2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Lekkage aansluiting HD pomp
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 06 januari 2010 08:01 PM
  [ # 16 ]

Ik heb nog eens even hier zitten gluren:

http://www.dichtomatik.nu/o-ringen-compounds.htm

Weliswaar is Viton goed bestand tegen LHM en hoge temperaturen, maar dus niet zo goed tegen koude.
Daar laat bijv. NBR weer beter eigenschappen zien, met als downside iets minder goede eigenschappen
v.w.b. bestendigheid tegen minerale oliën. Bij mijn XM’s kwamen de lekkages vooral voor bij vriesweer,
ook nu weer, het pist op dit moment gewoon LHM uit de HD-Regelaar. Aangezien het niet zo’n heel lastig klusje is
plaats ik toch maar een nieuwe Viton-ring, maar ik vraag me af of NBR niet verstandiger is…
Overigens zie je ook in de lijst onderaan een beschrijving over Desmopan dat in sommige typen veerbollen gebruikt wordt. Een ander type dat in de veerbollen voorkomt is Urepan, maar ik zie dat er niet tussen staan.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 06 januari 2010 08:47 PM
  [ # 17 ]

Sjaak, weet jij wat desmopan en urepan inhouden? Ik zie dat altijd bij veerbollen van Citroën, maar ben er nooit achtergekomen wat het betekend… Multicouche is meerlaags, dat is wel te begrijpen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 06 januari 2010 08:58 PM
  [ # 18 ]

Adoeh zèh! 2 perschillende soorten rubber tôh! Eentje poor koude landen zoals Belanda, andere
poor warme landen, je weet wel…lekker panas di sitoe

Citrophile schreef:

Sjaak, weet jij wat desmopan en urepan inhouden? Ik zie dat altijd bij veerbollen van Citroën, maar ben er nooit achtergekomen wat het betekend… Multicouche is meerlaags, dat is wel te begrijpen.

à

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 06 januari 2010 09:20 PM
  [ # 19 ]

Boléh jouw stijl…begini! Lôh de bollen poor koude landen hebben ook de 3 typen benamingen…

Maar ik heb een lijst met typen XM veerbollen waarbij de ene veerbollen hydractive1 vóór desmopan is en vanaf hydractive2 weer multicouche.
Met de veerbollen achter desmopan voor hydractive, en urepan voor hydrpneumatisch.
V.w.b. de hydractivebollen hydractive1 vóór als achter urepan, maar vanaf hydractive2 de voorste bol multicouche.

Zou het misschien een Citroën benaming zijn voor:
urepan   : enkele laag rubber
desmopan   : dubbele laag rubber
multicouche: meerdere lagen rubber
huh

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 06 januari 2010 09:31 PM
  [ # 20 ]

Ja, ik weet het, vanaf H2 is voorkant multicouche (=dubbellaags) en was in feite een test voor de bollen van de C5.
Citroën kwam daar openlijk voor uit. Er was ooit een artikel met de kop “de citroënrijder als testrijder” en dat ging
o.a. daarover. Bij de CX kan (kon?) je ook 2 smaken bollen bestellen, koude en warme landen, desmopan en urepan.
Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt en rijdt rondom op meerlaags bollen, ook achter, nooit meer vervangen…
Wil je lijst wel een keer zien trouwens, heb er zelf diverse maar stuit ook wel eens op verschillen in de citroën docu.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 06 januari 2010 09:49 PM
  [ # 21 ]

Even snel kijken op google zie ik dat urepan en desmopan geregistreerde thermoplastische kunststoffen (rubber) zijn.

Uit zo`n bollenlijst van Citroën krijg ik niet de indruk dat je kunt kiezen tussen desmopan en urepan, het is meer van die bollen heb je nodig en daar volgt automatisch desmopan/urepan/multicouche uit.

veerbollen vóór XM serie1
hydractivebollen XM serie1
veerbollen achter XM serie1

Bij het eerste blad is de rechterzijde wat moeilijk te lezen, maar daar staat bij alle types Membrane: D (desmopan) behalve bij de ess 3L V6 05/93->  M (multicouche).

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 januari 2010 10:01 PM
  [ # 22 ]
Sjaak81 schreef:

plaats ik toch maar een nieuwe Viton-ring, maar ik vraag me af of NBR niet verstandiger is…

NBR heb je in verschillende sterktes, volgens mij noemen ze dat shore? in 70 en 90, 70 is in iedergeval te slap, die kan de hoge druk niet aan. Nadeel van NBR is dat het niet tegen hoge temperaturen kan, max. 100 graden, terwijl Viton tegen hogere temperaturen aan kan.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 06 januari 2010 10:40 PM
  [ # 23 ]

Viton = merknaam voor fluorhoudende elastomeren ((P)VDF/(P)TFE bevattend).
NBR = nitriel butadieen rubber
Desmopan = merknaam voor een TPU (thermoplastische polyurethaan)
Urepan = merknaam voor polyurethaanrubber

Polyurethanen hebben de eigenschap flexibel te blijven bij lage temperaturen.

Shore is niet sterkte maar een maat voor de hardheid.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook