Vandaag een student wezen helpen met zijn AX waar een 1.4i in gelepeld is.
De auto heeft last van een jankend geluid bij een warme motor aan de kant van de distributie. Vandaag alles opengehaald, spanrol eraf, deze draait nog zwaar en ziet er goed uit, net als de riem welke slechts 15.000km geleden vervangen is. Waarschijnlijk dus toch de waterpomp, deze draait namelijk zwaar en lekt een heel klein beetje, een nieuwe die we even snel bij de breezan hadden gehaald draait lichter.
We hebben meteen een nieuwe D-riem + spanrol gemonteerd, andere radiator erin omdat we die toch hadden liggen en deze nieuwer was, injectiehuis eraf voor een goede schoonmaak, deze was nogal smerig.
We waren met zn drieén, de eigenaar van de AX een vriend van hem met sleutelkennis (Opel liefhebber ) en ik.
Alles gaat goed, riem is gespannen, nog even een controle of alles op tijd staat, ja alles is ok, ik ben/word even afgeleid en ga daarna verder met het schoonmaken van het injectie huis. De andere 2 gasten monteren de distributie-kappen erop omdat ze die zelf al een dag van te voren los hadden gehaald, terwijl ik ijverig het injectie-huis schoonmaak van alle troep. Morgen (zondag) monteren we de oude riem, hier heb ik merktekens op gezet en ook op de wielen, met een beetje beluk krijgen we het weer op tijd. Ben benieuwd of er verder geen schade is, als het echt een “vrije slag” motor is???
Alles netjes gemonteerd en startten, we horen een raar krrr-geluid ergens onder en daarna lijkt het wel alsof de accu leeg is, de startmotor heeft moeite, maar dat word minder. De motor slaat niet aan, standaard zaken gecontroleerd zoals benzine, bougies, kabels stekkertjes.
We vragen ons af of de riem niet een paar tandjes versprongen is?, we halen de bovenste distributiekap los en wat zien we daar, M8 boutje om de nokken as te blokkeren zit er nog in . Ik was zelf even afgeleid en vergeten om deze er weer uit te halen en zij hebben het niet gezien bij de montage van de kappen.
Het krukaswiel heeft wat tandjes van de riem opgegeten, het krrr-geluid bij de eerste start waren dus de tandjes van de riem, we hebben geen zware mechanische herrie gehoord. Volgens Gerard Maas is een 1.4i TU-motor min of meer een vrije slag motor en kunnen we na de boel op tijd te zetten een andere riem monteren.
Ben benieuwd morgen of het allemaal goed komt, hoewel het niet 100% mijn fout is, baal ik wel verschrikkelijk, had ik die kappen nou maar zelf gemonteerd
Is een ‘vrije slag motor’ een motor waarbij de zuigers nooit tegen de kleppen aan kunnen komen, ook al staan de kleppen open terwijl de zuiger op het bovenste dode punt staat ?
Overigens, succes morgen ! Ik hoop dat het goed komt !
Schijt aan originaliteit.
Gebruik een nieuwe distributieriem. Als de oude kapotspringt omdat ie op spanning wordt gezet (een d-riem mag maar één keer opgespannen worden) zul je vreselijk veel balen!
Lelijke Eend schreef:Is een ‘vrije slag motor’ een motor waarbij de zuigers nooit tegen de kleppen aan kunnen komen, ook al staan de kleppen open terwijl de zuiger op het bovenste dode punt staat ?
Ja, dit vertelde Gerard Maas mij.
We hebben geen zware mechanische klappen gehoord, volgens mij hoor je luid en duidelijk als de zuigers de kleppen raken :
We kunnen helaas op zondag nergens meer een nieuwe riem krijgen, volgens Gerard kan het op zich geen kwaad als we de oude weer monteren, deze zat er slechts 15.000km op. Als de motor weer goed draait en er is echt geen motorschade, dan kan een nieuwe riem er alsnog een keer erop gezet worden.
Vandaag om 10:00 aan de slag gegaan, de nokkenas en krukas op tijd gezet en de oude riem erop.
De AX startte meteen, de motor draait goed zonder rare geluiden, de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Ik heb een hoop foto,s incl., ook een foto van de nieuwe riem waarvan de tandjes opgevreten zijn door de krukas, de foto’s volgen binnenkort.
Mijn dank aan Gerard Maas voor zijn advies is zeer groot.
De eigenaar van de AX is zeer tevreden en opgelucht dat het allemaal goed is afgelopen, hij heeft toegezegd om zich ook hier aan te melden en naar de meeting op de Maasvlakte te komen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kijk! Dat is goed om te horen. Hoewel ik weinig bij te dragen had, vreesde ik voor een behoorlijke schade.
Gelukkig is het goed gekomen. Het zou een zware domper zijn als het fout was gegaan.
Ja gelukkig is het goed afgelopen, je moet maar zo denken, van je fouten moet je het leren.
De foto’s :photo
Vroeg in de ochtend begonnen, de verlaagde AX staat eindelijk veilig op bokken, was effe een gedoe, maar je kan nooit veilig genoeg werken.
Van L naar R, de beste maat van Michael (eigenaar AX) en de vader van Michael, hij werkt bij de Brandweer en stond paraat om een auto te blussen
Nou kwam er die dag wel een melding binnen van een brandende auto, maar het was gelukkig niet deze AX
Nee dit is niet de vrijmarkt op Koninginnedag, maar mijn gereedschap
Dit is de motor die dus jankt als hij warm is, wat zal het zijn? de spanrol of de waterpomp :
Distributiekappen liggen er al af.
De riem, nokkenas en krukas zijn gemarkeerd, deze merktekens neem ik over op de nieuwe riem voor de montage.
Spanrol los, deze zag er opzich wel goed uit, maar draait iets zwaarder dan de nieuwe rol, terwijl hij er al 15.000km inzit. Is deze nog goed of is het toch de waterpomp die jankt??
Let op de bout om de nokkenas te blokkeren, deze gaat later op de dag voor problemen zorgen
Dat is de waterpomp, hij lekt een klein beetje en draait zwaar.
We halen een nieuwe bij de Breezan, welke soepeler draait, waarschijnlijk is het lager in de waterpomp kapot.
Zaterdag was het mooi weer, een parasol voor een schaduw was geen overbodige luxe
Deze witte schim duikt ook overal op
De oude waterpomp.
De nieuwe waterpomp.
De nieuwe waterpomp is gemonteerd, (speciaal) spangereedschap is aangebracht in het excentriek van de spanrol. Voor de wijsneuzen, we moeten de spanrol nog draaien zodat het speciaal gereedschap het benodigde moment op de rol kan uitoefenen.
Je kan het speciaal gereedschap zelf maken, een inbussleutel-8 afslijpen op vierkant 7mm en een gewicht van 1,5kg (voor een 1.4i) op 10cm afstand. Of je koopt voor ruim €750 ex btw een koffer met speciaalgereedschap bij de Citroen dealer, waar dit gereedschap in zit
De beschadigde riem doordat de nokkenas nog geblokkeerd stond met een bout.
De helpende Opel-liefhebber en beste vriend van de AX-eigenaar bijt zijn tanden stuk op de kapotte riem.
Gelukkig is het nog allemaal goed gekomen, ik krijg net een SMSje dat de AX zich prima heeft gedragen tijdens een testrit van Nieuwegein naar EDE en terug.
Het monopoint injectiehuis was behoorlijk smerig.
Waarschijnlijk is dit ook de oorzaak van slecht stationair lopen en schokkerig rijden.
Ik heb het injectiehuis goed schoongemaakt met remmenreiniger, de AX loopt nu goed stationair en rijd als een zonnetje.
Een gasklephuis pakking kun je ook zelf maken, in dit geval uit een pak melk
Meteen ook even de olie ververst.
Het olie-filter zat behoorlijk vast, ik heb er een flinke beitel in moeten en flink rammen met een hamer om deze los te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zo dom zijn om een filter zo vast te zetten.
De hele buurt kijkt en leeft mee
Handig zo een partytent, we dachten even dat het ging regenen.
Voorbijgangers keken vreemd op naar dit toneelstukje
Sohail, je bent echt top! Bedankt voor de stevige redding van mijn AX! Heb er gewoon echt geen woorden voor! Bedankt!
Na de flinke operatie staat hij er echt weer netjes bij!
Voor de geinteresseerde: Echt alle fotos komen nog in mijn topci te staan. Maar geef me heel even de tijd!
AX Volcane 1400. Heerlijk
Weer een ziel erbij op het CF
Wat is dat voor een vies rood ding op de voorgrond :
ZX1.4i schreef:Weer een ziel erbij op het CF
Wat is dat voor een vies rood ding op de voorgrond :
Whaha een vage ATOS van de buurvrouw! Had de waterpomp uit je handen laten schieten
AX Volcane 1400. Heerlijk
Wat goed dat jullie het op hebben kunnen lossen! Hoe zijn jullie nou nog zo snel aan een nieuwe riem gekomen?
Mooi dat het opgelost is maar toch wel schrikken lijkt me.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
goh hier ben ik wel even aan het lezen geweest
ga je nog steeds tot in Dakar rijden?
in elk geval welkom
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Leuk verslag! En welkom!
De riem die ervanaf kwam had ook nog maar 15.000km gelopen, eveneens als die spanrol.. Spanrol vervangen, maar omdat de wikkels dichwaren op zondag hebben we die snaar weer gebruikt. Al is het alleen maar om erachter te komen of de motor het nog deed
Amsterdam dakkar! IDD, zijn we wel beetje mee bezig. Op school zijn we met een klubje aan het kijken wat er zowel mogelijk is. Maar het is best zwaar. Sponsors mag je geen publiciteit geven en dat soort onzin. Dus het word heel moeilijk. Maar eerst even mijn diploma halen
AX Volcane 1400. Heerlijk
Leuk verslag. En wat een introductie op het CF! Welkom hier!
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX