Wij hebben kortgeleden een 2e auto gekocht naast onze xantia namelijk een xsara 1.6i coupe uit 1998. Deze loopt nu licht onregelmatig stationair en slaat soms tijdens het rijden af. Dit probleem hebben we ook met de xantia gehad (waren exact dezelfde klachten) en toen was het de stappenmotor, schoonmaken was toen voldoende en hebben nu alweer meer dan 10000 km geen problemen.
Nu wordt in andere topics geschreven dat bij de xsara ook de stappenmotor het probleem kan zijn. Echter waar het bij de xantia geen probleem was kan ik hem nu stomweg niet vinden! Kortom zit er wel een stappenmotor op en zo ja waar kan ik deze vinden? Mocht dit het niet zijn nog andere tips (anders dan uit laten lezen, want dat is de volgende stap).
Ik heb al een tijdje gegoogled en onder motorkap gehangen maar kan het niet vinden dus graag jullie hulp. (uit andere topics lijkt dat er waarschijnlijk wel een stappenmotor opzit maar zoals gevraagd waar, ben ik zo scheel?)
gr
Juius
niemand?
stappenmotor zit wel degelijk op een xsaar.
Deze zit op het inlaatspruitstuk , helemaal LINKS.
Hij ziet er zo uit.
Zie bijlage , het is nummer 10
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
als je een ouder motortype hebt kan hij ook hier zitten.
ik weet niet of je de oude of nieuwe motor hebt namelijk.
ik zou eerst mijn 1e aanwijzing volgen, kan altijd nog
op deze
het is wederom nummer 10
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Bedankt voor je reactie!
Ik heb kennelijk de oude motor met een deels nieuw lucht inlaat systeem (maar ik moest dus het 2e plaatje gebruiken). Ik heb me een beetje laten leiden door het systeem op de xantia maar ik heb hem er nu uit. Hij is overigens wel wat anders als veel stappenmotors die ik zo op forums heb gezien. Vandaar dat ik dacht dat het hem niet was achteraf wel duidelijk aangezien en aan 2 luchtslangen naar toe gaan en de stappenmotor de luchttoevoer regelt.
Mijn voorkeur gaat uit naar schoonmaken aangezien hij behoorlijk vervuild is en dit voor de xantia met hetzelfde euvel ook de oplossing was. Echter zit nu de behuizing nu grotendeels vast aan de behuizing. Wat raden jullie aan met schoonmaken:
*Behuizing eraf halen (gevolg eventueel niet meer terug kunnen buigen)
*Het laten zoals het is en zo goed mogelijk schoonmaken
*of andere tips??
foto bijgevoegd!
Ik zou hem niet uit elkaar halen.
Missschien heb je een compressor, dan kan je hem uitblazen en beetje smeren voor zover dat kan
bij deze.
Ik zie dat hij anders is dan mijn xsara’ stappenmotor.
Wellicht kan je op de sloop een 2ehandsje regelen voor weinig,
nieuw zijn ze rond de 100 euro meestal (dus duur).
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Ik denk ook dat je met uit elkaar halen meer kwaad dan goed kan doen. Ik zal hem doorblazen (heb een compressor), schoonmaken en zover mogelijk doorsmeren. Daarna even kijken wat het oplevert anders opzoek naar een nieuwe of vervanging.
Bedankt
Ik heb hem net schoongemaakt. Dit ging eigenlijk beter als verwacht, eerst het ergste vuil verwijdert en daarna doorgeblazen met wat olie en daarmee werd hij weer heel goed schoon.
Maar nu zit alles weer in elkaar en is het probleem niet opgelost. Hij leek heel even netjes te lopen maar dit was van korte duur. Hij rookt overigens naar mijn mening ook wat overmatig kortom geen nette verbranding (in eerste instantie leek hij netjes te lopen met dus minder rook vorming).
Ik vind het een beetje zonde een nieuwe stappenmotor erin te zetten en het dan blijkt dat het een ander probleem is. Iemand nog tips. Is bv zo’n stappenmotor te controleren op functioneren. Of maar snel naar de garage gaan en hem laten uitlezen?
Ook hoor ik af en toe een metalige tik welke niet onregelmatig voorkomt (soms om de 10 sec en soms om de min).
Is het geen stationair toerental regelklep? Zie dit topic:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/203134
Ik weet overigens niet echt wat het verschil is?
Het is in ieder geval hetzelfde apparaat en ik heb ook geen idee wat het verschil is. Volgens mij regelt een stappenmotor ook het stationair toerental (en andere toerentallen) en werkt het als een soort geregelde bypass. Maar ik ben zeker geen specialist (anders had ik het probleem ook al opgelost).
stappenmotor en stationaire regelklep is hetzelfde. Het stationaire wordt via vacuum met de stappenmotor geregeld. Je kan kijken of alle draden goed zitten en het vacuum niet verstoptzit.
Anders heb je ook nog zoiets als een MAP-sensor die de druk meet van het vacuum en zo
ook de stappenmotor aanstuurt.
Als je het echt allemaal zeker wilt weten, kan hem mischien beter laten uitlezen bij de dealert
of knaap die dat ook kan.
Het kunnen meerdere dingen zijn.
______________________________________________
Citroen Xsara Coupe 1.6i LPG G3 Bwj, 1999
Goede morgen,
Ik had ook wat problemen met mijn Xsara.
Aangezien deze toch een apk nodig had en een beurtje, toch maar naar de dealer.
Ze hebben het hele brandstofsysteem gereinigd.(ze gieten daar een product in etc….)
Ik dacht dat het product Forte heet (is in princiepe alleen bij dealers te krijgen omdat het op een bepaalde manier gebruikt zou moeten worden zonder de katalysator te slopen)
Kost iets van 19 euro voor het product.
De auto loopt nu een stuk beter.
Misschien een tip ?
bedankt voor jullie reacties.
Waar zit overigens de map sensor?
edit: Hij heeft trouwens van de zomer een grote beurt gehad dus wil het nog even proberen zelf uit te zoeken voordat ik naar de dealer ga. Dus wil eerst even alles nagaan voordat ik er geld in ga stoppen, maar waarschijnlijk wordt dat het wel.
De stappenmotor is trouwens een bosch 0 280 140 537
Er blijken behoorlijk wat modellen te zijn die hem gebruiken. Voorlopig is de goedkoopste is 107 (excl) pond.
http://www.ignitionleads.co.uk/detailspage.aspx?searchStr=PICV0280140537 . In Nederland wordt het rond de 182.- (incl) en op ebay nog niet gevonden.
De dealer (prijs 240,- (incl))geeft overigens aan dat een probleem met de stappenmotor niet uit te lezen is. Kortom vervangen en dan kijken of het de oplossing is hetgene wat hun voorstellen of uitlezen en dan het misschien iets anders is. Toch vreemd dat je onregelmatigheid in je lucht toevoer en alle gevolgen van dien niet uit kan lezen maar dus alleen echte storingen.
Ik heb al meer van dit soort dingen gelezen op het forum waarbij iets vervangen wordt en daarna het volgende indien het niet opgelost is. Leuk al die sensoren.
De 405 had vergelijkbare klachten waarbij het niet was opgelost met de stappenmotor / toerentalregelaar. Hierbij werd ook aangegeven dat het de temp. sensor of inlaatdruksensor of lamda sonde kon zijn. Heeft iemand toevallig een manual of een verwijzing naar een onderhouds manual? Zoals boven gezegd heb ik de oude motor met een luchtinlaatsysteem welke grotendeels gelijk is aan het systeem van de nieuwere motor om het makkelijk te maken.
Is trouwens het overmatig roken wel te wijten aan het falen van de stappenmotor (kortom is dit de meest logische verklaring? Met mijn xantia had ik dit niet zo extreem. Natuurlijk is de verbranding niet optimaal maar ik vind het toch wel extreem.