Vrienden,
Op diverse Franse fora zijn al geruime tijd berichten te lezen over Norev-modellen die spontaan uit elkaar vallen, bodemplaten die rond staan, verf die craqueleert, en meer ellende.
Kijk maar eens hier of hier en hier en natuurlijk op het forum van Norev zelf.
Tijd om mijn vitrines eens te inspecteren.
Mon dieu! De eerste drie Berlingo’s (phase II) die ik ter hand neem zijn naar de filistijnen. De bodemplaat van de Bivouac is gebroken, die van de Tolé staat helemaal bol terwijl de lak van dit model gebarsten is. De groene Multispace vertoont allerlei bolletjes in de lak, een teken dat het Zamac daaronder aan het rotten is.
Op het Norev-forum staat deze tekst, afkomstig van Norev zelf:
Bonjour à tous,
Nous sommes désolés des désagréments liés à ce problème.
Il nous fallait juste un peu de temps pour nous organiser.
Pour toute réclamation concernant ce phénomène, nous vous prions de bien vouloir nous le signaler à l’adresse mail suivante : norev.jm@norev.com , avec obligatoirement une photo de la miniature concernée, afin de pouvoir vérifier l’état du véhicule.
Chaque cas sera traité individuellement.
Suite à un peu de retard les dernières inscriptions au forum vont être validées.
Merci de votre compréhension et de votre patience.
Bonne soirée.
Vrije vertaling: ze hebben er spijt van, ze verzoeken een ieder met klachten een mail te sturen naar bovenstaand adres met een foto van het slachtoffer.
Ik heb zojuist een email gestuurd naar Norev, met foto’s van de getroffen modellen, en het verzoek iets te regelen. Ben benieuwd, maar reken -Fransen kennende- op niets.
Afhankelijk van de reactie ga ik een bericht op mijn website plaatsen.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
@ Robb
Dank voor de vertaling, want mijn frans is op z’n zachtst gezegd allerbelabberdst…
Ik heb zelf ook flink wat norev modellen in de kast staan, is er nog aan te geven welke types/jaren het ergst getroffen zijn??
En zamac is toch een zinklegering, hoe kan dat ‘rotten’?? Bedoel je daarmee roest of corrosie?? Dat zou dan toch alleen maar kunnen ontstaan in een vochtig milieu? Mijn vitrine’s staan warm en droog, dus dan zou dat toch niet zo snel ontstaan?
Het goede nieuws: reeds vandaag kreeg ik een antwoord van Norev.
Het slechte nieuws: het antwoord van Norev…..
Ziehier:
Monsieur,
Nous avons bien pris connaissance du désagrément que vous rencontrez avec le vieillissement prématuré de trois de nos miniatures.
Nous regrettons sincèrement cet aléas de production et vous prions en contre-partie de bien vouloir sélectionner 3 modèles de votre choix dans la liste suivante, en effet nous nous trouvons dans l’impossibilité d’échanger vos miniatures car désormais épuisées.
* 511802 : R18 Berline « catch » mouche
* 517509 : Renault Clio France Info 2002
* 517510 : Renault Clio Marietton 2002
* 514002 : Renault Express Pompier 1995
* 511710 : Renault 17 1974 gris metal
* 510515 : Renault 5 TL vert citron 1972
* 510055 : Renault 4L beige Touterelle 1962
* 159947 : Citroën C4 picasso Gris aluminium 2007
* 155910 : Citroen Jumper Blanc 2006
* 159809 : Citroen xsara Picasso Obit
* 155792 : Citroën Nemo XTR 2009 sable bivouac
* AMC008870 : Citroen Grand C4 picasso gris fer
* AMC008871 : Citroen Grand C4 picasso jaune anodise
* 479835 : Peugeot Bipper Tôlé gris Alu 2008
* 479837 : Peugeot Bipper Tepee Outdoor Bleu Neysha 2009
* 472651 : Peugeot 206 + bleu 2009
* 472781 : Peugeot 207 Sw gris manitoba 2008
* 474428 : Peugeot 404 break gendarmerie 1969
* 472614 : Peugeot 206 WRC tour de corse2002
* 910002 : Cadillac XLR Bleu 2004
* 910010 : Cadillac CTS grise 2005
* 910011 : Cadillac CTS V noire 2005
* 910015 : Cadillac STS grise 2005
* 910016 : Cadillac STS V noire 2006
* 910025 : Cadillac BLS gris foncé 2005
* 900055 : Chevrolet Captiva 2006 Polysilver
* 940040 : Chrysler Firepower Concept Car Detroit Auto show 2005
Soyez assuré que les modèles de votre choix vous seront expédiés dans les meilleurs délais.
La société Norev vous remercie sincèrement pour votre fidélité et espère que cette alternative vous apportera entière satisfaction.
Nous vous prions d’agréer, Monsieur, nos respectueuses salutations
Le département commercial
Weer even een snelle vertaling uit de losse pols. Ze erkennen de problemen, ze vinden het vervelend, en ter compensatie kan ik drie modellen kiezen uit het rijtje modellen. De rest is blabla.
Geen Berlingo’s dus. Tsja, en de rest heb ik al, of hoef ik niet. Mooi.
Ik ga de bodemplaatjes maar zelf repareren. Misschien ga ik nog in op hun aanbod, want hoewel het natuurlijk mijn schade niet vergoedt, is het beter dan niets. Je blijft toch een Hollander, niet?
@Jan
Bij mij gaat het om Berlingo’s phase II. Verder zie ik op andere fora vooral veel Xsara’s Picasso. Behalve de bodemplaatjes hebben laatstgenoemden ook problemen in de A-stijl.
Zamac-rot moet je in overdrachtelijke zin opvatten. Het is al een oude term. Kennelijk is de legering niet stabiel. Of zoiets.
ik heb zelf ook alle type 2 berlingo’s en bij mij beginnen ze ook allemaal bol te staan, alleen mijn rode bestel is gescheurd.
Edit.
bij die rode zit er gewoon een halve centimeter aan ruimte tussen de onderkant van het model en de bodemplaat.
en de lichtblauwe heeft allemaal fijne haarscheurtjes in de bodemplaat.
ik stuur ook maar even een mail.
C2 1.4 VTR.
Ex : Saxo 1.6 VTS Rouge Lucifer.
C4 Coupe VTR+ (moeder)
Berlingo X-TR (vader)
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
een snelle inspectie van mijn beide berlingo’s en de ene xsara leert mij het volgende: de xsara lijkt geen zichtbare schade te hebben, de berlingo assistance idem, maar de bodem van multispace lijkt een klein beetje door te buigen, zo’n 3-5 mm. Heb de bodem losgeschroefd van de carrosserie, maar behalve dat ie dus een beetje doorgebogen is, zie ik er verder niet aan. Geen lakproblemen, geen ‘rot’ oid… Zal wel een fotootje maken en opsturen naar Norev. Kijken hoe ze reageren…
En ga wel op zoek naar goedkope berlingo fase 1 en schroef de bodem wel over.
Totaal aantal Berichten: 27884
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voor de duidelijkheid, over welke schaal hebben we het?
1 op 43?
- 2CV 6 Special
Ook maar eens gekeken naar mijn Berli’s phase 2.
Verdomd, beide onderkanten staan bol!!
Jeroen
- 2CV 6 Special
Ik kan geen Frans.
@Rob
Zou jij misschioen jouw email die je naar Norev heb gestuurd hier willen plaatsen?
Misschien iets gealgemeniseerd zodat “taaldozen” zoals ik ook het één en ander kunnen declareren?
Jeroen
op het norev forum mag je ook in het engels reageren hoor, ik ga ze ook gewoon een mail in die taal sturen…
@ Arjan: inderdaad, 1 op 43
@toniclight: je hebt een PB mail
Ik heb foto’s van de Berlingo’s in mijn Flickr geplaatst.
Kun je zie wat ik bedoel.
Ik heb reeds een model gerepareerd, het chassis dan. Ik ben van plan een aantal foto’s van de reparatie van de tweede Berlingo ergens te publiceren.
Hier staan de foto’s: Berlingo Bivouac, Berlingo Tôlé en de Berlingo Multispace.
Totaal aantal Berichten: 403
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Bij mijn Berlingo’s ook bolle bodemplaten.
Nog geen lakschade te zien.
gr Jan
Ik heb gisteren twee modellen van Norev mogen ontvangen; ik had er 3 geclaimed; maar goed, mijn Berlingo’s staan weer in de kast, dus al met al is het redelijk goed gekomen.
- 2CV 6 Special
Vandaag kreeg ik van Norev twee modellen toegestuurd.
Ik sta versteld van deze service!!!
Bedankt Robb voor je assistentie met het contact met Norev.
Jeroen
Ik heb in mijn collectie voorlopig 11 getroffen modelletjes gevonden, allemaal Berlingo’s phase II en Xsara Picasso’s phase I. Bij de Berlingo’s gaat het enkel over het bodemplaatje ; bij de Xsara Picasso’s ook de bodemplaat en een knik in één of twee voorruitstijlen, en in één geval een bol dak en gebroken voorruitstijlen.
Ik zoek morgen verder in mijn collectie, want op andere fora heb ik gezien dat ook Visa’s, BX’en en presidentiële SM’s getroffen kunnen zijn, vooral modellen uit kioskreeksen.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)