Puzzelen
Lotte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 04 januari 2010 06:03 PM

Afgelopen weekend mijn eerste auto gekregen!! Een Citroen ZX 1.4I. Om er voor te zorgen dat ik stapje bij beetje wat meer verstand krijg van auto’s heb ik al het nodige gelezen op dit forum.

Nu liggen in de auto wat dingen die ik niet kan thuis brengen. Ongetwijfeld hoort het ergens maar waar? Wie weet heeft iemand hier een idee.

Daarnaast piept de v-snaar af en toe ontzettend. Dus ik heb het plan om deze te vervangen. Is dat zelf makkelijk te doen?

Afbeelding Bijlagen
IMG_2465.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 04 januari 2010 06:20 PM
  [ # 1 ]

Die kabel is een complete antennekabel vanaf je (dak)antenne naar je radio.
Linksboven lijkt op de houder waarmee in een xsara je sleepoog en je wielsleutel in de kofferbak bevestigd zijn..

V-snaar vervangen is een mooi klusje om te beginnen met sleutelen. Is weinig spannends aan!

Veel plezier van je auto..

Profiel  

David01
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223

- ZX 1.6i
Gepost: 04 januari 2010 06:22 PM
  [ # 2 ]

Kabel is een antennekabel van een radio en die twee plastic dingen daarboven is waar een hoedenplank in scharniert. En dat ding linksonder hoort op die antennekabel misschien? V-snaar zou ik lekker laten doen. Als het niet ingewikkeld is, dan zal je dat ook niet teveel kosten op een goedkoop adresje.

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 04 januari 2010 06:29 PM
  [ # 3 ]

De kabel schroef je op de antennespriet. Linksonder lijkt inderdaad op de afdekdop hiervoor. Het hogere deel valt dan over het moertje/schroefdraad..

Die plastic kapjes vind ik erg moeilijk thuis te brengen, ben niet zo thuis in de zx.

Profiel  

Lotte
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 januari 2010 07:07 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de antwoorden!! Ik heb bij mijn auto een gratis antennekabel gekregen, yeah;)

Morgen ga ik eens kijken of ik de tot nu toe genoemde dingen ook daadwerkelijk een plekje kan geven. Een houder voor mijn wielsleutel klinkt goed, die ligt nu los in de achterbak. En mijn vriend vond al dat er iets raars was met de hoedenplank nu weet ik wat, hij scharniert niet.

De v-snaar wil ik juist omdat het een eenvoudig klusje lijkt (of dat daadwerkelijk zo is zal ik gaan ondervinden) graag zelf proberen. Het lijkt me wel fijn om iets meer van mijn auto te weten dan dat hij groen is:)

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 januari 2010 07:44 PM
  [ # 5 ]

V-snaar of multi-snaar?
Afhankelijk van het bouwjaar en of er stuurbekrachtiging op zit, kan er een multi-snaar op zitten, 2 zelfs.

Profiel  

Lotte
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 januari 2010 08:40 PM
  [ # 6 ]

Ik ga er vanuit dat er geen sprake zou zijn van een multi-snaar. Klopt dat?
Bouwjaar is 1993 en de auto heeft geen stuurbekrachtiging.

Profiel  

markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 678

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 04 januari 2010 08:51 PM
  [ # 7 ]

Allereerst veel plezier met de zx, ik heb er ondertussen al een versleten en heb er nu nog steeds eentje bij als tweede auto.
Het ding links is inderdaad van je wielsleutel, deze zit rechts in de kofferbak op een draad eindje geschroeft, het kapje in het midden onderin op de foto is van je heupgordel, deze kun je er gewoon op klikken, en als ik het goed heb, dan is het kapje wat je rechts onder op de foto hebt staan van een van de scharnier punten onder aan je achterbank.
Hoop dat je er wat mee kunt.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  

Lotte
< 100 berichten
Rank

Gepost: 04 januari 2010 09:03 PM
  [ # 8 ]

Nadeel van in de stad wonen: je auto niet voor de deur kunnen parkeren.

Net toch even naar de auto gelopen en met een zaklamp gevonden waar de onderdeeltjes horen! Op de gene rechtsonder na, maar met de tip van Mark zal dat morgen vast ook goed komen. Bedankt allemaal voor het (bijna) voltooien van de puzzel.

Alleen dan begint daarna toch echt het lastigere werk. De V-snaar. Eerst maar eens op zoek naar een droge en warmere plek dan buiten om die te kunnen vervangen.

Profiel  

David01
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223

- ZX 1.6i
Gepost: 04 januari 2010 09:30 PM
  [ # 9 ]

Ja… je moet wel een heel stoere meid zijn om met dit weer een v-snaar te gaan vervangen!

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 januari 2010 04:51 AM
  [ # 10 ]
Lotte schreef:

Ik ga er vanuit dat er geen sprake zou zijn van een multi-snaar. Klopt dat?
Bouwjaar is 1993 en de auto heeft geen stuurbekrachtiging.

Dat kunnen wij niet ruiken als je dat niet vermeld Wink

Maar goed, 93er en geen stuurbekrachtiging is alleen een V-snaar tussen de krukaspoellie en de dynamo. Op de dynamo zit een span-mechaniek, hiermee ontspan en span je de V-snaar.
Als de binnenkant van de snaar nog goed is (geen happen uit) en deze staat een beetje slap, dan is alleen wat aanspannen voldoende, maar span niet teveel aan anders sloop je de dynamo.

Profiel  

Lotte
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 januari 2010 01:45 PM
  [ # 11 ]

Smile Ik dacht na zoveel posts snap je dat wel zonder dat ik het vermeld.
Zelf ging ik er al vanuit dat het alleen om de V-snaar ging bij deze auto vandaar dat ik het er verder niet over heb gehad. Maar het is wel fijn het nu zeker te weten.

Als ik een plaats en tijd vind voor de V-snaar ga ik ook even goed naar de bestuurdersdeur kijken. De vorige eigenaar is met de deur open ergens achteruit met de deur tegenaan gereden. Waardoor deze een stuk ontwricht is. Om de deur goed dicht te doen, moet je ‘m dicht smijten. Leuk voor de buren.

Er is trouwens nog 1 stukje waar ik de plaats nog niet van heb gevonden. Het stukje rechtsonder, hij hoort toch helaas niet op 1 van de scharnierpunten van de achterbank.
De scharnierpunten van de hoedenplank ga ik zo vastzetten. En voor het ding waarmee je de wielsleutel vast kan zetten moet ik nog even op zoek naar een moertje die het geheel op z’n plaats kan houden. Het stukje midden onderin was niet van de heupgordel maar hoorde links achterin in de achterbak als afdekplaatje. De antennekabel met de afdekdop heb ik niet nodig.

Profiel  

Lotte
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 januari 2010 05:22 PM
  [ # 12 ]

Ik heb een nieuw puzzelstukje gevonden onder de bank. Iemand een idee? Ik moet wel vermelden dat ik zelf nog geen tijd heb gehad om te zoeken of er nog ergens plek is voor dit onderdeeltje.

Afbeelding Bijlagen
IMG_2473.jpgIMG_2472.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 05 januari 2010 05:23 PM
  [ # 13 ]

Ik gok op de antennevoet op het dak..

Marco

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 januari 2010 09:07 PM
  [ # 14 ]

Klopt, alleen is het stukje waar je de antenne indraait afgebroken, zal ook wel ergens in je ZX rondzwerven Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook