1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Startproblemen 2.1TD AUT (Was: Relais 801)
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 januari 2010 11:00 AM

Ik heb al een tijdje het probleem dat de XM niet meteen in de P of N wil starten. De eerste verdachte is relais 801 (met het gele voetje achter de linker koplamp). Deze wil ik dus vervangen, maar ik heb er nu een Hella relais in, maar dat is denk ik een niet originele. Wie kan mij vertellen wat precies het typenummer en merk van het originele relais 801 is?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 02 januari 2010 12:43 PM
  [ # 1 ]

Origineel is niet altijd persé beter. Ik heb er een Japans relais in gezet en dat doet z’n werk ook gewoon.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 januari 2010 01:58 PM
  [ # 2 ]

Maar dan weet ik wel dat het het goede relais is.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
flipje van thiel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 03-08-2006

Gepost: 02 januari 2010 02:06 PM
  [ # 3 ]

Hi Brian,

ik heb dat probleem ook. Relais is net vervangen en het probleem blijft. In het schema zie ik dat het circuit verder bestaat uit contactslot en keuzeschakelaar op de bak. Als ik de pook een keer rustig van P naar D haal en weer terug start ze gewoon. Vermoeden is bij mij dus dat die schakelaar niet meer helemaal top is. Ben nog aan het uitzoeken of ik die kan doormeten terwijl die gewoon op z’n plaats blijft zitten.

grt Bas

du pain… du vin… du Citroën

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 02 januari 2010 02:17 PM
  [ # 4 ]

Ik merk juist gen verschil door het bewegen van de pook. Wel is er enige verbetering nadat ik de pootjes van het relais goed had opgeschuurd en schoongemaakt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
flipje van thiel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 03-08-2006

Gepost: 02 januari 2010 03:05 PM
  [ # 5 ]

Maak voor de aardigheid het relais eens open, grote kans dat de contacten binnenin vuil zijn.

grt Bas

du pain… du vin… du Citroën

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 januari 2010 04:26 PM
  [ # 6 ]

Gisteren het relais opengemaakt, zag er nog heel mooi uit van binnen. Toch even de contacten schoongemaakt, voor zover er iets schoon te maken viel.
Vanochtend weer het zelfde liedje: Starten alsof die in in een versnelling stond. Niet dus! Alleen de fans die gaan draaien, maar geen startmotor. Heen en weer halen van de selecteur maakt geen donder uit, ik heb eerder het idee dat wat met het gaspedaal spelen tijdens het starten wel wat wil helpen. Wat dit ermee te maken heeft, weet ik eigenlijk niet. Kan ook toeval zijn dat dan de startmotor wel opeens wat gaat doen. Ik heb nog een mechanische diesel dus ook niet een ECU o.i.d.

Het vervelende is dat ik steeds maar 1 keer per dag iets kan proberen. Als ze 1 keer gestart is geweest, is het de rest van de dag geen probleem meer.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
flipje van thiel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 03-08-2006

Gepost: 03 januari 2010 04:44 PM
  [ # 7 ]

Brian,

die van mij [v6 12v] start meestal wel als je haar in R even iets verrolt. 20 cm is al voldoende. Weet zo een twee drie niet wat daar dan de betekenis van is.  huh

grt Bas

du pain… du vin… du Citroën

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 januari 2010 05:48 PM
  [ # 8 ]

Is wel een heel bijzondere startprocedure. Ze zullen in de buurt wel denken iedere ochtend.
Ik zal het eens proberen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
flipje van thiel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 03-08-2006

Gepost: 03 januari 2010 11:14 PM
  [ # 9 ]

Ach ik vertel de buren dat mijn xm alleen start als ze boven de juiste aardstraal staat. Niks bijzonders dus.
Sinds ik heb ontdekt dat ze wel start na even ‘schakelen’ verplaats ik haar niet meer met de hand.
Maar daarmee is het nog niet opgelost natuurlijk.

