Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
1. relais net getest. Op kamertemperatuur goed, maar dat wist ik eigenlijk wel.
2. Ligt nu even in de diepvries om een nachtje buiten staan te simuleren.
3. Morgenochtend zonder relais starten en even kijken of er 12V bij het relais aankomt.
4. Met relais starten, maar zonder kapje, kijken/horen of het relais wat doet
5. Stekker zoals beschreven door JanSr schoonmaken
6. Ten einde raad zijn, want dan is er geen easy way.
7. Hier weer om hulp vragen.
Oh ja, de accu spiksplinterbaroe.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
wimb schreef:Ik weet niet of jouw diesel geen BDP-sensor heeft. Het zou zomaar kunnen. Toch?
En zo niet, negeer dan mijn onkunde in deze
De hebben ze,de mechanische pompen hebben een primitive versie voor de toerenteller (die dus niets regelt verder). De Lucas EPIC heeft een echte BDP sensor voor de ECU.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Brian schreef:1. relais net getest. Op kamertemperatuur goed, maar dat wist ik eigenlijk wel.
2. Ligt nu even in de diepvries om een nachtje buiten staan te simuleren.
3. Morgenochtend zonder relais starten en even kijken of er 12V bij het relais aankomt.
4. Met relais starten, maar zonder kapje, kijken/horen of het relais wat doet
5. Stekker zoals beschreven door JanSr schoonmaken
6. Ten einde raad zijn, want dan is er geen easy way.
7. Hier weer om hulp vragen.Oh ja, de accu spiksplinterbaroe.
1. OK
2. OK Ook na een paar uur diepvries sluit het relais als ik 12V over de pootjes zet.
3. Bij het op contact zetten staat er al 12V op de relaisvoet.
4. Bij het op contact zetten sluit inderdaad het relais meteen. Bij het doordraaien van de sleutel, het gebruikelijke gedrag: Fans gaan draaien, en na een paar seconden gaat ook de startmotor draaien en start de auto. Het relais blijft vervolgens gesloten.
...
7. Blijkbaar wordt er bij het doordraaien van de sleutel naar ‘start’ nog iets anders geschakeld.
Nu ik nog eens goed kijk naar het schema uit het WPH dat Flipje van Thiel heeft geplaatst, zie ik dat bij het op contact zetten er idd al 12V over het relais moet worden gezet (rechterdeel van het contactslot, nr. 300), maar dat bij het doordraaien er pas 12V richting startmotor wordt gestuurd (linkerdeel van het contactslot).
Morgenochtend dus maar even meten of er bij het op ‘start’ zetten van de sleutel meteen spanning bij het relais aankomt. Zo ja, dan zit het probleem na het relais. Zo nee, dan zit het probleem ergens tussen contactslot en relais.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Het klopt, wat je zegt. Maar zodra je in “drive"gaat valt het relai’s af. kijk maar in het schema. alleen in “P” en “N” wordt het relai’s aan gestuurd.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
nog even een andere vraag. hoe schoon zijn de contacten in het voetje??
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Behoorlijk schoon. niet 100% dat kan ook niet bij een 15 jaar oude auto, maar wel zo schoon dat ik hier geen problemen meer verwacht. Heb je tips om deze echt helemaal schoon te krijgen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Ik maak de contacten schoon met BRUNOX en CONTACT60 en vervolgens het relai’s een aantal keren in en uit het voetje schuiven.
Maar ik heb net ff wat anders voor je uitgeprobeert.
Ik heb met een los snoertje op punt nr.3 direct 12V gezet, de start motor moet dan DIRECT draaien, ook zonder dat het contact aanstaat, want je stuurd dan direct de startmotor aan. In het relai’s voetje is het zeg maar dat contact wat vertikaal staat.
Ik zou zeggen probeer dit eens uit.
Groet,
Kees.
P.S.
Mijn auto is van 1994, dus zeg maar net zo oud.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
goede tip, morgenochtend maar eens proberen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian, zet dan in je draadje een zekering, b.v. 16A. Mocht je onverhoopt kortsluiting maken dan piept die er uit.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Draadje van de plus naar het verticale contact in het voetje, en meteen draaien die startmotor.
Voor de zekerheid ook nog even gemeten over er 12V stond op het voetje dat van het contactslot af kwam: nee dus.
Daarna relais er in en gestart, meteen draaien die startmotor…...
Voorlopig ga ik er vanuit dat het probleem het zit in:
1. Het contactslot of
2. de stekkervebinding in de kabelboom tussen contactslot en relaisvoet of
3. de verbinding tussen het relais en de kabelboom.
Eerste verdachte wat mij betreft is de stekkerverbinding in de kabelboom. Het zou niet de eerste stekkerverbinding zijn bij een XM die ranzig is.
Vraag 1: Mee eens met de conclusies?
Vraag 2: Waar zit de bewuste stekkerverbinding?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Vraag 1: ja Helemaal
vraag 2: dat zou ik ook wel eens willen weten
grt
du pain… du vin… du Citroën
stekkerverbinding ozu zo maar de multistekker onder je accu kunnen zijn. Die corroderen wel vaker.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Ik zou toch eens heel goed kijken, naar de contacten in het voetje. Maar goed, je bent nu wat verder in ieder geval.
flipje van thiel schreef:vraag 2: dat zou ik ook wel eens willen weten
Als het niet die steker onder je accu is, wil je het niet weten: dan zou het de steker onder het stuur achter het contactslot zijn. Lody heeft daar volgens mij ervaring mee.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
M’n volgende stap zou zijn, relai’s direct aansturen met 12V als je dan de sleutel omdraait, moet ook dan de startmotor DIRECT draaien. zo niet dan zijn het toch echt de contacten in het voetje. de stuurstroom van het contactslot naar de spoel van het relai’s is zo laag, dat je daar niet aan hoeft te twijfelen.