mpostma schreef:Beter 75w80 gebruiken, gewoon bij de dealer halen. Ik snap niet dat Bart Ebben als Citroen specialist dan met de verkeerde olie aan komt zetten!!!
Gelukkig ben ik niet de enige die zijn twijvels heeft over deze olie, de Citroen specialist waar ik klant ben gebruikt ook gewoon 75W80.
Ik herinner me opeens dat ik nog niet heb verteld wat er aan de hand was. De koppelingsplaat zelf was kapot, het metalen gedeelte binnen de frictieplaten waar de veertjes inzitten was op 2 plekken kapot, waardoor de veertjes klem tegen het vliegwiel aanzaten. Hierdoor was de plaat zelf ook kromgebogen en kwam dus niet meer vrij, de drukgroep en het druklager zelf zagen er nog prima uit, voor de zekerheid is het complete spul toch vervangen.
ZX1.4i schreef:Misschien kan iemand wat meer vertellen aan de hand van de volgende info, dit heb je volgens mij nog niet verteld David:
Wat mij één keer is opgevallen tijdens de proefrit na de koppakkingwissel is dat bij het intrappen van de koppeling een ratelend geluid hoorbaar was. Ik wilde toen van zijn 2 naar de 3, bij het intrappen van de koppeling een ratelend geluid, koppeling op (nog niet geschakeld) en weg was het geluid . Een paar keer de koppeling weer ingetrap, maar nog niet geschakeld en weer een ratelend geluid, uiteindelijk naar zijn 3 geschakeld, wat goed ging en weg was het geluid.Dit was volgens David niet de eerste keer :
Dat ratelende geluid waren dus die veertjes die tegen het vliegwiel aanschuurden, mooi dat weten we ook weer
Zijn we daar ook weer achter. Dat geluid, ik attendeerde je er op bij terug schakelen van 3 naar 2. Je dacht dat dat de dynamo was toen. ik dacht aan de synchromesh. We weten nu beter
Maar wat ik ook wil zeggen, nu let ik veel beter op hoe alles voelt en kan ik mezelf ook inbeelden dat er iets is. Hij schakelt veel beter, maar vorlopig maar veel km’s testen voordat ik ermaa naar Polen ga. Olie en koelvloeistof eruit, bakolie vervangen en dan gaan. Ik heb een kleed onder de motor en wielen gelegd om evt olie lekkage op te sporen. Dat houd ik een paar dagen zo om een duidelijk beeld te krijgen.
Maar verder, ik rijd tenminste weer en dat voelt heel erg goed
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:Maar wat ik ook wil zeggen, nu let ik veel beter op hoe alles voelt en kan ik mezelf ook inbeelden dat er iets is. Hij schakelt veel beter, maar vorlopig maar veel km’s testen voordat ik ermaa naar Polen ga. Olie en koelvloeistof eruit, bakolie vervangen en dan gaan. Ik heb een kleed onder de motor en wielen gelegd om evt olie lekkage op te sporen. Dat houd ik een paar dagen zo om een duidelijk beeld te krijgen.
Maar verder, ik rijd tenminste weer en dat voelt heel erg goed
Ehm David, ik wilde vanochtend mijn sleutel-kleren in de was doen, en ik vond een carterplug in mijn broekzak
(Geintje)
Mijn handdoek zag er ook nog maagdelijk wit uit…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Welk handboek???
ZX1.4i schreef:Welk handboek???
Ehm… hanDDoek….Wat David daarmee bedoeld geen idee. Misschien wil ik het niet weten.
Maar een handboek zou geen gek idee zijn….
Hij heeft een Haynes-AX besteld op Ebay, ik dacht dat hij dat handboek bedoelde, maar er staat dus handdoek.
Dat boek is dus nog niet binnen? net als de foto’s, ik wacht nog steeds op het ploffende geluid op de deurmat van een envelop met een CD waarop de foto’s staan .
Jajajaja…. beetje off-topic begint het te worden denk ik. Laten we ff bij de koppeling blijven.
off topic: Handdoek: ligt onder de auto om evt lekkages te vinden. Handboek, is in bestelling bij Ebay, paypal is niet zo heel snel. CD? Die komt, eerst moet ik nog ff voor 2 dagen in een BX TGD Break naar Taize (in Frankrijk)
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Ik moet dus nog de bakolie vervangen door 75w80w, de koelvloeistof en motorolie vervangen? Dat kan ik helemaal zelf meen ik? Er moet ook nog een APK komen en mijn rechter koplamphuis is lek, heeft wat aanslag op ‘t reflectorglas. Dit -denk ik- kan ik wegpeotsen vlak voor de apk en zo door de keuring komen?
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:mijn rechter koplamphuis is lek, heeft wat aanslag op ‘t reflectorglas. Dit -denk ik- kan ik wegpeotsen vlak voor de apk en zo door de keuring komen?
als er waterdamp tegen het glas hangt gewoon op een warme dag je lampfitting eruit halen, laat de motorkap op een kier staan
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
of met de haardroger even aan de gang.
volgens mij (uit mijn hoofd gezegd!) is 75W90 geen probleem.
er bestaat ook een 85W en daar loopt je bak idd niet lekker van!
Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub! http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!
Off topic: Er is en BX met een (of meerdere) versleten aandrijfassen tussen de gelederen…. Is dat werk erg moeilijk bij een BX?
De AX heetf inmiddels 200km gereden zonde problemen volgens degene die er in heeft gereden. Er is ook geen olie te vinden, gaat dus goed dacht ik zo… Binnnekort nog ff APK-en…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Volgende keer gebruiken we een patienten-til-lift om de bak eruit te vissen.
Deze heb ik gisteren gereed gemaakt voor aflevering, volgens het type plaatje kan hij 160kg tillen, volgens mij weegt een gemiddeld motorblokje wel zoveel.
Voor de BX met versleten assen, kun je beter effe een draadje openen in het BX gedeelte of de zoekfunctie gebruiken, grote kans dat het al eens eerder besproken is.
Toevallig deze BX :
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De problemen zijn opgelost en de berichten gingen behoorlijk off-topic. Reden voor een slotje plus poetsbeurt.
Mocht iemand nog een nuttige bijdrage willen leveren aan dit topic dan kan je mij altijd PB-en.
@david.tb
Een voorspoedige reis naar Polen toegewenst!