Wellicht heb je hier iets aan: [ik heb em wel groter maar dat moet dan even via mail]

Nº 350 is overigens de startmotor…

Afbeelding Bijlagen
automatic-3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

du pain… du vin… du Citroën

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 januari 2010 12:03 AM
  [ # 10 ]

Thnx. Volgens mij hetzelfde plaatje als in de RTA. Bij welk type hoort dit plaatje? Bij een mechanische diesel uit modeljaar ‘95?
Ik ga er morgen nog wel even naar kijken, als ik hem groter wil pb ik je wel.

Misschien is gewoon wel de plus of massa naar de startmotor wel niet helemaal ok.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
flipje van thiel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 03-08-2006

Gepost: 04 januari 2010 01:31 AM
  [ # 11 ]

Meer info heb ik helaas niet over het schema, ik ga er maar van uit dat het generiek is. Weinig reden om het bij elk type ander op te lossen toch?

In je startmotor zit een relais met een fikse gaffel die de contacten bedient. Bij een andere franse startmotor [Paris Rhone uit een saviem/renault] heb ik gehad dat de gaffel zijdelings ruimte had en net niet meer lekker bewoog. Zette zichzelf klem. Daardoor kwam het relais in de startmotor niet meer goed in en gebeurde er niets met starten.

Mijn XM heeft redelijk recent een nwe startmotor gehad dus in mijn geval kan het probleem daar niet meer zitten.

Als relais 801 goed werkt kun je het overigens goed horen klikken met de kap open. Enige lastige is dat je een assistent nodig hebt.

grt Bas

du pain… du vin… du Citroën

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 04 januari 2010 03:19 AM
  [ # 12 ]

Toen je dat relais open had, had je mooi even kunnen kijken of `ie wel schakelt.
Laat je iemand anders starten en ga jij boven dat relais koekeloeren.
Maar kan alsnog natuurlijk.
En kun je ook kijken of er wel prik op staat .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 04 januari 2010 08:41 AM
  [ # 13 ]

Als ik in dit triootje in mag breken Wink
De BDP-sensor kan ook vervelend zijn. Ik had ‘m ooit ‘ns losgetrokken en toen startte de motor niet meer. Was overigens een benzine, geen diesel.
Een vuile BDP-sensor kan ook voor vage storingen zorgen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 januari 2010 09:51 AM
  [ # 14 ]
flipje van thiel schreef:

Meer info heb ik helaas niet over het schema, ik ga er maar van uit dat het generiek is. Weinig reden om het bij elk type ander op te lossen toch?

Lijkt me ook, maar ik weet niet of er bij meer elektronische uitvoeringen (motroen met ECU b.v.) nog andere inputs zijn.

In je startmotor zit een relais met een fikse gaffel die de contacten bedient. Bij een andere franse startmotor [Paris Rhone uit een saviem/renault] heb ik gehad dat de gaffel zijdelings ruimte had en net niet meer lekker bewoog. Zette zichzelf klem. Daardoor kwam het relais in de startmotor niet meer goed in en gebeurde er niets met starten.

Mijn XM heeft redelijk recent een nwe startmotor gehad dus in mijn geval kan het probleem daar niet meer zitten.

Als relais 801 goed werkt kun je het overigens goed horen klikken met de kap open. Enige lastige is dat je een assistent nodig hebt.

grt Bas

OK, morgenochtend maar even één van mijn huisgenoten vragen te starten, dan luister/kijk ik wel even.
Vanochtend was het starten weer een drama.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 januari 2010 09:52 AM
  [ # 15 ]
wimb schreef:

Als ik in dit triootje in mag breken Wink
De BDP-sensor kan ook vervelend zijn. Ik had ‘m ooit ‘ns losgetrokken en toen startte de motor niet meer. Was overigens een benzine, geen diesel.
Een vuile BDP-sensor kan ook voor vage storingen zorgen.

Heb ik een BDP-sensor? Het is maar een eenvoudig mechanisch dieseltje.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook