Eergisteren wilde ik wegrijden, bleek dat de koppeling niet tot heel langzaam omhoog kwam.
Intrappen gaat stroef, schakelen normaal, maar als ik gas geef kom ik bijna niet vooruit.
In z’n 4 kan ik niet harder dan 50 en hij schiet soms ineens vooruit.
Wat is er in godsnaam aan de hand met mijn auto???
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Koppelingskabel vastgevroren?
nu nog steeds vastgevroren?
wachten met naar de garage gaan tot het dooit??
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Of versleten koppeling?
Ik denk dat de kabel wel moet ontdooien bij een warme auto?
Misschien iets meer info over de auto. Km stand, bouwjaar etc.
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb je verkeerd aangemaakte topic voor je gewist hoor
graddus schreef:Ik heb je verkeerd aangemaakte topic voor je gewist hoor
dank je
Arjan Verkade schreef:Of versleten koppeling?
Ik denk dat de kabel wel moet ontdooien bij een warme auto?
Misschien iets meer info over de auto. Km stand, bouwjaar etc.
coupe 1.6 nog wat (ben een vrouw,sorry)
km stand 177.777
bouwjaar 8-1999
en….mijn grote liefde…zucht
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Komt goed
Heb je alles al flink warm laten worden? Kan me voorstellen dat door de warmte van de motor, uitlaat en interieur de kabel wel ontdooit.
En bij 177.777 km is het ook niet ondenkelijk dat de koppeling op is.
Normaal test je dat door met de handrem erop weg te rijden. Als de auto dan probeert vooruit te gaan dan is het goed. Lijkt die weinig moeite te doen om vooruit te gaan dan kan de koppeling op zijn.
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het hele verhaal klinkt in elk geval als een ernstig slippende koppeling, tenminste, als de auto wel toeren maakt als je gas geeft, maar daar niet de normale versnelling voor in ruil geeft. Wat dan precies de oorzaak van dat slippen is, is van hieruit moeilijk te zeggen. Vorst zou kunnen, maar inderdaad, de warmte van de motor zou dat na een stukje toch op moeten lossen… In come the real mechanics…
reply to beide heren.
Thanks, maar kunnen jullie me ook stiekem vertellen wat het gaat kosten om dat te vervangen?
Alles is al flink warm geweest en wat Graddus beschrijft, zo klinkt het mij bekend in de oren.
Die test met de handrem heb ik niet geprobeerd, maar de dag ervoor was er echt niets aan de hand….
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die kosten kan je dealer na 1 telefoontje je denk ik wel vertellen
Arjan Verkade schreef:Die kosten kan je dealer na 1 telefoontje je denk ik wel vertellen
Mijn monteur is naar een ‘overlijdenis’ stond op de deur.
Ik zal hem zondag voor de deur zetten en de sleutel achterlaten.
Even een complimentje!
Ik vind het geweldig hoe snel jullie reageren hier.
Echt top!
Heel hartelijk bedankt.
;( morgen weer met het OV
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als het zaakje vastgevroren is, dan moet het wel heel erg vastgevroren zitten wil een drukgroep onvoldoende kracht leveren om weer in ontspannen positie terug te komen. Is er niet iets dat de pedaal of de koppeingshevel blokkeert?
Hoe dan ook, probeer zo beheerst mogelijk naar je garage te rijden, probeer het slippen van de koppeling (wel toeren-geen snelheid) zoveel mogelijk te voorkomen. Het rijden met een slippende koppeling is een ware slijtageslag voor de koppeling, voor het geval deze nog wel goed is.
ik ga het proberen….
ik hoopte eigenlijk stiekem dat er een lager oid moest worden vervangen, omdat ik verder nooit iets gemerkt heb aan de koppeling.
ik vind het zo vreemd dat je de auto ‘s avonds neerzet zonder problemen en dat hij ‘s morgens zo doet??
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het enige lager welke iets met de koppeling te maken heeft is het druklager. Als die vervangen moet worden, is het gebruikelijk om tevens de drukgroep en de koppelingsplaat te vervangen (een komplete koppelingsset dus). Dit kan nagenoeg zonder extra arbeidsuren, die zeer waarschijnlijk de materiaalkosten overstijgen.
Wat is het bouwjaar en km-stand van de auto?
Het klinkt allemaal als een versleten koppeling, maar dat het pedaal langzaam omhoog komt is vreemd?
Wellicht is er iets aan de hand met de koppelingskabel, deze is zelfstellend bij een Xsara.
Een binnenkabel en een vrij stugge buitenhuls, dit kun je niet uitelkaar nemen.