Ik wil alleen aan gas denken met een onderbouw tank. Mijn kofferbak is heilig
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
ik wil alleen aan gas denken als het betaalbaar is, voor 800 euro koop ik wel een andere auto die al gas heeft
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
malle pietje schreef:ik wil alleen aan gas denken als het betaalbaar is, voor 800 euro koop ik wel een andere auto die al gas heeft
Een BX of XM zal wel lukken voor dat geld. Een CX zonder enorme problemen niet.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
malle pietje schreef:ik wil alleen aan gas denken als het betaalbaar is, voor 800 euro koop ik wel een andere auto die al gas heeft
Dat hangt er maar net vanaf, als je weet wat je hebt (en als dat goed is) dan zou ik geen risico durven te nemen. Bedenk wel dat je op dit moment aan de pomp per liter bijna een euro minder hoeft af te rekenen als je LPG tankt!
In mijn geval “verdien” ik dus elke 8 kilometer een euro, en da’s bepaalt geen kattepis dacht ik zo.
patje74 schreef:
In mijn geval “verdien” ik dus elke 8 kilometer een euro, en da’s bepaalt geen kattepis dacht ik zo.
verdienen niet echt, je geeft ze niet uit wat toch iets anders is
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
paso schreef:patje74 schreef:
In mijn geval “verdien” ik dus elke 8 kilometer een euro, en da’s bepaalt geen kattepis dacht ik zo.
verdienen niet echt, je geeft ze niet uit wat toch iets anders is
Goh, meen je dat nou?!?! In ik maar denken dat er bij elke gereden kilometer een paar eurocenten op mijn bankrekening werden gestort.
Of zou ik daarom soms aanhalingstekens om het woord verdien hebben geplaatst?
patje74 schreef:
Of zou ik daarom soms aanhalingstekens om het woord verdien hebben geplaatst?
ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Niet zo offtopic mannen
Als je lpg in bouwt in een oudere auto, zelf of eventueel laten doen, dat is toch helemaal niet goed voor die auto?
Ik heb trouwens een keer gehoord over een bedrijf in de waarderpolder in haarlem waar ze een stuk minder rekenden voor zover ik weet.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Caroline81 schreef:Niet zo offtopic mannen
Als je lpg in bouwt in een oudere auto, zelf of eventueel laten doen, dat is toch helemaal niet goed voor die auto?
Natuurlijk zal LPG iets schadelijker zijn dan benzine, maar de meeste drama-verhalen komen vooral voor bij instalaties die niet goed afgesteld zijn imo.
Het schadelijkst is overigens het feit dat de verbranding iets heter is bij LPG, maar hiervoor is een slimmigheidje in ontwikkeling. Men wil water gaan injecteren wat er voor gaat zorgen dat de kleppen betere koeling krijgen tijdens de verbranding.
Maar goed, om nog even op jouw beriche te reageren, je kan er vanuit gaan dat je op LPG ook best lang met je blok kan rijden. En eventuele vroegtijdige reparaties het je vaak al lang (en dubbel en dwars) terugverdiend voordat ze zich voordoen.
Caroline81 schreef:Niet zo offtopic mannen
Als je lpg in bouwt in een oudere auto, zelf of eventueel laten doen, dat is toch helemaal niet goed voor die auto?
Ik heb trouwens een keer gehoord over een bedrijf in de waarderpolder in haarlem waar ze een stuk minder rekenden voor zover ik weet.
Eerder andersom, werd me verteld.
Levensduur van motoren op LPG (die dat goed kunnen, dus geen Xantia 1. is doorgaans langer dan op benzine, zolang je maar geen backfires krijgt.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Caroline81 schreef:Niet zo offtopic mannen
Als je lpg in bouwt in een oudere auto, zelf of eventueel laten doen, dat is toch helemaal niet goed voor die auto?
Ik heb trouwens een keer gehoord over een bedrijf in de waarderpolder in haarlem waar ze een stuk minder rekenden voor zover ik weet.Eerder andersom, werd me verteld.
Levensduur van motoren op LPG (die dat goed kunnen, dus geen Xantia 1. is doorgaans langer dan op benzine, zolang je maar geen backfires krijgt.
LPG verbrandt schoner. Benzine kan vooral bij koude motor aardig de smerende werking van olie op de cilinderwanden te niet doen, waarbij het de olie verdunt. Olie blijft op LPG veel schoner. Verbranding van LPG is minder fel dan benzine en kouder. MAAR… het verbrandt ook trager waardoor het langer blijft doorbranden. Hierdoor wordt de temperatuur in de kop toch nog behoorlijk hoog. Hier kunnen sommige motoren slecht tegen. Andere motoren kunnen er uitzonderlijk goed tegen.
Het feit dat mensen die op LPG rijden meestal veelrijders zijn, betekent dat die LPG auto’s vaak lange afstanden rijden waardoor de motoren ook nog eens vers blijven. Met de duurzaamheid van een motor die op LPG rijdt is niks mis. Een vriend van mij heeft bijv. een paar jaar geleden zijn Renault 19 op LPG gezet. Ding had ong. 120.000 gelopen (in 13 jaar). Nu (4 jaar later ong.) staat ie op 250.000 km en het motortje snort nog steeds als een tevreden poes. Geen significant olieverbruik, kleppen nog prima en de hele staat van de motor is zonder meer goed te noemen. HEt bewijs dat ook een oudere auto prima op LPG is te zetten. Nu gaat het bij de ene motor natuurlijk beter dan bij de andere. Maar het hoeft echt beslist geen probleem te zijn.
Eigenlijk ben ik best wel pro-LPG. De voornaamste nadelen blijven voor mij:
- hogere storingsgevoeligheid door allerlei extra zaken die kapot kunnen. Zeker bij slecht ingebouwde installaties kan de bedrijfszekerheid van de bestaande injectie ook al achteruit gaan.
- actieradius. Zeker als je veel rijdt BLIJF je tanken. Met veel tanks en een hoog verbruik sta je vaak alweer binnen 400 km bij de pomp. Tanken is op zich niet vervelend, maar het moet wel vaak. Bij mijn diesel doe ik ruim 2 x zo lang met een tank.
- kofferbakruimte . Je kan wel onderbouw nemen (als je nieuw kan kiezen) maar dan nog blijf je dan zitten met of een reservewiel OF een lullig spuitbusje. Meestal heb je het niet voor het kiezen en zit je met een flinke tank in de kofferbak.
- extra onderhoud. Vaker kleppen stellen. Ontsteking goed in de gaten houden. Slechte onsteking kan zeker bij LPG leiden tot backfires, iets waar je bij benzine veel minder snel last van hebt omdat niet het hele inlaatppruistuk is gevul met brandbaar mengsel, wat bij LPG wel het geval is.
- starten. LPg auto’s die je op gas moet starten, starten vaak wat minder snel dan op benzine. Een kniesoor die er op let maar toch.
patje74 schreef:(...) Men wil water gaan injecteren wat er voor gaat zorgen dat de kleppen betere koeling krijgen tijdens de verbranding. (...)
Gaat dat niet ten koste van de levensduur van de uitlaat ?
Schijt aan originaliteit.
patje74 schreef:
Het schadelijkst is overigens het feit dat de verbranding iets heter is bij LPG, maar hiervoor is een slimmigheidje in ontwikkeling. Men wil water gaan injecteren wat er voor gaat zorgen dat de kleppen betere koeling krijgen tijdens de verbranding.
Je hebt de klok horen luiden…
Een wijdverbreide misvatting: LPG verbrandt niet heter. Was dat maar waar, dan had je namelijk meer vermogen. Het probleem is niet de temperatuur, maar het feit dat LPG geen klepsmerende stoffen bevat. Zegmaar het verschil tussen gelode benzine en loodvrij (waar niet-geharde klepzetels vroeger ook moeite mee hadden!) alleen dan nog een keer zo erg. Yep, ook loodvrij bevat spulletjes die de kleppen wat smeren, alleen veel minder dan gelode benzine. En LPG dus helemaal niet, waardoor LPG nog een graadje zwaarder voor de klepzetels is dan loodvrij. Tja, een zuivere brandstof heeft ook nadelen.
Waterinjectie heeft geen zin, koeling is het probleem niet. Wat wel gedaan wordt is een soort loodvervanger injecteren om de klepzetels te sparen. Dat systeem begint langzaam poot aan de grond te krijgen in de LPG-markt en schijnt echt goed te werken zelfs bij probleemgevallen als de Xantia 1.8 8v. Zie http://flashlube-europe.com/
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
web schreef:patje74 schreef:
Het schadelijkst is overigens het feit dat de verbranding iets heter is bij LPG, maar hiervoor is een slimmigheidje in ontwikkeling. Men wil water gaan injecteren wat er voor gaat zorgen dat de kleppen betere koeling krijgen tijdens de verbranding.
Je hebt de klok horen luiden…
Een wijdverbreide misvatting: LPG verbrandt niet heter. Was dat maar waar, dan had je namelijk meer vermogen. Het probleem is niet de temperatuur, maar het feit dat LPG geen klepsmerende stoffen bevat. Zegmaar het verschil tussen gelode benzine en loodvrij (waar niet-geharde klepzetels vroeger ook moeite mee hadden!) alleen dan nog een keer zo erg. Yep, ook loodvrij bevat spulletjes die de kleppen wat smeren, alleen veel minder dan gelode benzine. En LPG dus helemaal niet, waardoor LPG nog een graadje zwaarder voor de klepzetels is dan loodvrij. Tja, een zuivere brandstof heeft ook nadelen.
Waterinjectie heeft geen zin, koeling is het probleem niet. Wat wel gedaan wordt is een soort loodvervanger injecteren om de klepzetels te sparen. Dat systeem begint langzaam poot aan de grond te krijgen in de LPG-markt en schijnt echt goed te werken zelfs bij probleemgevallen als de Xantia 1.8 8v. Zie http://flashlube-europe.com/
Maar de klepel hangt o,a, bij een fabrikant van de door jou genoemde loodvervanger injectors.
Dit staat er op de door jou aangegeven pagina;
LPG enters the combustion chamber as a gas, has a far higher octane rating (112) and generates higher combustion temperatures adding extra stress to the hot and dry valves and valve seats.
Zie ook hier >>> klik (zelfde product, andere website, Nederlandse tekst)
Natuurlijk kan het zijn dat deze mensen het fout hebben, ze proberen een product te verkopen. Maar een feit is dat de kleppen heter worden, of dat nu door verbranding komt, door het feit dat de kleppen hun warmte niet goed kwijt kunnenomdat LPG schraaler is of door en kombinatie van die twee.
Maar zeker niet omdat er geen klepsmerende stoffen in zitten! (zelfde klok/lepel verhaal, of nog erger) De kleppen worden niet gesmeerd door de brandstof, wel komt er een laagje op de kleppen waardoor er een beter kontakt met de zetels is. Hierdoor kunnen de kleppen hun warmte beter kwijt.
Daarbij komt dat je stelling dat je bij een hetere verbranding meer vermogen hebt, ook nogal wankel is. Je kan een zeer hete maar korte verbranding hebben waarbij het rendament lager ligt dan een lange maar minder warme verbranding. (wederop klok/klepel verhaal)
patje74 schreef:web schreef:Een wijdverbreide misvatting: LPG verbrandt niet heter. Was dat maar waar, dan had je namelijk meer vermogen.
Natuurlijk kan het zijn dat deze mensen het fout hebben, ze proberen een product te verkopen. Maar een feit is dat de kleppen heter worden, of dat nu door verbranding komt, door het feit dat de kleppen hun warmte niet goed kwijt kunnenomdat LPG schraaler is of door en kombinatie van die twee.
Inderdaad, ze kunnen het fout hebben.
Niemand zegt dat je met een lagere verbrandingstemperatuur ook een lagere motortemperatuur krijgt.
Vlamtemperaturen in graad Kelvin (= celsius + 273): propaan (bijna gelijk aan LPG): 2243K; benzine 2470K
Ich bin ein Breaker