hallo allemaal,
mijn verwarming wordt niet meer optimaal heet.
heb mijn koelsysteem helemaal nagekeken, open gehad, pomp nagekeken systeem doorgespoeld met water, daarna weer afgetapt en opnieuw gevult.
De lucht is nu helemaal eruit maar mijn verwarming is dus nog steeds niet helemaal warm.
Hoe krijg ik mijn verwarming weer warm??
alvast bedankt voor de reactie.
citroen berlingo ‘99
1.4 multispace
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Termostaat die open blijft staan?
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Tijdens het ontluchten kachel op heet gezet, en heeft de koelvin op de 2de (hoge en hoorbare) stand gedraait?
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
bedankt voor de reacties
Het lijkt me sterk dat de thermostaat open blijft want die is namelijk vervangen door een nieuwe!
En hij heeft op de heetste stand gestaan met ontluchten. maar wat is de koelvin??
Alvast weer bedankt voor de reacties!
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
de koelvin is de ventilator bij je radiatuer
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
oke, maar wanneer gaat die over naar de 2e hoorbare stand, en wat doet de auto dan anders..?
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
ALs de auto correct ontlucht is, dwz, ontluchting nippels open, koelsysteem vullen tot dat er GEEN lucht bellen meer uit de nippels komen,(kachel al op heet zetten met vullen(!)) dan kunnen de nippels dicht. Dan de motor strarten op 1500 RPM houden tot dat de koelvin intikt, meestal draai ik de thermostaat nippel tussen door nog een keer open voor de laatste lucht bellen. Dan als de koelvin in tikt deze laten draaien tot deze uit gaat, dan motor uit af laten koelen en bij vullen. Ontlucht je de auto NIET of NIET GOED dan kost je dat een koppakking !!!
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
bedankt voor de goede uitleg!
hij is idd goed ontlucht, maar mijn kachel is nog steeds niet optimaal warm.
zou het te maken kunnen hebben met dat de klep van de interieurverwarming niet goed open staat.
want ik heb mijn dashbord open gehad voor het vervangen van de lampjes. zou daardoor de kabel van de klep opening niet meer goed zitten..??
of hoe werkt die interieurverwarmer precies, want de aanvoer en toevoer van mijn kachel wordt ook warm, maar de lucht die er uit komt is dus nog steeds lauw..
ik hoop dat jij, of iemand anders me kan helpen!
alvast bedankt!!
bedankt voor je reactie,
maar ik denk dat mijn interieur verwarming(radiateur in het dashboard) verstopt zit en daardoor maar de helft warm wordt, met gevolg van lauwe lucht.
weet iemand hoe ik deze makkelijk kan ontstoppen..?
zit deze radiateur met buisjes aan elkaar verbonden of is dit een doorlopende buis, want als ik er water in spuit met de tuinslang dan komt hij bij de retour gewoon weer eruit….
wie kan mij helpen???
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vergeet hierbij even niet dat de lucht die er langs je kachelradiateur gevoerd wordt van buiten komt en dus bij deze buitentemperaturen ook erg koud is. Kortom er kan wel warm water door je radiateur lopen, maar de opbrengst van die radiateur moet wel groot genoeg zijn om zo’n berg koude lucht verwarmd te krijgen. Die tip van het minder hoog zetten van je kachelventilateur zou ik zonder meer eens uitproberen.
dus als ik het goed begrijp zit er dus standaart een kachel in die niet voldoende warmte geeft voor zo’n auto te kunnen verwarmen!...
toch bedankt voor alle reacties!
Hoop dat het snel weer wat warmer wordt:P!!!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
bartjee300 schreef:
.........
of hoe werkt die interieurverwarmer precies, want de aanvoer en toevoer van mijn kachel wordt ook warm, maar de lucht die er uit komt is dus nog steeds lauw..
Worden die buizen warm of is het zo dat je ze nauwelijks aan kunt raken als de motor op temp is ?
Ik zou toch je thermostaat verdenken, nieuw of niet. Als de toevoer slang naar je radiator koud blijft en opeens niet meer om aan te pakken is als je thermostaat open gaat zal íe wel OK zijn. Als er vanaf de (koude) start een klein stroompje lauw water doorheen gaat die mondjesmaat warmer wordt is je thermostaat verdacht. Deze blijft dan (deels) open en laat je moter niet op goede bedrijfstemperatuur komen….
Ook nieuwe thermostaten kunnen bv. een verkeerde openingstemperatuur hebben, of wellicht verkeerd gemonteerd zitten (dacht ik ooit gelezen te hebben). Of misschien (evil modus) is er nooit een nieuwe gemonteerd ?
Ik heb dezelfde verschijnselen gehad met een defecte thermostaat in winterse omstandigheden: kachel niet warm, ramen niet ontwasemen, motor niet warm worden.
EDIT: “doorgespoeld met water en weer bijgevuld”.......met ????
weer bijgevult met koelvloeistof.
maar de slangen worden idd warm dat je ze niet lang vast houd.
temp van motor is wel goed, gaat met koude motor netjes naar bedrijfstemp. daarna met rijden gaat hij even een streepje hoger en dan gaat thermostaat open en zakt hij weer terug naar bedrijfstemp.
dus ik heb het idee dat de thermostaat wel gewoon goed werkt.
maar denk dus dat mijn interieurradiateur (in het dashboard) verstopt zit.. Kan het kwaad als ik deze met een hogedrukreiniger(op water) door spuit. of zitten er allemaal vinnetjes is deze radiateur..???
wederom weer hartelijk dank voor het meedenken!!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Dan zou ik je systeem eens doorspoelen met dit soort goedjes, alhoewel de meningen over baten en schaden daar over verdeeld zijn..
oke bedankt voor je reactie.
dan zal ik maar een kacheltje gaan kopen voor in de auto, want ik ga met deze kou niet op straat m’n dashboard openschroeven..
iedereen bedankt voor de tips/reacties.
In elk geval is de radiator voor de verwarming meer dan groot genoeg, je kunt hem normaal zo heet stoken dat je dash haast begint te smelten.
Hoe duidt de temperatuurmeter aan?
Momenteel is het wel zo koud dat het toch ettelijke km duurt eer je echt door en door warme lucht krijgt. (lees +10km)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017