Hallo,
Vooreerst; het betreft hier een Nissan Almera GX 2.0D ‘95, de auto van mijn schoonouders namelijk…
Als ik de radio correct aansluit, krijgt de radio stroom want als je op het display knopje drukt, krijg je enkele seconden de klok te zien. Aanzetten lukt niet, cd’s slikken doet de radio wel correct.
‘t Is een JVC KD-G111 uit Halfords
Wat ook nog kan helpen is dat de radio is aangesloten via ISO stekkers. Zekeringen heb ik gechecked en zijn OK. Verder heb ik nu opgemerkt dat de dashboardverlichting niet werkt, of dit met elkaar te maken heeft weet ik niet…
Vergeef me dat ik dit op mijn geliefde Citroën-forum plaats…
Amai Cocico…U zeit vergeven.
Iso stekkers zijn leuk…zolang het een op het ander afgestemd is…vaak is dat niet het geval en heb je dure “tussen stukken” nodig om een bepaalde radio in een bepaald merk voiture te laten werken.
Als rechtgeaarde `Ollander heb ik hier een “budget” oplossing voor.
Ik knip altijd de Iso-stekker ervan af en vervang deze door een kroonsteentje met genoeg aansluitingen. Gevolg is dat ik een autoradio (ongeacht merk of type) in 10 minuten in kan bouwen. Deze wijze van werken heeft me nog nooit problemen bezorgd.
Misschien een idee voor je schoonouders…..tenzij dat ze willen dat er niets orgineels verdwijnt in hun voiture….in dat geval zult ge moeten zoeken naar een fatsoenlijke “tussen stekker” welke Uw JVC radio correct met de Nissan verbindt.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Aan die (radicale) oplossing had ik ook al gedacht, maar ik denk dat ze liever niet hebben dat ik zoiets doe.
Hoe verklaar je dat de radio stroom krijgt, de lampjes gaan, maar de radio niet aan wil gaan?
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik zou de radio in een andere auto proberen om er zeker van te zijn dat het apparaat werkt.
je kan ook met een (nieuw) deffect apparaat te maken hebben.
dit gebeurt ook wel eens.
dus voordat je uren in deze auto blijft zoeken en doen, eerst zeker weten dat de radio werkt
dan is het gewoon terug naar de winkel en nieuwe halen
JustShootMe schreef:Amai Cocico…U zeit vergeven.
Als rechtgeaarde `Ollander heb ik hier een “budget” oplossing voor.
Ik knip altijd de Iso-stekker ervan af en vervang deze door een kroonsteentje met genoeg aansluitingen.
Gadverdamme, dat afknippen gun ik zelfs een Nissan niet.
Je hebt bij automaterialenzaken gewoon verloopstekkers OF ISO contra stekkers te koop met losse draadjes die je dan op de boord elektronica aansluit, zodat de ISO stekkers gewoon netjes bruikbaar blijven. Veel netter, maar ja… een paar EUR voor een die contra stekkers schijnt veel hollanders al te duur te zijn of ze zijn te ongeduldiig (of onbenullig ervoor) en pakken dan maar een rits kroonsteentjes uit de gereedschapskist.
cocico schreef:Aan die (radicale) oplossing had ik ook al gedacht, maar ik denk dat ze liever niet hebben dat ik zoiets doe.
Hoe verklaar je dat de radio stroom krijgt, de lampjes gaan, maar de radio niet aan wil gaan?
Er is een ISO aansluiting die over de koplampen gaat. Leuk om de achtergrondverlichting van de radio te synchroniseren met de rest van de verlichting (die bij “normale” auto’s parallel met de verlichting meeschakelt). Kan zijn dat jouw radio geen goede permanente of geschakelde voeding krijgt. ZOek de bezetiing van de stekkers eens op in de handleiding van de radio en meet het na. Als de voeding vanuit de auto correct blijkt, plug de radio eens in een andere auto en kijk of dat goed gaat. Zonee, breng hem terug, Zo ja, dan is de ISO aansluiting in de auto niet goed.
