is kapot
- de boardcomputer werkt niet, is deze gekoppeld aan de km teller?
- Radio met bluetooth en usb mogelijkheid, hoe ik dit precies doe weet ik nog niet. Ik wil in ieder geval wel de stuurbediening behouden, nog mooier zou het zijn om de originele clarion te laten zitten en de nieuwe radio ergens anders weg te werken. Deze zouden dan dmv een relais met wisselcontacten geschakeld kunnen worden.
En mocht zich de mogelijkheid nog eens voordoen wil ik er ook nog wel de originele stoelverwarming in hebben, dit is geloof ik de enige optie die ik mis.
Onderstaande foto’s zijn nog door de vorige eigenaar gemaakt:
Oja, en natuurlijk iedereen nog de beste wensen voor 2010.
Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hallo TP,
Ik herken de foto`s van een ander forumlid bxsport.com die ook al naar deze XM had gekeken. Het is een fantastisch mooie 24v in gris dolmen . Ook de alcantara/velours bekleding is zeldzaam in Nederland.
Vwb (het rechter schermpje van) de boordcomputer, wat geeft die aan? Als de accu eraf is geweest dan geeft die van alles aan en een druk op 1 van de 2 knopjes gaat het schermpje over naar de klok, buitentemperatuur en met de tiptoets aan het uiteinde van de rechterstengel kun je diverse boordcomputer info opvragen.
Onder mijn XM heb ik een trekhaak waar ik niks mee doe, die mag je van mij hebben. De gasveer van het dashboardkastje moet je bij de dealer nieuw bestellen en is simpel te vervangen. Deze gasdempers worden altijd lam na verloop van tijd.
Verder zou ik op zoek gaan naar zonnepanelen die met zwarte stof bekleed zijn, want dat hoort op een Exclusive/24v .
Wat is de organisatienummer(4 nummers), te vinden in de a-stijl bestuurderzijde. Het is belangrijk te weten of jouw 24v motor al die laatste modificatie heeft gehad met de keramische muntjes. Gebruik minimaal een 5W40 en het liefst een 0W40 motorolie met deze motor .
Verder kan ik alleen maar toejuigen dat er nog liefhebers zijn die zo`n XM 24v willen, i.m.o. de meest begeerlijke XM .
Ben wel benieuwd naar deze XM om haar in het echt te zien .
Misschien ook gelijk lid worden van de XMclub?
Veel succes
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
- DS 3 Racing 207pk
Gezien je het bouwjaar 1990 erbij hebt gezet, mogen we verwachten dat deze motor de kleppentrein-modificaties heeft gehad.
Bij dit adres: http://www.protex.nl haal ik mijn Mobil1 0W40 motorolie.
V.w.b. het opknappen van de lm velgen zou je naar de velgendokter in Uden kunnen gaan of Brassto in Dordrecht.
mooie kar! en dito km-stand.
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8
petje af zeg, das echt een ZEEER mooie XM !
Top kleur en lekke rcompleet met schuifdak.
Nou @TP, een compliment voor deze fantastische XM! Wat een pracht exemplaar! Echt een ware klassieker!! Welkom bij de XM rijders en aan Citrophile heb je een goede raadgever!!! Beste wensen nog allemaal trouwens!!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
- DS 3 Racing 207pk
@DSuper thnx, maar jij kan nu ook erover meepraten !
- BX 19 TZD Berline
- XM V6 24V Exclusive
Bedankt voor alle reacties.
@Citrophile
Het scherm werkt gewoon, temperatuur en tijd werken goed. Wanneer ik dan andere gegevens wil opvragen krijg ik eerst streepjes, wanneer ik nog een keer de knop indruk krijg ik 30L en wanneer ik dit nog een keer doe 11km/h. Dit ongeacht of ik nu rij of stil sta (ook met motor uit).
Bedankt, wil je er niets voor hebben? Is montage makkelijk zelf te doen?
Zouden deze zonnepanelen niet orgineel zijn dan? Ik dacht dat hier juist leer in hoorde? (zit overigens geen lampje aan bijrijderskant)
In de A stijl heb ik geen nummer kunnen ontdekken, onder het bovenste deur scharnier wel:
omcuirkeld “91” (modeljaar?)
hieronder “5006”
Volgens de advertentie is het bouwjaar 1991 maar op de carte grix staat augustus 1990. Dit zal wel juist zijn neem ik aan.
Overigens zou de 1e eigenaar een citroen dealer geweest moeten zijn, lijkt mij dat die dan bij een terugroepactie zijn eigen auto niet vergeet. Wil het natuurlijk wel graag zeker weten. Waar kan ik dit terug vinden?
Geen idee wat voor motorolie er nu inzit, maar binnenkort toch maar voor de zekerheid wisselen. (weet ook niet wanneer dit voor het laatst gebeurt is)
Groeten,
- BX 19 TZD Berline
- XM V6 24V Exclusive
Overigens weet iemand of het mogelijk is het linker schermpje op NL te krijgen (geeft aan dat portieren open staan etc.). Door zekeringen te versteken krijg ik hem wel op duits en op italiaans (ik denk althans dat het italiaans is)?
Kun je aan dit scherm (net als bij type 2) ook het radio display koppelen?
Een tijdje terug las ik hier ergens een draadje over een adapter voor de stuurbediening van de radio, dit ging over een adapter waarmee je zelf de te bedienen fucties kon kiezen. Kan het via zoeken alleen niet meer terugvinden, zijn er mensen die hier een goede oplossing voor hebben kunnen vinden?
Alvast bedankt voor de reacties.
Nederlands op je display:
zekering 4 er uit ,zekering 8 en 12 er in .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Soms is die zekeringcombi anders dan in de boekjes staat. Proberen geeft uitsluitsel.
Over die zonnekleppen, die waren soms standaard plastic. Verschilt nogal… Stoffen is idd wel het mooist!
Marco
Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
Kanónen wat een plaatje zeg, helemaal oké die uitvoering.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 5488
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zo, dat is een erg mooie XM!
Véél zweefplezier!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Prachtig!!
Heeeel veel plezier ermee.
Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Wat een schitterende kar zeg! Congrats!
Veel fijne, veilige zweefkilometers ermee!
Die verkoper had nog meer moois staan zie ik, 2 DS’n, een HY en volgens mij zie ik in de reflectie een CX staan?
- DS 3 Racing 207pk
TP schreef:Overigens weet iemand of het mogelijk is het linker schermpje op NL te krijgen (geeft aan dat portieren open staan etc.). Door zekeringen te versteken krijg ik hem wel op duits en op italiaans (ik denk althans dat het italiaans is)?
Kun je aan dit scherm (net als bij type 2) ook het radio display koppelen?
Een tijdje terug las ik hier ergens een draadje over een adapter voor de stuurbediening van de radio, dit ging over een adapter waarmee je zelf de te bedienen fucties kon kiezen. Kan het via zoeken alleen niet meer terugvinden, zijn er mensen die hier een goede oplossing voor hebben kunnen vinden?
Alvast bedankt voor de reacties.
Bij een XM serie1 is het matrixschermpje niet in het Nederlands mogelijk, ik zelf houd het op Frans. Het radio display is niet aan de radio te koppelen, wat bij sommige serie2 wel kan.
Over de stuurbediening met andere functies had ik wel een keer gelezen, maar hoe wie wat en waar weet ik niet meer.
Aan de bijrijderskant hoort wel een spiegellampje te zitten in de zonneklep en zeker te weten dat die met zwart stof bekleed moeten zijn incl een zwarte hemel bij een serie1 Exclusive/24v. Bij de latere serie2, zeg maar serie3 zijn die wel van plastic en grijs van kleur.
V.w.b. de modificaties is het niet te achterhalen of dat al gedaan is. Als de motor zowel koud als warm normaal klinkt zonder vreemde tikkende of ratelende bijgeluiden, dan is de motor goed.
Laat de motor wel rustig warm worden, anders ben je aan de beurt met een motorrevisie of de dure uitlaatdelen.