Mijn C5 komt soms niet aan de praat. Hij start wel, maar lijkt geen brandstof te krijgen. Het probleem doet zich bij vlagen en onregelmatig voor. Tot 2x toe blijven staan. Vandaag op weg geholpen door de wegenwacht. Die gaf aan dat het de brandstofpomp bij de brandstoftank zou kunnen zijn, of een sensor. Alleen in beide gevallen zou mijn auto er inmiddels definitief de brui aan hebben gegeven. Het probleem speelt al 15d km.
Ik heb hetzelfde probleem met hetzelfde type c5 (type 1, 110 PK hdi), maar dan alleen als het vriest. Vorige winter heb ik de brandstofpomp bij de tank laten vervangen, maar dat heeft niets geholpen. Thuis staat hij nu in de garage. Daar vriest het nooit en dan heb ik dus geen problemen. Het is een het eind van elke werkdag wel spannend of hij het op het werk nog wel doet, maar dat is tot nu toe goed gegaan.
Mijn theorie is dat hij niet goed uit de startblokkering komt (ook dan wordt de brandstoftoevoer geblokkeeerd), maar ik voel er weinig voor in het wilde weg onderdelen te gaan vervangen.
Vorig jaar heb ik een item over dit onderwerp gepost. Toen had niemand de oplossing. Is er inmiddels wel al meer bekend?
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Lees dit draadje eens door, vooral onderaan worden er 2 interessante suggesties gedaan.
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/202806/
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
@ Picassoke: Volgens jouw verwijzing zou het probleem dus worden veroorzaakt door hetzij water in het brandstoffilter, hetzij een defecte hd-pomp.
Die eerste oorzaak heb ik vanavond meteen uitgesloten, door het filter af te tappen. Volgens mijn garagehouder doet hij dat bij elke 20.000 km beurt, dus dat zou geen oorzaak mogen zijn.
Blijft over de hd-pomp. Als die defect is zou ik dat toch ook merken als het niet vriest?
@Iedereen: Ik weet dus dat de opvoerpomp in de tank niet aanslaat bij vorst. De opvoerpomp is al vervangen, alle contacten zijn gereinigd en de accu is goed. Ik overweeg nu om een drukschakelaartje te monteren, waarmee ik de opvoerpomp bij het starten even zelf aan kan sturen. Ik ga er van uit dat het systeem het daarna zelf wel weer over neemt. Immers, als de auto een keer is gestart, is er geen enkel probleem meer. Heeft iemand een reden waarom ik dat niet zou moeten doen?
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
De opvoerpomp word aangestuurd bij het op contact zetten en daarna opnieuw tijdens het starten en bij het draaien van de motor dus een drukknop heeft geen zin….
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
Bernardo A. schreef:Mijn C5 komt soms niet aan de praat. Hij start wel, maar lijkt geen brandstof te krijgen. Het probleem doet zich bij vlagen en onregelmatig voor. Tot 2x toe blijven staan. Vandaag op weg geholpen door de wegenwacht. Die gaf aan dat het de brandstofpomp bij de brandstoftank zou kunnen zijn, of een sensor. Alleen in beide gevallen zou mijn auto er inmiddels definitief de brui aan hebben gegeven. Het probleem speelt al 15d km.
Mischien moet je eens rondvragen op http://www.c5club.nl
Daar weten ze het vast wel
Greetz Martijn
Het aftappen van het brandstoffilter heeft helaas niet geholpen. Na een nachtje in de vorst wilde de auto de volgende ochtend niet starten. Enkele uren later (temperatuur boven het vriespunt) startte hij weer prima. Auto snel weer in de garage gezet en sindsdien geen enkel probleem ondervonden.
Als ik citrozxdennis goed begrijp, zijn er 3 momenten waarop de opvoerpomp een signaal krijgt. De eerste twee zouden bij mij in elk geval niet werken. Aan de derde kom ik niet aangezien de auto niet start. Het is vreemd dat twee signalen niet door komen, maar blijkbaar is dat bij mij het geval. Dan denk ik nog steeds dat een drukschakelaartje zou kunnen helpen. Aan de andere kant gaat het binnenkort weer dooien, en dan is het probleem ook verholpen. In elk geval bedankt voor het meedenken.
De opvoerpomp zal het bij mij niet zijn. Die kan je horen als je het contact aanzet en die hoor je ook wanneer de auto weigert. De klacht is niet specifiek weersafhankelijk, maar treedt voornamelijk op bij een warme motor. Geheel op bedrijfstemperatuur, even tanken of ergens een bezoekje afleggen en binnen een uur verder. Daar strandt hij het meest op. Vandaag wordt een sensor vervangen.
Je verstuivers kunnen ook interne lekkage hebben waardoor er niet genoeg brandstof in de cilinder komt. Dat komt veelvuldig voor bij PSA HDi’s en dat merk je door slecht starten bij koud weer. Dat is zo te controleren door de retourleidingen van de verstuivers af te nemen en dan de retouropbrengst te meten.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Dat noem ik nou nog eens een goede tip!!!
verstuivers controleren dat kan een oorzaak zijn, maar als je geen spanning op je brandstofpomp in de tank krijgt komt dat vaak door een slecht contact van de grijze stekker 16 polig op de BSM soms zit het ook intern in de BSM maar 9 van de 10 keer slecht contact van de voeding van de brandstofpomp in de grijze stekker als je auto niet start klik die stekker er eens af en weer op of rotzooi wat aan de bedrading dan weet je waar je moet gaan zoeken..
T(h)ijs schreef:Je verstuivers kunnen ook interne lekkage hebben waardoor er niet genoeg brandstof in de cilinder komt. Dat komt veelvuldig voor bij PSA HDi’s en dat merk je door slecht starten bij koud weer. Dat is zo te controleren door de retourleidingen van de verstuivers af te nemen en dan de retouropbrengst te meten.
Koud weer doet de wagen niet zoveel. Vooral bij een warme motor startte de auto niet. Inmiddels is de sensor vervangen en de afgelopen week -klop het af- startte de auto telkens meteen.
Totaal aantal Berichten: 250
Geregistreerd: 07-01-2008
- Xsara HDI 110 Exclusive
Ik neem aan de temperatuursensor van de koelvloeistof ?? (die aan de compu de temp van de motor doorgeeft)
Xal het navragen bij de garagist. Naar het zich laat aanzien is het probleem wel opgelost. Pak van mijn hart. En ook een verademing dat het afzetten van je motor niet het einde van je reis betekent.
Er is een sensor vervangen en tot op heden werkt alles naar behoren. Ik heb er nu lang genoeg mee gereden om aan te nemen dat het probleem idd weg is. Leve de man van de wegenwacht.