De ‘97er Saxo 1.6i automaat van mijn wederhelft is altijd een enorm betrouwbare auto geweest. Sinds ze ‘m heeft is er slechts één keer een “storing” geweest, de auto wilde niet starten omdat de accu aan het eind van z’n leven was, na een kleine 7 jaar gebruik.
De afgelopen 3 weken had ze ‘m niet gebruikt, en toen ze gisteravond wilde wegrijden startte hij netjes maar vervolgens gebeurde er helemaal niets toen ze de versnelling in R zette. Ook in D, 2 en 1 deed ‘ie niks.
Vandaag gekeken waar het aan zou kunnen liggen.
De kabel werkt wel, in P is de bak geblokkeerd, en alleen in P en N is de auto te starten. Oftewel, het mechanisme werkt, inclusief de vergrendelingen in de bak.
Met de Olieslager in de hand heb ik naar de zekeringen gekeken die de aansturing van de electronica regelen, die zijn allebei OK.
En dus moet de conclusie haast zijn dat er, door de lange (?) stilstand icm de kou, ergens in de bak (MB3) een klep is gaan vastzitten waardoor de hydraulica niet wil werken
Iemand een andere suggestie?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het kan mogelijk zijn dat er een klep is gaan vastzitten maar meestal moet het dan wel veel kouder zijn.
Heb je al gekeken of de olie in je bak nog vol is en of dit mooi rood van kleur is.
Wat je kunt doen is de bak opwarmen in een garage of met een heater en dan even schakelen tussen de versnellingen, doordat de olie dan wat warmer is zullen je kleppen weer sluiten en vervolgens zou je weer moeten kunnen rijden mocht dit niet lukken dan is er denk ik wat anders aan de hand.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In ieder geval zou ik de auto warm zetten zoals al werd voorgeschreven. Als de bak het daarna weer doet, goed warm rijden ( heel goed dus!!) en de bakolie vervangen. Ook even het filter in de bak mee laten nemen hoor. Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Misschien moet je er voor de begrijpelijkheid even bijzetten dat je vermoedt dat er teveel condens in de bakolie is gekomen, waardoor er bevriezingsverschijnselen optreden…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vermoed niet dat het een kwestie van condens is maar van een toegenome viscociteit vanwege veroudering van de olie. Het kan evenwel ook zijn dat er vuil in de bak zit, wat vanwege de dikkere olie niet meer weg kan stromen en een klep blokeerd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gezien het feit dat het juist met dit weer problemen oplevert kan het vochtverhaal hier toch wel meespelen, net zoals bijvoorbeeld bij een dieselfilter waarbij de waterscheider bevriest?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet echt, want atf-olie is niet hygroscopisch. Wat wel gebeurt bij veroudering van het spul is dat het erg dik wordt. Als het dan ook nog eens koud word, dan wordt het net stroop en gaat die bak niet meer werken hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Kijk, een domme opmerking maken en je leert weer een hoop
Bedankt voor alle reacties.
Ik had op XCNL ook al een tip gekregen van iemand met een Twingo, waar vermoedelijk dezelfde bak in zit.
Die vertelde dat er in zijn boekkie staat dat je bij koud weer na het starten de bak in N moet zetten en dan een paar minuten laten draaien.
Dat wilde ik gisteren proberen, maar de garage was al ter plekke om ‘m op te laden en mee te nemen. Dat kwam er niet meer van dus, maar ik merkte wel dat, na het starten om de stuurbekrachtiging te activeren (handig bij het manoeuvreren om ‘m op de wagen te krijgen) hij even een versnelling pakte.
De Saxo staat nu bij de dealer, die kent inmiddels het hele verhaal, en gaat ‘m eerst uitlezen. Dan vermoedelijk de olie verversen, incl. filter.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Het vervolg: zojuist een terugkoppeling van de garage.
Geconstateerd is dat er een keerring op een aandrijfas lekt, en dat daardoor het olieniveau fors gezakt was.
Dat is nogal verrassend, immers de auto is minder dan 1000 km geleden nog voor een beurt in de garage geweest, en op de checklist is het olieniveau toen afgevinkt. Dat zou dus betekeken dat ‘ie na die beurt is gaan lekken en er een paar liter uitgegooid heeft.
Hoe het ook zij, de keerring wordt vervangen, en de olie wordt ververst incl. een nieuwe oliezeef. De andere keerring is lekvrij, geen aktie vooralsnog.
Maar wel goed in de gaten houden, uiteraard
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor