Even voorstellen:
Al geruime tijd volg ik de/jullie belevenissen als SM-fanaten op het forum; een ware bron van informatie, fantastisch hoe kennis wordt gedeeld.
Ik ben Robert en sinds een jaar ongeveer bezitter van een opknap-SM waar werkelijk elk onderdeel uit elkaar gehaald moet worden om hersteld en opgeknapt te worden. Voor onderdelen heb ik nog een tweede SM met een DS-motor. Allemaal in een slechte staat, maar restaureerbaar. Begin niet over dat ik beter een rijdend exemplaar met alle modificaties had moeten kopen en dan aan het einde zeker goedkoper was uitgekomen. Voor mij is het de reis, het proces, van niets naar iets en hopelijk haal ik de eindstreep met een acceptabel resultaat: een mooie SM.
Vroeger al helemaal weg van de mooie vormen van de Citroen SM, onze buurman en tevens mijn vaders beste vriend had er een en ik vond hem mooi.
Ik ben op dit moment bezig met middenconsole en kabelbomen. En heb een vraag over de radio en de antenne. Die Continental Edison radio heb ik niet, maar ergens heb ik gelezen dat er ook een Panasonic radio werd geleverd in de SM. Weet iemand hier iets over?
Ik heb er een oude losse Panasonic radio type Mississippi inzitten, zegt dat jullie iets?! Ik ben ook benieuwd hoe jullie de antenne sturing hebben opgelost. Op het originele schema zie ik twee contacten die uit de radio komen. Bij vervangende radio’s moet er een 12V op een contact worden aangeboden als de radio aangeschakeld wordt of schakelen op het contactslot… auto starten betekent dan antenne uit.
Ben benieuwd hoe iemand dit heeft opgelost en alvast bedankt voor de reacties!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt als een mooi project.
Veel plezier met bouwen, en hopelijk uiteindelijk ook met rijden
Foto’s vinden we ook altijd leuk bij zulke projecten.
En voor de taxatie straks ook belangrijk.
Welkom lotgenoot. Bij het restaureren van een SM moet je inderdaad wel van de reis houden. Het is een reis tussen hoop en vrees. Eén met een doel aan de verre horizon. En steeds als je denkt, dat je iets hebt afgerond, duikt er weer wat nieuws op. Ik ben vandeweek gaan kijken naar de vorderingen aan de mijne. De vraag bleef terugkomen, “Robin, hoe ver moeten we gaan?”. Het ging om wat dingen, die bij Van der Laan niet waren gedaan: he schutbordje vóór de voorwielen met wat dingen erop. Moest het wel of niet worden meegenomen met schoonmaken en spuiten. En de voorwielophanging, die helemaal onder de vieze koek zit, de leidingen links langs de zijligger en de achterwielophanging met schijven. Nou, alles eraf natuurlijk. Vervolgens de fijne mededeling dat het blok ergens olie lekt, terwijl er na de revisie geen meter mee is gereden. Ik ga ervan uit dat het allemaal wel weer wordt opgelost, maar wel jammer en demotiverend. En zo gaat het door. Ik doe het niet zelf, maar heb de conclusie getrokken, dat een ‘stap voor stap’ aanpak voor mij uitkomst biedt. Het moet natuurlijk wel allemaal worden betaald namelijk.
Maar een uitdaging is het zeker ! De beloning is ook groot. Je krijgt er uiteindelijk de allermooiste auto voor terug en dat in een heel goede staat. Maar daarvóór zul je leiden.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Als je huidige (oude) radio geen uitgang/aansluiting voor heeft kun je de antenne alleen maar over het contactslot (laten) schakelen. Uiteraard kun je ook een andere radio monteren: optie’s genoeg (zelf fff controleren of daar ook een optie op zit voor het aansturen van de antenne daar het bij de genoemde radio’s gaat om het voormaat welke juist in de Sm past!!)
http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/193984/
zelf ik ik onlangs het 1e genoemde model aangeschaft: een Delphi en een nieuwe antenne via conrad.nl
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Robert65 schreef:.... bezitter van een opknap-SM waar werkelijk elk onderdeel uit elkaar gehaald moet worden om hersteld en opgeknapt te worden.
Hopelijk voor jou is de auto wel hard. Want bij mij loopt het echt uit de klauwen nu wat betreft plaatwerk…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Bedankt voor de reacties, het is me duidelijk.
Citroen23: Het wordt de antenne schakelen via het contactslot dat is duidelijk. Ik zal de bekabeling alvast voorbereiden. Welke radio is later zorg voorlopig, maar mooi alternatief van jou trouwens (zal zeker beter klinken dan die oude Panasonic).
Robin: Ook ik heb herstelwerk waar lassen noodzakelijk is. Bekende euvel in de kofferbak (onderplaat), onderkant wielkasten, her en der plekjes die er misschien uit moeten, totale inventarisatie krijg je toch pas als je alles zichtbaar kunt maken en dan loop je altijd op verrassingen (op dit forum voorbeelden te over)....ik doe het met kundige assistentie zelf, zoals gezegd het is een reis van niets naar iets en leren doe ik onderweg.
Foto’s volgen tzt. als er wat te zien valt.
Heel veel succes en goede moed. Houd dat vast. Ik hoop dat de jouwe en de mijne over een tijdje gebroederlijk naast elkaar over ‘s Heeren wegen stuiven…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
De originele antenne werd massa geschakeld volgens dat ik uit het schema begrijp?
Dus de 2 draden,komende uit de radio,worden elk aan de massa geschakeld,desbetreffend
1 draad bij omhoog komen en de andere bij dalen???
Dan is het bij het plaatsen van een nieuwe(moderne) radio simpel op te lossen door op die
beide draden een wisselrelais te plaatsen, welk je kan aansturen met een draad komende
van het contactslot of uit de radio zelf,als deze er over beschikt.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Robert65 schreef:Bedankt voor de reacties, het is me duidelijk.
Citroen23: Het wordt de antenne schakelen via het contactslot dat is duidelijk. Ik zal de bekabeling alvast voorbereiden.
Dat heeft 1 groot nadeel, namelijk als je in de auto moet wachten met het contact uit heb je geen radio want je antenne is naar beneden…
Kleinnadeel: je zet je contact aan, en je antenne gaat omhoog. Dan ga je starten. De spanning zakt in. Je antenne daalt weer, tot ie aanslaat en gaat weer omhoog.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Inmiddels heb ik de wielkast te voorschijn gehaald en de antenne eruit gesloopt.
Ik wil de oude antenne hergebruiken. Ik mis in/aan de antenne echter de eindschakelaars, ‘uit’ en ‘in’ om de motor bij bereiken van de uiterste stand uit te schakelen.
In het onderdelenboek zie ik op 5-653/1 de antenne afgebeeld. Hierop zie ik ook geen eindschakelaars die echter wel in het elektrisch schema worden genoemd.
Nu staat er wel een relais onder nummer 5. vermeld…..
Ik ben een beetje in verwarring, waar wordt de motor nu op afgeschakeld?
Verder zie ik dus in hetzelfde artikel bij de radio Continental Edison en als tweede Blaupunkt.
Weet iemand welk type Blaupunkt dit is? Ik heb een type Mississipi erbij gekregen, maar geen idee wat origineel is.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Intern in de antenne onderbreekt ie de stroom als ie boven is. of onder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Robert65 schreef:Inmiddels heb ik de wielkast te voorschijn gehaald en de antenne eruit gesloopt.
Ik wil de oude antenne hergebruiken. Ik mis in/aan de antenne echter de eindschakelaars, ‘uit’ en ‘in’ om de motor bij bereiken van de uiterste stand uit te schakelen.In het onderdelenboek zie ik op 5-653/1 de antenne afgebeeld. Hierop zie ik ook geen eindschakelaars die echter wel in het elektrisch schema worden genoemd.
Nu staat er wel een relais onder nummer 5. vermeld…..Ik ben een beetje in verwarring, waar wordt de motor nu op afgeschakeld?
Verder zie ik dus in hetzelfde artikel bij de radio Continental Edison en als tweede Blaupunkt.
Weet iemand welk type Blaupunkt dit is? Ik heb een type Mississipi erbij gekregen, maar geen idee wat origineel is.
Ik heb ook een Blaupunkt, maar geen verdere type-aanduiding.
Er zit wel een tuimelaarschakelaar op voor de antenne.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bogaard77 schreef:Intern in de antenne onderbreekt ie de stroom als ie boven is. of onder.
Ik heb de antenne geprobeerd. Liep niet dus open gehaald. Het motortje heeft geen schakelaars. Het mechanisme heeft alleen een slipkoppeling; in bovenste of onderste stand gaat de koppeling zijn werk doen. Ik kan me echter niet voorstellen dat de motor continu draait….
Of ik een al dan niet complete en originele antenne heb begin ik steeds meer te betwijfelen. Op de antennemotor staat Nippon (Japan dus) verder geen type aanduiding.
Weet iemand of die slipkoppeling inderdaad voor de vrijloop zorgt?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Da’s een orginele antenne dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
in die van mij, origineel, zit een koperen wieltje met vingers erop die om de zoveel rondjes een gaatje tegen komen zodat de stroom onderbreekt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jantje1948 schreef:Robert65 schreef:Inmiddels heb ik de wielkast te voorschijn gehaald en de antenne eruit gesloopt.
Ik wil de oude antenne hergebruiken. Ik mis in/aan de antenne echter de eindschakelaars, ‘uit’ en ‘in’ om de motor bij bereiken van de uiterste stand uit te schakelen.In het onderdelenboek zie ik op 5-653/1 de antenne afgebeeld. Hierop zie ik ook geen eindschakelaars die echter wel in het elektrisch schema worden genoemd.
Nu staat er wel een relais onder nummer 5. vermeld…..Ik ben een beetje in verwarring, waar wordt de motor nu op afgeschakeld?
Verder zie ik dus in hetzelfde artikel bij de radio Continental Edison en als tweede Blaupunkt.
Weet iemand welk type Blaupunkt dit is? Ik heb een type Mississipi erbij gekregen, maar geen idee wat origineel is.Ik heb ook een Blaupunkt, maar geen verdere type-aanduiding.
Er zit wel een tuimelaarschakelaar op voor de antenne.
Jan,
Ik heb die Blaupunkt van mij eens te voorschijn gehaald.
Het is een mono-uitvoering en zonder tuimelschakelaar voor de antenne.
Heb er even een foto van gemaakt.
Heb jij deze of een andere?