De meeste oude BXen rijden volgens mij op 98. Nou las ik een stuklje over BP Ultimate (is ook 98 ) en ze zeggen dat het ook bij oudere auto’s meer vermogen en lager verbruik veroorzaakt. Iemand ervaring? En wie laat zn type 1 gewoon op 95 lopen? of wissel je het af tussen 95 en 98?
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
V-Power is een enorme leugen. Links laten liggen.
Ik tank in mijn Digit gewoon 95 en af en toe een keertje 98. Ik merk 0 verschil in verbruik of prestaties. Heb de motor ook nog niet kunnen betrappen op pingelen hoewel de motor op 96 hoort te lopen. Dat kleine verschil is volgens mij niet schadelijk.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Met mijn Deauville uiteraard gewoon Euro 95.
Met mijn ‘86 Leader destijds kon ik Euro 95 gebruiken, elke 5 tot 6 tankbeurten afgewisseld met een shot loodhoudende super. Als ik dat verzuimde was het goed te horen, want dan begon-ie te pingelen.
Met de Snoek heb ik vrijwel vanaf het begin dat ik haar had, gewoon Euro 95 loodvrij getankt (en dat verdroeg ze beter dan de Leader…)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
ik tank altijd 98, of 100 in duitsland.
op 95 doet ie het slecht of niet. pingelt bij het leven. maar ja, dat komt door de gevlakte kop
standaard tankten mijn ouders ook altijd gewoon 98.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
V-power is helemaal geen leugen. Je auto gaat echt zuiniger lopen als je je rijgedrag gelijk houdt aan met 95. Je moet natuurlijk niet ineens een zwaardere voet krijgen. Ik spreek honderden mensen die v-power tanken en allemaal zijn ze tevreden en rijden ze veel meer kilometers op een tank.
Het enige nadeel is dat v-power 97 een iets hetere ontbranding heeft dan 95. Maar wel veel schoner.
Alleen de auto’s die 98 nodig hebben kunnen nu dus niet meer bij shell terecht. Mijn broer heeft een acadiane van ‘82(oid) en die rijdt op vpower. Hij is er erg tevreden mee.
Caroline81 schreef:V-power is helemaal geen leugen. Je auto gaat echt zuiniger lopen als je je rijgedrag gelijk houdt aan met 95. Je moet natuurlijk niet ineens een zwaardere voet krijgen. Ik spreek honderden mensen die v-power tanken en allemaal zijn ze tevreden en rijden ze veel meer kilometers op een tank.
Het enige nadeel is dat v-power 97 een iets hetere ontbranding heeft dan 95. Maar wel veel schoner.Alleen de auto’s die 98 nodig hebben kunnen nu dus niet meer bij shell terecht. Mijn broer heeft een acadiane van ‘82(oid) en die rijdt op vpower. Hij is er erg tevreden mee.
Mijn bx ging anders méér gebruiken met vpower.
Bij de xantia gebruikte de auto exacte evenveel (en merkte qua rijden ook niks) en bij mijn vorige ZX merkte ik er ook niks van (ja, dat ie meer herrie maakte bij een koude start )
Mijn mening: Vpower—> onzin
Euro98 is bij sommige auto’s zuiniger (bv bij mijn oude mitsubishi colt) maar bij alle auto’s die ik erna heb gehad bracht het 0,0 zuinigheid extra mee.
Ik tank dus gewoon het goedkoopste euro95 dat ik kan vinden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ik moest voor nood een keertje bij de shell tanken langs de snelweg, dus moest wel V-Power tanken.
NOOIT MEER !!! wat een bocht. mijn auto reed er voor geen meter op en was niet meer voorruit te branden.
per auto zal dat verschillend zijn, maar voor mij nooit meer.
Alleen duitsland, die heeft in de V-Power 100 octaan zitten.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Caroline81 schreef:V-power is helemaal geen leugen. Je auto gaat echt zuiniger lopen als je je rijgedrag gelijk houdt aan met 95. Je moet natuurlijk niet ineens een zwaardere voet krijgen. Ik spreek honderden mensen die v-power tanken en allemaal zijn ze tevreden en rijden ze veel meer kilometers op een tank.
Het enige nadeel is dat v-power 97 een iets hetere ontbranding heeft dan 95. Maar wel veel schoner.Alleen de auto’s die 98 nodig hebben kunnen nu dus niet meer bij shell terecht. Mijn broer heeft een acadiane van ‘82(oid) en die rijdt op vpower. Hij is er erg tevreden mee.
Moet ik weer met het testresultaat van de ADAC gaan zwaaien? Die honderden mensen met hun betere cijfers, dat is gewoon zelfsuggestie.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
http://www.motornet.be/rijden/onderhoud/031128_octaan.html
ik tank met eenders wat altijd 95 tenzij het een diesel is
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb voor de gein wel eens een paar tanken Total Excelium geprobeerd maar er was geen duidelijk verschil merkbaar. Behalve dan bij het afrekenen. Stel dat de auto al zuiniger zou rijden, (niets van gemerkt)dan is dat voordeel alweer teniet gedaan door de hogere prijs van dergelijke brandstoffen. Ook van meer vermogen heb ik niks gemerkt. Normaliter tank ik dus altijd euro 95 en daar doet ze het prima op. Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om 98 eens te proberen maar dat kan ik wel eens gaan doen.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
paso schreef:http://www.motornet.be/rijden/onderhoud/031128_octaan.html
ik tank met eenders wat altijd 95 tenzij het een diesel is
Een leuke site die vooral verkeerde informatie bevat.
Erg fanatiek beginnen ze met:
Laat ons beginnen bij het begin en uitleggen wat de term “octaan” nu eigenlijk betekent.
Dus ik dacht “laat maar komen, die uitleg!”
Vervolgens schrijven ze;
Indien een brandstofproducent vermeldt dat zijn benzine een octaangehalte heeft van 95, dan wil dat zeggen dat die benzine is samengesteld uit ondermeer een verhouding van 95 delen octaan op 5 delen heptaan.
In benzine zit dus echt geen octaan, de eigenschappen zijn het zelfde als er 9x octaan in zou zitten.
Men spreekt hier dan ook van een octaangehalte, dit moet zijn; octaangetal.
De correcte informatie is hier terug te vinden >>> link
Natuurlijk zijn er wel degelijk verschillen in brandstoffen, of je er iets van merkt is afhankelijk van je motor en je rijstijl.
De benzines zoals Pura/Vpower en al die andere verrijkte zooi zal echt wel een beetje werken, maar of het werkelijk merkbaar is? Ik vraag het mij af. Je zou toch zeggen dat de fabrikanten ondertussen genoeg tijd hebben gehad om representatieve test resultaten te verkrijgen, dit zou het product alleen maar meer promoten. Maar helaas…
En om weer ontopic te gaan, ik gebruik in mijn GS LPG, rijd prima! EN in mijn eend gooi ik altijd 98 waaraan ik zelf nog wat loodvervanger toevoeg. Dit is niet echt nodig, maar ik heb nu eenmaal een hele sloot loodvervanger op voorraad en het zal er nooit minder van worden.
ik tank met de trs af en toe euro 98, die wilde niet echt op alleen maar euro 95.
de gti krijgt euro 95, zal eens euro 98 proberen, maar 95 rijdt prima, dus da’s ieder geval goedkoper.
al dat andere spul heb ik nog niet geprobeerd.
en ik stem niet, want ik mag maar één stem, en weet niet welke ik zal/kan kiezen
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ik tank met mijn BX16V altijd LPG (hoog octaangetal) en super98, zoals voorgeschreven. Tank je benzine met een lager octaangetal dan bestaat de kans op pingelen. Dit hoef je niet altijd te horen, maar brengt wel behoorlijke schade toe aan de motor. Dus ik neem geen risico.
Overigens is het onzin om af en toe 98 te tanken of je moet het mengen. Zodra je alleen nog maar 95 in de tank heb, kan er schade ontstaan als je auto eigenlijk op 98 hoort te lopen. Het is niet zoals voorheen met lood in de benzine. Daar kon je om de zoveel tankbeurten een keer gelood tanken. Lood zette zich af op de klepzittingen en bleef daar enige tijd zitten. Dus af en toe aanvullen is dan voldoende. Voor 98 geldt dit dus absoluut niet. Op is op, geldt bij 98.
Met de Acadiane tank ik ook super98 zoals ook voorgeschreven is.
Met de 16V tank alleen maar euro-95 en dat lust ie maar altegraag, elek 11 km een litertje van dat dure spul en zonder enige vorm van pingelen.
BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg
http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL stallingsruimte voor uw Citroen
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Mijn Bixje drink ook euro 95 en niks anders.
Ik zie benzine als drinken.
Euro 95 is ranja goed voor de dorst en niet duur.
Euro 98 is Cola je wilt steeds meer en tis nog duurder ook
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Wat is nou precies pingelen? En waarom gaat een motor pingelen als je een lager octaan getal gebruikt dan voorgeschreven?
@Alcyone: zwaai maar ff als je wilt. Vind dat soort dingen wel leuk. Maar ik vraag me af waarom het suggestie is als je je brandstofverbruik in de gaten houdt en meer km’s kan rijden op dezelfde hoeveelheid brandstof. Lijkt me toch wel een aardig valide meting.