1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
lampje
richard1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 27-09-2009

- BX 1.6 TZI
Gepost: 07 januari 2010 06:10 PM

Goedemiddag mede bxers.

Heel twijfelachtig ging er net een oranje lampje aan. Het is het lampje wat rechtsboven de toerenteller zit. Ik heb begrepen dat dit voor de remblokjes is en gaat branden wanneer je remt en de blokjes aan vervanging toe zijn. Het lampje blijft gewoon branden of ik nou rem of niet. Is dit een wazige storing of is er iets anders?

Richard.

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 07 januari 2010 06:31 PM
  [ # 1 ]

Zover ik weet gaat het lampje als het eenmaal contact maakt niet meer vanzelf uit.
Je hoeft je meestal geen zorgen te maken want er zit normaliter nog “vlees” genoeg op je remmen.
Ergens op het forum staat omschreven hoe je ervan afkomt zonder meteen te gaan vervangen.

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 07 januari 2010 09:33 PM
  [ # 2 ]

Controleer wel je remmen aub!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 07 januari 2010 10:17 PM
  [ # 3 ]

Gezien het weer denk ik dat het ook mogelijk is dat je last hebt van pekelresten. Door die viezigheid wil er weleens onterecht contact gemaakt worden.

Zelf haalde ik altijd de stekkertjes los; remmen moet je sowieso regelmatig even controleren, en als de remblokken écht op zijn dan merk je dat meteen hoor!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 07 januari 2010 10:25 PM
  [ # 4 ]

Maar dan zijn je schijven toch mee kapot?

Op het moment dat je remt en je blokken ‘op’ zijn dus…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 januari 2010 10:27 PM
  [ # 5 ]

Als dat het lampje is van de remmen is, is het toch de slijtage indicator van de blokken?
Niet van de schijf en blokken? 1 sensor kan lijkt me maar 1 ding opmeten, niet beide.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 07 januari 2010 10:29 PM
  [ # 6 ]
BunnY schreef:

Maar dan zijn je schijven toch mee kapot?

Op het moment dat je remt en je blokken ‘op’ zijn dus…

Vandaar dus ook de noodzaak van het regelmatig controleren Wink

Profiel  
 
wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 07 januari 2010 10:30 PM
  [ # 7 ]

De schijven kunnen er wel tegen staal op staal, maar of je zenuwen er tegen kunnen is een tweede.
(heb ooit op het TT circuit met een AX GT cup aan het einde van de veenslang peentjes zitten zweten toen de remmen staal op staal waren. De bocht met mogelijk ellende komt dan namelijk te snel dicht bij. Ik was blij dat ik op de uitloop strook nog tot stilstand kwam en niet in het hek ben gedoken.)

Profiel  
 
Marko223
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009

- BX Deauville
- BX GTI automaat
Gepost: 08 januari 2010 01:14 AM
  [ # 8 ]

Ik twijfel een beetje. Bij mijn weten is het remblokslijtage-indicatielampje rood, en ik weet ook niet zeker of een 1.6 TZI die een heeft. Wat een 1.6 TZI wel heeft is het indicatielampje van het motormanagement, en die is oranje, maar ik weet niet meer waar die precies zit.

Hoe ziet het symbooltje van het lampje eruit?

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 08 januari 2010 08:25 AM
  [ # 9 ]

MM-lampje zit onderaan. rechtsonder de toerenteller uit mijn hoofd.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 08 januari 2010 11:14 AM
  [ # 10 ]

Iedere BX heeft zo’n remblokslijgtageindicator maar bij een groot aantal zijn ze gewoon niet meer aangesloten.
De kabeltjes willen ook wel eens stuk gaan en op een andere plek contact maken, met de veerpoot bijvoorbeeld omdat ze daar doorgesneden zijn door het tiewrapje waar ze mee vast zitten. De laatste paar sets remblokken die ik kocht werden trouwens niet eens met de kabeltjes die je in de blokken moet prikken geleverd. Ik vervang ze sowieso ieder jaar want ik rem praktisch nooit op de motor af dus mij boeit het niet maar het is dan wel zaak om ze in de gaten te houden.
Blokjes kosten iets van 30 euro en zijn zeer eenvoudig te vervangen maar laat het niet zo ver komen dat je staal op staal krijgt, niet alleen kan dat je schijven kosten maar nog veel lastiger en bovenal duurder ook je klauwen.
De voeringen hebben namelijk ook een koelende werking! Met te dunne blokken remmen (hoeft niet eens staal op staal te zijn) kan het geheel ook zo godvergeten heet worden dat de plunjer in de remklauw vast komt te zitten. 3mm vlees op de blokken is voor mij het punt om ze te vervangen.
Je kunt ze gelukkig makkelijk controleren door even het wiel er af te halen, tevens ben je dan al zowat halverwege het vervangen van de blokken mocht het nodig zijn.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 08 januari 2010 03:17 PM
  [ # 11 ]

Dat van het koelen wist ik niet Mechuccio maar heb ‘t wel eens gehad dat de remvoering op was.

Omdat ik een TRS Automatic uitleende aan een vriend van me, en hij de gewoonte had om z’n voet op de koppelingspedaal te laten rusten. Dus hij liet z’n voet achteloos rusten op ‘t rempedaal stupid stupid
Dus aan 1 kant was de boel kaal.

Maar goed, de auto ging ik toch slopen, dus gewoon dat ding gereden naar NWZ. Remtestje handjes los en vol intrappen maar, remt net zo goed en gewoon rechtuit blijven remmen. Das de lol van 80 bar!


Dat het remblokkenlampje niet uit zichzelf weer uit zou gaan klopt niet, Sable Doré. Een BX heeft niet zoiets in ‘t elektrische systeem zitten. Ik heb de mijne een nieuwe funktie gegeven: zit gekoppeld aan m’n hydrauliekvat, kan ik zien als ‘t peil laag is.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 08 januari 2010 03:30 PM
  [ # 12 ]

hahaha jij met je vliegtuig Laughing
Maar remmen met te weinig of geen voering hoeft niet direct rampzalig te zijn hoor, het is alleen iets dat kan gebeuren, ik heb zelf ook wel eens auto’s opgehaald waar de voering tot aan het staal van op was. In slechts één geval was de klauw daardoor afgeschreven (tzi) dat ding vloog zelfs in brand na het monteren van nieuwe blokken, ik had de plunjer wel weer gangbaar gekregen maar na één keer remmen zat ie weer vast, binnen 500 meter was het echt bekeken en kon ik de klauw gaan blussen en vervangen incl. de remslang. Het is maar een puntje om mee te nemen in de overweging om remblokken te vervangen voor ze tot op het bot versleten zijn Wink

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
richard1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 27-09-2009

- BX 1.6 TZI
Gepost: 08 januari 2010 04:11 PM
  [ # 13 ]

@ Marco 223.

Het symbool is een rondje met 3 kleine streepjes aan elke kant. In het instructieboekje is die rood. Vanmorgen ging die uit na 20 kilometer,maar vanmiddag brandde het lampje spontaan weer. Vreemd hoor.

Richard.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 08 januari 2010 05:56 PM
  [ # 14 ]

Zijn de remblokjes nu al eens gecontroleerd op dikte of wacht je af tot je tegen een ander oprijd omdat je remmen versleten zijn?

Emiel

Profiel  
 
richard1
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 27-09-2009

- BX 1.6 TZI
Gepost: 08 januari 2010 05:58 PM
  [ # 15 ]

Nee nog niet. Ik heb gewerkt vandaag. Maar ik zal er naar kijken.

Richard.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook