wimb schreef:Lody, Ik ga effe een rotopmerking maken: Als je lid zou zijn van de XM club had je natuurlijk allang die schema’s gehad
![]()
Maar gelukkig zijn XM-rijders reuze sympathieke lui, dus hierbij diverse schema’s die de club heeft gepubliceerd. Waaronder de besturingslogica van de verwarming/airco.
Succes!
Nou ik dan ook effe gemeen doen….<grijns>.....
Die schema’s had ik al gevonden, lang voordat ik ooit op dit forum was geweest…
Heb inmiddels een engelse versie die veel wat handiger is….. èn leesbaar…...
Maar om wat duidelijker te zijn….. ik had het niet over dát soort elektrische schema’s….
Ik had het over logische besturingsschema’s… dat zijn het soort schema’s (meestal ladderdiagrammen) waaruit je kunt opmaken hoe en waarom de diverse componenten worden aangestuurd. Dit gaat dus eigenlijk niet zo zeer over draadjes, maar over de (computer)logica achter de aansturing.
Dus schema’s waarin de voorwaarden staan genoteerd die b.v. bepalen waarom en hoe hard de blowermotor gaat lopen.
Sorry voor de verwarring.
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
No problem
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Maar ik heb die logicaschema’s eigenlijk nog nooit gezien. En eerlijk gezegd, gelukkig. Als ik de bedradingsschema’s zie, krijg ik al grijze haren. En dan heb ik bewondering voor monteurs die dat Franse elektriek toch aan te praat krijgen/houden.
Eerlijk gezegd, denk ik niet dat ze bestaan. Ik heb een kopie van de introductiemap van de Xantia voor dealers. Erg uitvoerig en nuttig, met interessante schema’s. Maar zelfs daar wordt de werking in tekst uitgelegd.
Wim,
Disciplus Simplex
wimb schreef:Eerlijk gezegd, denk ik niet dat ze bestaan…..etc…
Ha die Wim,
Vroeg uit de veren dus….
Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft die aansluitschema’s… het heeft mij best wel veel tijd gekost om te doorgronden hoe de gedachtengang van de maker in elkaar zat… en ik heb er af en toe nog moeite mee….
Die besturingsschema’s… ik weet dat ze bestaan.. iemand moet op gegeven moment die zaak ontwikkeld hebben en dat lukt alleen maar m.b.v. schema’s e.d.
En er zitten toch officiële Citroënmonteurs op deze site…???
Ik ga wel ‘s kijken bij onze Engelse “collega’s”... daar is vaak veel meer beschikbaar, vanwege de Engelse DIY traditie… of in Australië.. daar hebben ze ook een website…
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Dat ben ik ook wel weer met je eens. Misschien in werkplaatshandboeken? Anders wordt het voor een dealer bij storingzoeken ook een sprong in het duister.
Mocht je wat vinden op die sites, hou mij/ons op de hoogte. Ik heb wel ‘ns op de sites van die Aussies gekeken, maar hun geschreven spreektaaltje is toch een heel anders Engels dan wat ik begrijp.
Wim,
Disciplus Simplex
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als je moeite hebt met de aussie schrijftaal, kan ik misschien helpen, ik heb er een aantal jaren gewoond.
Bedankt Jaap. Op zich heb ik geen moeite met Aussie slang. Maar op hun forum gebruiken ze HUN slang + HUN spellingwijze. En da’s ver mij dus een brug te ver
Mijn kennis van het Britse Engels is gelukkig goed genoeg, zodat ik me op het UK forum wel redt
p.s. Alle mates from Down Under die ik in m’n leven ontmoet heb, vind ik bijzonder sympahtiek.
Wim,
Disciplus Simplex