Hallo,
Ondertussen is alles wel werkende gekregen. De oorzaak was dat er in de zekeringenkast een zekering teveel zat . Ik weet het ook niet precies, ik vertrok de dag na mijn bericht op vakantie en mijn schoonvader heeft het verder opgelost. Hij zei dat wanneer hij er een zekering uit nam die niet op het schema stond, dat de radio dan wel werkte.
Raar geval is nu dat de achtergrondverlichting van de wijzerplaten en zo niet meer aangaat, wat natuurlijk ‘s nachts bijzonder vervelend is. Vervelend is ook dat ik niet weet of dat voor het inbouwen al zo was of niet…
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
cocico schreef:Hallo,
Ondertussen is alles wel werkende gekregen. De oorzaak was dat er in de zekeringenkast een zekering teveel zat . Ik weet het ook niet precies, ik vertrok de dag na mijn bericht op vakantie en mijn schoonvader heeft het verder opgelost. Hij zei dat wanneer hij er een zekering uit nam die niet op het schema stond, dat de radio dan wel werkte.
Raar geval is nu dat de achtergrondverlichting van de wijzerplaten en zo niet meer aangaat, wat natuurlijk ‘s nachts bijzonder vervelend is. Vervelend is ook dat ik niet weet of dat voor het inbouwen al zo was of niet…
stelletje beunhazen
sorry dat ik het zeg hoor, maar effe zoeken opdit forum leverd een schat van informatie op. Het is al zo vaak geschreven dat bij de nieuwe Citroenen niet zomaar een radio ingeprikt kan worden. Dit heeft o.a.te maken met het gegeven dat we hier met een BSI werken.
Er zit absoluut geen zekering te veel in het zekeringen kastje. De zekering die je nu verwijderd hebt is de zekering van de dashboard verlichting, deze voeding zit ook in de iso bundel van de radio. Met de juiste verloopstekker bij de dealer gehaald is dit probleem eenvoudig op te lossen. Dan doe je het profesioneel, nu is het prustwerk, sorry.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:stelletje beunhazen
sorry dat ik het zeg hoor, maar effe zoeken opdit forum leverd een schat van informatie op. Het is al zo vaak geschreven dat bij de nieuwe Citroenen niet zomaar een radio ingeprikt kan worden. Dit heeft o.a.te maken met het gegeven dat we hier met een BSI werken.
Wie had het hier over een Citroen?
cocico schreef:
Hallo,
Vooreerst; het betreft hier een Nissan Almera GX 2.0D ‘95, de auto van mijn schoonouders namelijk…
Nu kan die ook natuurlijk van die moderne rommel hebben, maarr… om nu te stellen dat de info op het Citroen Forum zomaar klakkeloos van toepassing is op dit vervoermiddel vind ik wat al te ver gaan.
Maar Oldenhage, toch heb ik wel gelachen om je reactie! Je windt er geen doekjes om.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
sorry niet goed (genoeg) gelezen, snapte al niet dat ik hier niet eerder op gereageerd had, maar dan nog er zijn zoveel verloopbindeltjes te koop, werkelijk voor ieder type auto kan je ze krijgen, kosten meestal rond de 10 euro, voor dat geld ga je toch niet lopen tobben, en beunen. En denk is aan degene die na jou een radio in moet bouwen.
knippen in de bedrading is zo verschrikkelijk…. hoe haal je het in je hoofd… je bespaard er echt niets mee
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:sorry niet goed (genoeg) gelezen, snapte al niet dat ik hier niet eerder op gereageerd had, maar dan nog er zijn zoveel verloopbindeltjes te koop, werkelijk voor ieder type auto kan je ze krijgen, kosten meestal rond de 10 euro, voor dat geld ga je toch niet lopen tobben, en beunen. En denk is aan degene die na jou een radio in moet bouwen.
knippen in de bedrading is zo verschrikkelijk…. hoe haal je het in je hoofd… je bespaard er echt niets mee
zo mag ik het horen!
Ik hoop dat je ‘t niet op mij hebt bedoeld: ik heb namelijk niks geknipt, gewoon de ISO-stekker gebruikt. Rest natuurlijk de vraag waarom de radio met zekering niet wou werken, en zonder wel
cocico schreef:Ik hoop dat je ‘t niet op mij hebt bedoeld: ik heb namelijk niks geknipt, gewoon de ISO-stekker gebruikt. Rest natuurlijk de vraag waarom de radio met zekering niet wou werken, en zonder wel
Het is geen Nissan forum, dus verwacht niet teveel. Ga eens meten met een multimeter om te registeren of de spanningen zoals ze op de ISO stekkers aanwezig horen te zijn, daadwerkelijk kloppen. Meet het verschil met en zonder zekering. Ik neem aan dat dit toch niet teveel gevraagd is.
Dank voor de link. Ik had de Belgische Nissanclub al gevonden, maar daar werd je rond je oren geslaan met getunede Nissanmachines, ik dacht niet dat je er ‘welkom’ was als niet getunede Nissanbezitter!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
M&M schreef:Niet lullig bedoeld ....
Misschien weten ze daar meer
Totaal aantal leden: 461
spelen met elektronica in een auto is ontzettend leuk en een enorme uitdaging, maar doe het wel zo goed en netjes mogelijk!
In mijn vorige auto, mijn geliefde bx, heb ik heel wat luxe dingen ingebouwd om het mezelf makkelijk te maken. Toen ik de auto net had gekocht ben ik daarmee begonnen en langzamerhand beter geworden in het begrijpen van de draden en het door krijgen van manieren om alles beter aan te sluiten…Nu heb ik laatst dus de bx verkocht aan een vriendje, en ben vervolgens 2 dagen bezig geweest om samen met hem mijn oude alarm, de carkit, de radardetector en de bedrading van mistlampen etc uit te bouwen, simpelweg omdat ik het nooit netjes en duidelijk heb aangebracht….
Als je toch gaat beunen in de auto, gebruik dan wel het volgende:
Bij grote kabelbomen, tape alle draden in tot een gezamelijk eindpunt en laat dan de rest vertakken. Zo kan je alles makkelijk terug voeren en bovendien heb je geen gezeur met wegwerken, je hebt nu simpelweg 1 dikke kabel gemaakt/
Gebuik nooit kroonsteentjes maar de normale (rode) plugjes voor autoelectronica, die je aan de draden moet knijpen dmv een striptang. Daarmee kan je simpel draden los halen of met andere draden verbinden, het blijft overzichtelijk en netjes en vrijwel iedere accesoire voor een auto werkt met dat soort plugjes…..
Tape nooit twee draden aan elkaar om ze te verbinden, maar pak het goed aan en soldeer ze simpelweg. Een beetje handigheid krijg je zo en werk het netjes af met krimpkous. Een tip om te solderen in de auto: koop een alluminium plaatje van circa 3 bij 3 cm, en buig die om in het midden. Je hebt nu een half dicht geklapt ‘boekje’. Als je nu wil solderen, leg je beide draadjes met de gestripte einden in het boekje en kan je simpel solderen met 1 hand….(alu kan blijft niet vast zitten met soldeer)....
Dit is wel een wat duurdere tip maar wel heel fijn voor jezelf en de volgende eigenaar: gebruik bij meerdere kabeltjes zoveel mogelijk verlengkabeltjes met dezelfde kleur. Zo wordt het voor jezelf makkelijk draden uit het motorruim ook in de auto te herkennen zonder te moeten labelen etc.
Tot slot, werk draadjes en kabeltjes zoveel mogelijk weg in de auto door middel van tierips (?) en onder de kap met draadslangen (die ribbelslangen die origineel onder de kap liggen). Dit tegen smelten, vies worden en rommel onder de kap met draadjes en loshangende contacten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!