Stalen velgen
Gepost: 20 december 2009 05:33 PM

Ik heb me dus een setje winterbanden aangeschaft en deze op mijn originele velgen laten leggen .
Nu ben ik op zoek gegaan naar nog een setje velgen om niet steeds de banden er te moeten vanaf halen , kost ook steeds wel wat euro’s .
Heb dus een setje gevonden maar de maten schelen iets dan de normale velgen maar weet dus niet of deze wel zullen passen .
Origineel ; 6.5 J x 16 Et 26

Nieuwe ; 6 J x 16 Et 27


Heb eens gekeken naar de afstand tussen schokdemper en band , deze is ongeveer een wijsvinger breedt .

Iemand een gedacht van , of iemand die weet waar ik het kan te weten komen of deze erop gaan passen .

Profiel  
 
Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 20 december 2009 11:48 PM
  [ # 1 ]

De 6J is smaller dan de 6,5J. Wat dit voor invloed heeft en welke banden er om passen weet ik niet.
Bij welke auto ga je deze velgen gebruiken? En welke bandenmaat wil je er om leggen?
Als je wat meer info hebt zullen er vast wel een paar deskundigen hun menig geven.

Groet,

Robert

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  
 
Gepost: 21 december 2009 12:18 AM
  [ # 2 ]

Klopt de steek? Het aantal boutgaten? De diameter van het naafgat?

Profiel  
 
Gepost: 21 december 2009 09:56 AM
  [ # 3 ]

De steek en het naafgat komen overeen en aantal boutgaten ook , de velgen komen van een peugeot 207 sw outdoor .

De bandenmaat dat ik er zou willen opleggen ( wat er origineel op de c5 zit ) is 215/55/R 16

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 21 december 2009 07:07 PM
  [ # 4 ]

215 banden op 6J velgen.  Rolling Eyes

Het past wel, maar persoonlijk zou ik het niet doen.
Dan maar een smaller bandje, 205 breed gaat prima.  Wink

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 december 2009 07:31 PM
  [ # 5 ]

205 is nog erg breed voor winterbanden…...

185, of 195 is beter, maar voor winterbanden nog beste sloffen, een winterband moet eigenlijk zo smal mogelijk, anders is de druk nog te laag.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Gepost: 21 december 2009 07:50 PM
  [ # 6 ]

Smallere banden is geen optie aangezien deze al aangekocht zijn .
Dus zal de velgen maar al afzeggen en verder zoeken naar een juiste set .

Profiel  
 
Gepost: 21 december 2009 10:11 PM
  [ # 7 ]

Dan heb je dus de verkeerde banden gekocht, veel te breed om er ook wat aan te hebben. In een beetje sneeuw of prut hebben deze banden geen kans om de zooi op tijd af te voeren. Ergo minder grip dan zou kunnen. Jammer, volgende keer toch eerst beter inlezen Very Happy

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 21 december 2009 10:15 PM
  [ # 8 ]

Denk ook aan de loadindex en de snelheidsindex van de banden!

Voor de C5-break is dit namelijk reden om (in ieder geval bij de Ph1) bredere banden af-fabriek te monteren.

Profiel  
 
Gepost: 22 december 2009 01:13 AM
  [ # 9 ]

Graddus , ik denk het niet .
Op een c5 break zit dit namelijk origineel , en hier in belgië mag je enkel dezelfde maat hebben , dit heb ik nagevraagd bij bandencentrale en keuringstation Goca

En over de grip kan ik u zeggen dat deze optimaal is , banden zitten er van vorige week zaterdag op en er was op droogwegdek al een groot verschil te merken .
En nu met de sneeuwval van de laatste 5 dagen moet ik zeggen dat het een super aankoop is geweest , grip is niet normaal je moet al heel zot gaan doen om ze aan het schuiven te laten gaan , heb nu toch al ongeveer een 1500 km gereden daarvan een 700 km in de sneeuw .

En hier kan je beter doen wat de Goca zegt, hier hebben ze mobiele keuring , houden u gewoon tegen op straat , en doen een keuring en zelf de politie doet hierop controle zelf de banden^spanning wordt gecontroleerd .

