Hallo,
De laatste tijd begint soms mijn dashboard te piepen en de acculampje te branden als de motor zo’n 1000 toeren maakt. Bijvoorbeeld als ik hem laat uitrollen. Als het licht aan is heb ik het nog niet gemerkt, maar dat kan toeval zijn. Zou het kunnen dat de dynamo ‘verslijt’? Dat hij net te min laadstroom geeft bij stationair draaien? Ik dacht altijd dat een dynamo maar 2 werkingen heeft: hij doet of hij doet het niet. Of werkt dit toch anders?
Suggesties?
rene
Het kan zijn dat je ankers van de dynamo versleten of kapot zijn…..e.e.a. is vrij eenvoudig te checken met een voltmeter, of je kunt het even laten nakijken bij een specialist….(vaak doen ze dat voor nop).
Een andere optie is dat de aansluitingen (bijv.: massa) niet goed vast zitten of gecorrodeerd zijn (had ik met m`n massa na een revisie van m`n dynamo…..).
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
al gedacht aan een versleten v-snaar die misschien slipt?
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
Hoe het afliep:
Bij mijn vaste onderdelenshop de dynamo laten nameten en voorzichtig informeren wat een nieuwe kost. Idd, dynamo laadde niet bij. Een nieuwe kost 220 euro; revisie kost 200 euro (<- vlgs. onderdelenshop). KETS! Dus eerst maar eens op de sloop gaan kijken
2) zo’n 5-tal slopen gebeld zonder resultaat. Oproep bij onderdelenzoeker.nl levert een dynamo voor 70 euro, excl. verzendkosten. Oproep op deze site levert niks op.
3) na o.a. een tip op dit forum besloten om hem te laten reviseren. Mijn veronderstelling dat het waarschijnlijk alleen de regelaar betrof klopte: de diodebrug was doorgebrand. Waarschijnlijk op een hete dag met blower op maximaal (anders merk je al helemaal niks van die mickey mouse citroen airco)
Hieronder nog de fotos voor mensen die een soortgelijk probleem krijgen en dan wel antwoord kunnen geven op de vraag ‘welke is het?’ (het blijken dus 2 merken door elkaar te zijn; Magneti Marelli en Denso)
Oh ja, denk aan een dop met sleutelwijdte 16 mm als je gaat demonteren.
Foto’s doen het niet….
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Een gereviseerde dynamo voor onze cx (valeo) was 110 euro bij de Bosch dealer. Misschien daar eens gaan kijken?
Vaak hebben zaken als Lasaulec, Brezan enz. er een afdeling bij die startmotoren en dynamo’s reviseert. Kost meestal rond de 100 euro.
Maar als het alleen de spanningsregelaar was kun je die toch zo vervangen? Hoeft waarschijnlijk de dynamo er niet eens uit.
Test
Inderdaad. Koolborstelset en spanningsregelaar zijn makkelijk te vervangen. Met dynamo op de werkbank gaat dat het gemakkelijkst, maar het kan soms ook in de auto. Dynamo uitbouwen is ook niet de kwaadste klus.
Revisie wordt pas noodzakelijk als de lagers versleten zijn (speling, herrie) en/of als de wikkelingen te heet zijn geweest door overbelasting (zichtbaar aan verkleuring, ook ruikbaar en vooral meetbaar aan de prestaties).
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Inderdaad. Koolborstelset en spanningsregelaar zijn makkelijk te vervangen. Met dynamo op de werkbank gaat dat het gemakkelijkst, maar het kan soms ook in de auto.
Dit kan inderdaad, maar niet bij dit type dynamo, hier zit de spanningsregelaar en de koolborstels in de dynamo “gegoten”. Bij een Valeo heb je een los plaatje waar deze dingen op zitten, dat plaatje zit aan de buitenkant vast met een paar boutjes. Dat plaatje kost c.a. €30 en je kan het zo vervangen zonder dat de dynamo eruit hoeft.
In Frankrijk heb ik laatst bij Norauto nieuwe dynamo’s zien liggen in het schap voor €100 a €140, wat dat betreft betalen we hier absoluut de hoodprijs
OK, daar had ik nog geen ervaring mee. Wat een nare troep dan eigenlijk. Het zal dan wel goedkoper zijn? Hoewel dus nog steeds duur…
Is het geen idee om op vakante wat betaalbare automaterialen in te slaan?
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:OK, daar had ik nog geen ervaring mee. Wat een nare troep dan eigenlijk. Het zal dan wel goedkoper zijn? Hoewel dus nog steeds duur…
Is het geen idee om op vakante wat betaalbare automaterialen in te slaan?
Ik heb enige ervaring met Japanse auto’s, waar over het algemeen een Denso dynamo inzit.
De slOpel die ik laatst gefixt heb, had een Delco dynamo, ook dezelfde wegwerp constructie
Heb in die slOpel een mooie Valeo uit een Peugeot 309 ingezet, ik denk dat de dynamo de auto wel overleeft. (Roest )
Op vakantie spullen inslaan is een goed idee, zelf ga ik regelmatig shoppen in Lille en dan neem ik ook autospullen mee bij de Carrefour en/of Norauto op de terugweg. Een speciale Shopmeeting naar Frankrijk lijkt me wel een goed idee
En dan een heleboel spul mee naar huis slepen en in de shop aanbieden! :
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:En dan een heleboel spul mee naar huis slepen en in de shop aanbieden! :
Kan, maar dan moet je wel veel meenemen, het lijkt mij leuker om gewoon met een groepje daar een meeting te organiseren. Lekker spullen inkopen en de hele dag plaatjes schieten, genoeg Citroenen daar die op de gevoelige plaat kunnen. Harm weet er alles van, bij elke BX kwam de camera als een reflex tevoorschijn
Ik heb gelukkig meestal wel reserve dynamo’s liggen.
ZX1.4i schreef:zelf ga ik regelmatig shoppen in Lille en dan
euh ik zou er even met de wagen wegblijven nu .........., tenzij je toast voiture lekker vind
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
We moeten die meeting danslafrans ook niet gaan houden in een slonzige ontevreden buitenwijk. Eerder ergens in de campagne. In het noorden van F zite een groot PSA magazijn (plaats vergeten, ben er wel eens in de buurt wezen laden). Niet zo ver weg en toch echt in Frankrijk, mooie omgeving en onderdelen zat.
`verum ipsum factum’