Poll | ||
Heeft het tanken van speciale diesel voordelen? | ||
nee, het kost je alleen wat meer aan de kassa | 4 | |
ja, het heeft een reinigende werking, en je verbruik gaat omlaag | 1 | |
ja, want...........(graag argumenten, voorbeelden) | 0 | |
nee, het is onzin want..........(graag argumenten, voorbeelden) | 2 | |
Totaal Aantal Stemmen: 7 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Goedenavond allen,
ik rijd een Xsara Picasso 2.0 HDi uit 2000. Deze dame heeft inmiddels 213k erop zitten. Rijd overigens nog als nieuw, mede dankzij het ziekelijk zuinige gedrag van de vorige eigenaar. Deze ging voor het vervangen van lampjes nog langs de dealer, en heeft voor bijna 1000 euro aan de auto laten verspijkeren, om hem na 9000km in te ruilen. Vind ik niet erg, dat begrijpen jullie wel. Krasje op het achterlicht? Gewoon vervangen, kost maar 100 euro. Zo zuinig dus.
Maar goed, nu mijn verhaal. Ik tank normaal de goedkoopste diesel die ik kan vinden. Dat is in mijn geval diesel van Tango. Bij het diep intrappen van het rechterpedaal, ofwel flink doortrekken, laat ik een beetje “mist” achter. Die zie je overigens alleen in het schijnsel van de lampen van de auto’s achter me. Het is geen zwarte of blauwe rook. De auto verbruikt namelijk nauwelijks olie. Deze is namelijk 20.000 km geleden vervangen, en ik heb nog niets bij hoeven vullen. Nu komt het. Als ik bij Total de zogenaamde exellium diesel tank, dan heb ik geen last van het rookgordijn. Die paar euro extra op een volle tank, dat maakt me niets uit. Natuurlijk geef ik het liefst zo min mogelijk uit, maar als ik merk dat mijn auto nu niet meer “rookt”, dan is het mij het prijsverschil meer dan waard.
Tank ik bijvoorbeeld Shell V-power (heb ik een tijdje gedaan om de Ferrari’s te sparen!) dan merk ik nauwelijks verschil, het verbruik lijkt zelfs een beetje toe te nemen.
Met diesel van de Total merk ik het verschil wel, al na één tankbeurt. Motor loopt soepeler, en de auto rookt niet.
Waar ligt dit aan? Geheime samenzwering van Total en Citroën?
Natuurlijk heb ik ook de speciale diesel van BP geprobeerd. Hetzelfde resultaat als bij V-power.
Ik ben nu geneigd om voortaan bij Total te gaan tanken, lekker makkelijk overigens, want ik kom er dagelijks voorbij.
Wat is het nu, maak ik mezelf iets wijs, of heeft het tanken van deze speciale diesel wel degelijk voordelen?
Zoeken op internet levert alleen maar propaganda op, en nergens zie ik resultaten die niet gesponsord worden door de leverancier van deze speciale diesel. Consumentensites vertellen mij dat het gaat om gedachte, en dat speciale diesel alleen maar geldklopperij is.
Wat denken jullie? Blijven tanken bij Total? Als het beter is voor mijn Picasso, dan heb ik het prijsverschil er zeker voor over. Auto’s komen bij mij nooit iets tekort, dus ook deze dame niet.
Ik ben benieuwd!
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-05-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP
Lees er een artikel over in autoweek, van 1 of 2 weken terug. auto wordt iets zuiniger, lijkt het, qua percentage, maar dit weegt niet op tegen de meerprijs. Schoonmaken van de motor is niet echt bewezen. zij raden aan, de speciale tank 1 op 3 keer te doen, als je daar gevoelig voor bent.
Groet, Thijs
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
moderatoractie; topic verplaatst naar Algemeen.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik rijd nu alweer een paar tankjes ‘gewone’ diesel na ongeveer een jaar alleen maar de ‘premium’ diesels te hebben getankt (Shell V-Power, BP Ultimate en Total Excellium).
Het lijkt er inderdaad op alsof de ‘normale’ diesel meer roetvorming geeft. Ook lijkt de auto op de ‘premium’ diesels wat vinniger en marginaal zuiniger te rijden (alhoewel zuinigheid met de rechtervoet te maken heeft). Stationairloop wat rauwer ook. Dat zal te maken hebben met de zwavelarme samenstelling van laatstgenoemde.
Specifiek voor HDi’s zou ik wel aan willen bevelen altijd bij de merkpomp te tanken en niet bij de witte pomp of Tango. Normale- of dure diesel zal eerder afhangen van je eigen voorkeur.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Vandaar mijn uitspraak over die samenzwering
Overigens, ik ga voortaan maar voor merkdiesel, en ik ga dan eerst testen met “gewone” diesel. Als “mist” uitblijft, dan heb ik bewijs gevonden voor de uitspraak dat merkdiesel beter zou zijn dan diesel van een witte/tango pomp.
Blijft de mist, dan stap ik over op de speciale diesel.
Ik houd jullie op de hoogte, bedankt iig voor de reacties!
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/