Overigens, als je wil investeren in een goede hydraulische krik: kijk dan niet alleen naar de maximum hefhoogte maar ook naar de minimumhoogte. Er zijn kriks die je ook onder de krikpunten krijgt bij de auto in de laagste stand. En dat kan wel eens handig zijn!

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Goed punt!
Nog maar eens een nieuw onderwerp naast
koude start: nog niet naar wens opgelost en
verwarming: wel voldoende warme lucht maar niet uit alle gewenste openingen (koude voeten)
Nu de banden/velgen.
Ik heb zgan 190/65HR390 en zgan GTI velgen (reserve wiel is een gewone 185/14). Die TRXen moeten er maar af; gezien alle reacties tav TRX is dat belangrijker dan winterbanden aanschaffen. Wellicht kan ik voor die TRXen iemand vinden die z’n gti alleen maar met mooi weer van stal haalt.
Gezien de beschikbaarheid van banden wordt het dan meteen 15” of 16”, iets smaller of iets breder dan de TRXen.
Alfa velgen wordt als een geschikte bron genoemd voor 5x98 met een enigszins bruikbare ET waarde.
Het probleem is mooie velgen (subjectief) te vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar de min of meer dichte velgen zoals Laurensvzb die verzameld heeft in CX met andere velgen, mn foto’s 1, 2 en 4 en dat wordt dus opletten.
En dan met de juist ET waarde. Doel is ca. 45 begrijp ik, gangbaar is tegenwoordig beduidend kleiner.
Dat wordt dus ook zoeken en opletten. Wat is de kleinste ET met 195 velgen zonder dat ik m’n wielkappen, die er nog niet op zitten, moet aanpassen/verwijderen? Bij 205 wordt dat nog kritischer, denk ik.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Van foto 4 staan er twee paar te koop op MP. Zelf vind ik 1 het mooist omdat ze het meest op de CX velgen lijken. Ze zijn een stuk platter, maar het design is ongeveer hetzelfde. Montage van deze velgen is niet triviaal, maar daar is op het forum voldoende over bekend. Hou wel rekening met kosten van 2 spacers en 20 bouten. Je zal ook 5 bouten mee moeten nemen voor als je je reservewiel moet monteren.
Dit is trouwens een goede plek om te zoeken: http://www.alfaforum.nl/ . Hier stond in mijn zoektijd ook veel aangeboden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
In de laatste CX en Route stond een goed verhaal over zoeken en monteren van 15 inch velgen.
Ik wil graag iets ‘grotere’ wielen en banden met een iets grotere afrolomtrek om zo het toerental te verminderen die mijn automaat maakt.
Echter: de wielen moeten wel aanmerkelijk groter zijn wil het echt schelen en de orginele wieldoppen passen niet meer.
En ik ben weer zo iemand die graag de zaak orgineel houdt (in ieder geval visueel).
Maar het artikel is zeker lezenswaardig (dat over de homokineet ook trouwens!).
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Ree schreef:Van foto 4 staan er twee paar te koop op MP. Zelf vind ik 1 het mooist omdat ze het meest op de CX velgen lijken. Ze zijn een stuk platter, maar het design is ongeveer hetzelfde. Montage van deze velgen is niet triviaal, maar daar is op het forum voldoende over bekend. Hou wel rekening met kosten van 2 spacers en 20 bouten. Je zal ook 5 bouten mee moeten nemen voor als je je reservewiel moet monteren.
Dit is trouwens een goede plek om te zoeken: http://www.alfaforum.nl/ . Hier stond in mijn zoektijd ook veel aangeboden.
Klopt. De voorkeursvolgorde van de foto’s is 1, 2, 4. 3 valt af en 4 is op het randje. Maar ja, jij hebt die van foto 1.
Toch begrijp ik het verhaal van de spacers nog niet. Zonder spacers lopen de velgen tegen de remklauwen. Dat suggereert een te grote ET (zie laatste LCER). Met spacers maak je de ET kleiner. Dat lijkt allemaal nog te kloppen. Echter alle andere informatie suggereert dat de ET van moderne (alfa) wielen aan de krappe kant is (30-42) waar 45 (verder naar binnen) ideaal zou zijn. Spacers zouden dat verschil nog groter maken.
Was het binnenwerk van jouw velgen afgedraaid om de ET te vergroten tot voorbij de 45?
Jelte
maartens schreef:In de laatste CX en Route stond een goed verhaal over zoeken en monteren van 15 inch velgen.
Ik wil graag iets ‘grotere’ wielen en banden met een iets grotere afrolomtrek om zo het toerental te verminderen die mijn automaat maakt.
Echter: de wielen moeten wel aanmerkelijk groter zijn wil het echt schelen en de orginele wieldoppen passen niet meer.
En ik ben weer zo iemand die graag de zaak orgineel houdt (in ieder geval visueel).Maar het artikel is zeker lezenswaardig (dat over de homokineet ook trouwens!).
Klopt, dat artikel was voor mij ook de trigger om weer eens verder te zoeken.
Die rolomtrek kun je instellen met het percentage opstaande rand (het 2de getal) voor zover dat nog steeds een gangbare maat oplevert.
Origineel en grotere wielen gaan niet echt samen, zoals je weet.
Jelte

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Jelte Feenstra schreef:Was het binnenwerk van jouw velgen afgedraaid om de ET te vergroten tot voorbij de 45?
Mijn velgen hebben een ET waarde van 40. Er is niets afgedraaid.
Ree
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dit is natuurlijk ook een optie:
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Wat is eigenlijk de gewenste load-index voor banden van een CX-GTI? Ik kom veel alfa’s tegen met banden met een load-index van 87 of 88. Moet ik er van uitgaan dat je het restant van de banden niet kunt gebruiken, alleen de velgen?
Leeg gewicht GTI ca. 1400kg, 70% voor, 30% achter (klopt dat ongeveer), extra belading vooral op de achterwielen, betekent dat ik rekening moet houden met 500 kg per voorwiel, statisch. Bij Dr.Theo vind ik banden specificaties met een load-index van 88-91, 560-625 kg. Is dan een realistische range, of moet ik voor de 25GTI gewoon op 91(+) gaan zitten?
Jelte
Ree schreef:Dit is natuurlijk ook een optie
Klopt, maar als ik van de TRXen af ga (390=~15,4”), dan maar meteen naar 15 of 16”.
Ik zit nog te overwegen te beginnen met stalen velgen met winterbanden en m’n TRXen voor de zomer te bewaren.
Jelte

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het voordeel hiervan is dat het origineel is en zeker past zonder gedoe.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb nu stalen alfa 15 inch met 185 65 15 GoodYear Ultragrip 7. Past zonder problemen en loopt heerlijk.
Edit: Velgmaat is 6J 5 x 98 x 58, ET 37,5

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Jelte Feenstra schreef:Nog maar eens een nieuw onderwerp naast
koude start: nog niet naar wens opgelost en
verwarming: wel voldoende warme lucht maar niet uit alle gewenste openingen (koude voeten)Nu de banden/velgen.
...........
En dan met de juist ET waarde. Doel is ca. 45 begrijp ik, gangbaar is tegenwoordig beduidend kleiner.
Dat wordt dus ook zoeken en opletten. Wat is de kleinste ET met 195 velgen zonder dat ik m’n wielkappen, die er nog niet op zitten, moet aanpassen/verwijderen? Bij 205 wordt dat nog kritischer, denk ik.
even mijn hele kachel systeem open leggen voor mijn warmte probleempje lukt vanavond niet meer, maar ik kan wel even kijken hoeveel speling ik achter heb…..
nu gemonteerd: alfa staal 6,5 J met ET 41,5. hierop Michelin Primacy Alpine PA 3 in 205/65R15 94H.
ik heb als smalste stuk 8 mm ruimte over tussen de wang van de band en de afdekkap achter. de rand van die afdekkap kan je aan de binnenkant nog een eind afdremelen mocht je krap zitten naar buiten, bv. bij 17 inch/7J of meer. aan de binnenkant loop je op een gegeven moment tegen de afdekkapjes van de inspectieopeningen. hier heb ik geen last van. hoeveel speling ik hier heb weet ik nu niet. ik denk dan mijn band dus zou aanlopen (tegen de afdekkap) als mijn huidige velg een ET van 33,5 zou hebben.
wellicht kan je hier wat mee voor je zoektocht.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet hoe het exact zit met de ET waarde.
Maar achterop kan je makkelijk 220 hebben.
Ik heb zelf achterop de CX 220 TRX winterbanden zitten.
Volgens mij heeft SP rondom 225 17”. Maar dat is wel zo’n beetje het max wat achterop kan. Ik kan me niet meer herinneren of die nu iets heeft moeten aanpassen.