Ook de snelheids index mag je niet gaan veranderen van de gewone banden , deze zijn origineel W banden deze mogen tot 270 km/u gaan ; de c5 1.6 HDI gaat maar 176 km , wel belachelijk dat ze daar zo banden op monteren deze kosten klauwen vol geld

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 22 december 2009 02:35 PM
  [ # 10 ]

De reactie was meer bedoeld op het eerdere advies (veel) smallere banden te monteren als 215. Los wat wel of niet mag in Belgie moet je daar ook qua load index mee uitkijken.

In NL is wat dat betreft veel meer toegestaan. Maar ook daar moet je natuurlijk wel de juiste load index monteren, deze is voor een break minimaal 93, voor een berline 91. Met een 205/55/16 haal je de eerste dus niet

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Gepost: 22 december 2009 03:31 PM
  [ # 11 ]

Had in de bandencentrale ook gevraagd om smallere banden te monteren , maar dit wouden ze dus niet doen enkel de zelfde maat met dezelfde load index (97) .

Voor de technische controle moet ik maken dat het wel degelijk de juiste banden zijn aangezien ik juist in januari moet gaan , en moest ik dan een andere maat banden hebben genomen moet ik de banden er laten afhalen weer de zomerbanden erop , na de controle er weer af en de winterbanden erop , en dan na de winter weer eraf en weer de zomerbanden erop .
Dit zou me heel veel geld kosten 22.50€ per keer om de banden eraf te laten en andere banden erop te monteren .
Dus zou me een hoop hebben gekost , nu kan ik gewoon met deze banden naar de controle gaan zonder eenig probleem.

Maar kwa grip in de sneeuw en in de prut dat er nu ligt is het enorm plezier om ermee te rijden .

Maar we wijken een beetje af van het onderwerp , ik moest weten of ik deze banden op de 6J velgen kon monteren , maar heb besloten om verder te zoeken naar een ander set velgen met dezelfde maat als mijn origienele velgen .

Moest er iemand iets weten , post het hier maar .

Profiel  
 
Niekos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 03 januari 2010 12:17 PM
  [ # 12 ]

Ik heb echt geen kennis van velgen, maar wil ook winterbanden onder de C5, dus ook nieuwe velgen Wink, maar weet iemand wat de normale velgenmaat is voor een C5 1.8 16v uit 2001 (ligne prestige)? Er liggen nu 195 banden onder met nog af-fabriek velgen…...

Nieuwe velgen in kwestie hebben een maat van: 6 1/2j x 15 x 43
Zou dit kunnen?

C5, maar wat betekend de ‘C’?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3765
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 05 januari 2010 01:10 PM
  [ # 13 ]

Kijk op de sticker in de bestuurdersderustijl: Daar staat welke banden op de auto horen!.
Voor jouw auto staat daar waarschijnlijk 195/65-15 91H dus dan weet je wat je nodig hebt en mag.

Bij de series 1 kan je 195/65-15 91H en 91V tegenkomen en ook 205/65-15 94H, naast de “standaard 215/55/16 93W.

Bij de series 2 staat er vrijwel altijd 215/55-16 93W ( de series 2 is zon 140 kg zwaarder als de series 1), dus grotere banden voor meer load.
Je mag dan als optie op sommige modellen nog 205/65-15 94H in de winter rijden.
Voor Belgie: Kijk in je homologatiepapieren, die je nodig hebt voor de CT: Daar staan de toegestane bandenmaten in: Als je wilt afwijken moet je naar maat, draagindex en snelheidsindex kijken: Je MAG in Belgie met winterbanden met een lagere snelheidsindex rijden tussen November en April, en dan kom je zelfs door de Technische Controle!. Je mag NOOIT met banden met een lagere “load-index” rijden dan wat de fabrikant aanbeveelt.

Over die 215/55-93W:  Ik denk dat in samenspraak tussen Citroen en Michelin deze maat als “verplicht” is gesteld: Een V band mag wel tot 240 KMH, maar NIET bij maximale belasting, dus werd er voor een W band gekozen, die ook bij hoge snelheid de belasting aankan, en Michelin vondt dat natuurlijk prima vanwege de nalevering van winstgevende banden. Ze zouden natuuurlijk ook gewoon de 215/55-16 - 97H of 97V ( die banden hebben “extra Load”, dat wil zeggen meer draagvermogen) kunnen homologeren, maar .... daar zullen wel commerciele balngen achter gezeten hebben.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook