Hallo iedereen,
Sinds ik een klein klikje heb gehoord bij mijn zekeringkast werken beide ruitenwissers (voor en achter) niet meer. Voordat ik naar de garage stap en het me geld kost, wilde ik eerst de zekering vervangen.
Maar welke het in vredesnaam mag wezen mag Joost weten.
Dus vroeg ik me af of iemand mij kon voorzien van een handleiding.
Ik had er al wat op gegoogled maar kon geen vinden.
Ik vraag me dus ook af of voor en achter op 1 zekering zit.
Edit: Ik heb nog even een plaatje toegevoegd, misschien dat iemand mij zo kan aanwijzen welke het zou moeten zijn.
Vriendelijk bedankt!
Dit staat er over in de handleiding. Ik heb ff fotootjes gemaakt en ik hoop dat je er wijs uit kunt worden.
http://www.mijnalbum.nl/Album=KCYLLE36
Is het niet zo dat het relais het ding is wat tikt als de ruitenwisser aan staat?????
une nouvelle vie
Bedankt voor je snelle reactie.
Wat het geluid betreft. Dat was eenmalig. Ik ga me morgen even verdiepen in je plaatje. Op dit moment is het te koud en te donker buiten ^^
Graag gedaan.
Volgens mij hoort een relais te tikken als het werkt. Je kunt het ook voelen, als tie zijn werk doet
une nouvelle vie
Ik had direct de goede zekering te pakken, en jah hoor hij was inderdaad doorgebrand. Heb hem nu tijdelijk vervangen met een 30A zekering aangezien ik geen 20A meer had liggen. Kan geen kwaad toch?
Maar goed alles werkt weer naar behoren!
Nogmaals bedankt
Nogmaals graag gedaan.
Of het uitmaakt dat je er een 30 ipv een 20 ingezet hebt weet ik niet.
Misschien nog een ideetje om je nog ff voor te stellen in het gastenboek. Altijd leuk om nieuwe leden t zien zeker als er ook foto’s zijn
une nouvelle vie
ik zou als de bliksem er een van 20A inzetten op zich maakt dit niet uit maar bij een eventuele fout kan dit wel uitmaken kost zon 10 cent
Vrij late reactie, maar dit keer met een technische aanvulling.
Een zekering zorgt ervoor dat de stroom in de bedrading niet te hoog wordt. Door een slecht werkend apparaat of kortsluiting, en loopt de stroom te hoog op, smelt de zekering door, in plaats van de bedrading.
Als je een hogere waarde (in dit geval 30 ampere in plaats van 20 ampere) gebruikt ter vervanging, is de bedrading juist NIET meer beschermd tege een te hoge stroom. Mocht er weer dezelfde fout ontstaan, of nog steeds aanwezig zijn, smelt de zekering wellicht net niet door en gaat de bedrading smeulen, smelten en dan heb je echt een probleem (stel je voor dat je auto in brand vliegt!)
Dus zoals een collega als schreef: “meteen eruit”. Eerder een te lage waarde dan te hoog.
Uiteraard meteen de fout zoeken. Kan lastig zijn. Tip: zoek op welke gebruikers er allemaal achter de zekering zitten (zie instructieboekje). Schakel eerst alle gebruikers uit en zet er dan een nieuwe zekering in (of een met een lagere waarde). Schakel dan stuk voor stuk de apparatuur aan die achter deze zekering zitten. Als er een tussenzit die defect is en daardoor de zekering heeft laten springen, gaat de zekering nu weer stuk, maar dan weet je meteen wie de veroorzaker is.