Beruchte 30 A zekering in motorruimte schuldige?
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 07 januari 2010 11:15 PM

Vanmiddag plots uitgevallen:autm.verwarming+airco paneeltje incl.display.Kan dit veroorzaakt zijn door de beruchte groene 30 A zekering nr1.e/o de kabels,in relaiskast v/d motorruimte???Zekeringen in zekeringen-kast IN de auto zijn allen goed.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 januari 2010 11:23 PM
  [ # 1 ]

Ja. ff zekering eruit halen en kijken of het voetje smeltsporen vertoont. (nadat je de zekering zelf hebt gecontroleerd natuurlijk).
Bij de brezan kan je een zekeringhoder met 2 draadjes halen en eroverheen zetten.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 07 januari 2010 11:48 PM
  [ # 2 ]

V.w.b. de desbetreffende draad die het zekeringenkastje in gaat, aan de kant van de radiator en dan de rechter zwarte of bruine (kleur verschilt bij diverse XM`s) draad doorknippen en met de zwevende zekeringhouder doorverbinden. Aan het andere uiteinde een oogje aan vastmaken en aan de plus zetten (zijkant zekeringkastje).

Bij het zoeken naar de juiste draad zou je verwachten dat het de linkerdraad is, maar het is de rechterdraad gezien vanaf de grill.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 08 januari 2010 01:05 AM
  [ # 3 ]
Citrophile schreef:

V.w.b. de desbetreffende draad die het zekeringenkastje in gaat, aan de kant van de radiator en dan de rechter zwarte of bruine (kleur verschilt bij diverse XM`s) draad doorknippen en met de zwevende zekeringhouder doorverbinden. Aan het andere uiteinde een oogje aan vastmaken en aan de plus zetten (zijkant zekeringkastje).

Bij het zoeken naar de juiste draad zou je verwachten dat het de linkerdraad is, maar het is de rechterdraad gezien vanaf de grill.

Dank je,de zekering=niet stuk en ziet er schoon uit evenals de “voetjes"van het zekeringblok.Maar als het paneeltje geen stroom krijgt waardoor er geen enkele switch,ledje en display werkt,komt dit dan toch door deze stroomtoevoer?

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 08 januari 2010 01:17 AM
  [ # 4 ]

Precies, het kan best zijn dat de pootjes van de zekeringkastje door de hitte iets uit elkaar zijn gegaan en de zekering daardoor net geen contact maakt.

Zodra je de verbinding hersteld met een zwevende zekeringhouder is je probleem opgelost.

Het vreemde van dit probleem is dat de zekering niet kapot gaat, maar vaak het zekeringenkastje wel wegsmelt…..bijzonder Citroën.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 08 januari 2010 01:29 AM
  [ # 5 ]
Citrophile schreef:

Het vreemde van dit probleem is dat de zekering niet kapot gaat, maar vaak het zekeringenkastje wel wegsmelt…..bijzonder Citroën.

Zeg dat wel:echt Citröen kwaaltjes:op zn frans…....? Laughing

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 08 januari 2010 08:28 AM
  [ # 6 ]

Grappig, na meer dan 1 jaar ergenis heb ik afgelopen december hetzelfde gedaan. ff omleiden buiten het zekeringkastje om. Daarna geen problemen meer gehad.

Groeten,

Jeroen

salut

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 januari 2010 11:07 AM
  [ # 7 ]

Je kan ook ff je laadstroom meten. Als je dynamo niet meer laadt, gaat je ECC ook niet meer aan. Zou er wel een lampje aan moeten gaan op je dash, maar toch Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 08 januari 2010 02:25 PM
  [ # 8 ]

[quote author=“Matthijs309” Bij de brezan kan je een zekeringhoder met 2 draadjes halen en eroverheen zetten.

Na controle bleek dat er reeds een “by-pas"was gemaakt dmv een “zwevende"zekeringhouder incl.30A zekering.Hiervan waren de pootjes ook enigzins aangetast en heb deze verwijderd en stukje kabel op de accu plus gemonteerd.Als het weer wat beter word ga ik definitief een goede zekeringhouder monteren.Voorlopig heb ik verwarming en blower met dit weer.Bedankt jullie vcoor de adviezen!

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 08 januari 2010 05:26 PM
  [ # 9 ]

Je zou een 40A zekering in de zwevende houder kunnen doen, dit is wat Gert de Jong doet. Interne weerstanden nemen toe van kabelbomen, printjes en eventueel de blower die zwaarder gaat lopen door vuil en ouderdom en verbruikt daardoor meer stroom.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 08 januari 2010 05:59 PM
  [ # 10 ]
Citrophile schreef:

Je zou een 40A zekering in de zwevende houder kunnen doen, dit is wat Gert de Jong doet. Interne weerstanden nemen toe van kabelbomen, printjes en eventueel de blower die zwaarder gaat lopen door vuil en ouderdom en verbruikt daardoor meer stroom.

Daar zat ikzelf ook aan te denken,airco+blower lusten wat Amperes,en als de voetjes al weg smelten en de zekering blijft intakt, dat geeft toch te denken?De Xantia heeft dikke grote zekeringen in dito houders in het motorcompartiment,met 3-4 zekeringen van 40A!Zal op de sloop zo’n houder halen met 40A.zekering en deze gebruiken in de XM,ipv de “kleine"zekering-houder. Idea

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook