Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Temperatuursensor van het koelwater tbv de injectie misschien?
Die kunnen verlopen na jaren, dat was een bekend probleem bij een BX 19TZI. Daardoor liep de motor te arm omdat de injectiecomputer temperatuurinfo kreeg dat het warmer zou zijn dan in werkelijkheid.
Stationair liep die wel goed, maar minder lekker dan zoals het hoort te zijn.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
wimb schreef:
Volgens mij moet het toerental bij koude motor oplopen naar iets van 1500 om dan, met het stijgen van de motortemperatuur langzaam te zakken tot rond de 850.
Ha die Wim,
Beste wensen nog en… uhhh…. natuurlijk ook voor de rest van het forum ...
Wim, weet je dat zeker van dat toerental…???
Ik heb vanwege mijn werkgever in het verleden opeenvolgend 3 st. XM 2.0i gereden en ik kan me die 1500 toeren alleen herinneren van de tijd dat m’n stappenmotor was vastgelopen…... die beschijving van ietsje over de 1000 zegt me meer..
Ik heb dus maar één keer problemen gehad met die stappenmotor, maar dat was toen ik in Noorwegen werkte… hij liep vast vanwege de lage temperatuur..
Voor Scandinavië zit er nl. in de XM een ander type(duurdere)stappenmotor in, dat beter tegen de kou kan…
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Lody, jij natuurlijk ook de beste wensen.
Nee, ik weet het niet zeker. Ik maak me er ook niet heel veel zorgen om. Vooral omdat de koude motor bij 1000 toeren rustig loopt, dus niet stottert of afslaat en er normaal mee te rijden valt. Maar voor m’n gevoel zou een koude motor toch meer toeren moeten maken. En de Xant vertoont dat gedrag wel met hetzelfde blok (alleen dan 1,8i). Dussszzzz…...
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Een tct heeft een hoger stationair toerental (1000toeren) dan een 2.0i. (750toeren die van mij zelfs 500toeren)
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
wimb schreef:Ik maak me er ook niet heel veel zorgen om. Vooral omdat de koude motor bij 1000 toeren rustig loopt, dus niet stottert of afslaat en er normaal mee te rijden valt. Maar voor m’n gevoel zou een koude motor toch meer toeren moeten maken. En de Xant vertoont dat gedrag wel met hetzelfde blok (alleen dan 1,8i). Dussszzzz…...
Ja… ik ken dat verschijnsel natuurlijk ook wel, maar dat is geleidelijk verdwenen naarmate de motormanagementsystemen steeds beter werden in het afregelen van het juiste mengsel bij een gegeven toerental en temperatuur…
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Euh, in dat geval zou de XM-motor juist harder moeten draaien omdat die ouder is. Toch?
Ik word hoe langer hoe nieuwsgieriger naar ervaringen van andere TCT rijders. En dan met name met een type I motor.
Wim,
Disciplus Simplex
wimb schreef:Euh, in dat geval zou de XM-motor juist harder moeten draaien omdat die ouder is. Toch?
Grijns…. neen…
Ik had het over het carburateurtijdperk en de begintijd van de inspuiting…
In die tijd werd de koude motor op een hoger toerental geschroefd, omdat ie anders niet stationnair wilde lopen…
Toen eenmaal motormanagement zijn entree had gemaakt en de feedback uit o.a. de uitlaat (b.v. lambda-sensor) gebruikt kon worden, kon het mengsel nauwkeuriger geregeld worden door de computergeregelde inspuitpomp en luchttoevoer…. <ajbwib>...
Oh ja… als ik me goed herinner, lopen de oudere turbo’s wel met een wat hoger stationnair toerental dan een normale kar.. e.e.a. om een stabiel stationnair toerental te realiseren…
Ik heb een automaat en die draait ook op een hoger toerental, anders slaat de motor af…
groet
Lody
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Lody, je hebt gelijk bijna helemaal gelijk. Het is inderdaad goed dat La Soixante een vrijwel constant toerental heeft. Van Beersen bevestigde dat het normaal gedrag is: 1000 toeren is goed. Bij een koude motor is het mengsel ‘gewoon’ rijker.
En dat de Xant wel met een hoger toerental begint, terwijl deze ook een motormanagement heeft, klopt ook. Verschil tussen luxe en eenvoudig. Althans voor de 1,8i 8 klepper.
Weer wat geleerd.
Het wordt nog wel wat met ons hier op het forum
Nu op naar het oplossen van het volgende probleem: de HD-regelaar lekt
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
wimb schreef:
Nu op naar het oplossen van het volgende probleem: de HD-regelaar lekt
Tijd voor revisie dus, heul normaal naar verloop van tijd.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Oh ja, na 15 jaar mag er wel iets stuk gaan.
Wim,
Disciplus Simplex
EINDELIJK heb ik de Xant verkocht. Aan een forumlid, dus vertrouw ik er op dat ze in goed handen is. Mark en schoonzus, veel plezier met de auto.
Ik weet het, volslagen off topic. Maar hé, het is mijn draadje dus mag het
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Mark als banned Mark?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Nee, Mark als in beek3762
Hoe gaat het trouwens met de banneling en Viola? Al een tijdje niets van ‘m vernomen. Ik mis ‘m wel
Awel, ik zie ‘m de 16de
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Oké, nou als het weer zo is als nu dan vraag ik me af of we het wel door moeten laten gaan!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Hoe bedoel je?
Okay, het is koud en ik hou niet van kou. Maar de wegen zijn goed berijdbaar (de Rijkswegen althans). En we staan binnen. Dus ik zie geen reden om het af te blazen.
Wim,
Disciplus Simplex