Beste Cx-rijders,
ik heb in Zuid-Frankrijk een CX Reflex van 1979 gekocht. met de nieuwe motor (vanaf 1979). De auto is onder handen genomen bij een klassiekergarage en de nodige onderdelen zijn vervangen. Bougies, kabels, volledige dinitrol,...
De auto rijdt perfect (heeft ook slechts 85000km bij één eigenaar, goed onderhouden), maar er zijn twee minpuntjes:
- boven de 70km/u lijkt het alsof er te weinig vermogen is, de cx trekt langzaam op.
- het verbruik ligt (zelfs voor een 4-bak) hoog: 1 op 7 tot 1 op 8, bij relatief zuinige rijstijl. Er zitten wel korte ritjes tussen, maar ook heel wat stukken cruisen tegen 90. Ik lees regelmatig op het forum dat er cx-rijders zijn die 1 op 10 of 1 op 11 halen, maar daar geraak ik nooit aan.
Zijn er kenners die weten waaraan dit kan liggen? Afstelling carbu? Compressieprobleem?
De uitlaat is zuiver, niet te rijk lijkt me.
Bedankt voor jullie suggesties!
Beste Groeten,












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Reflex is 2 liter toch?
Dat lijkt me idd wat aan de hoge kant..
Inderdaad, een 2liter
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik zou als eerste de afstelling van de carburateur en van de ontsteking laten nakijken. Misschien beter om dat door een echte CX specialist te laten doen. Waar woon je?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Welkom hier.
Het kan in dit geval een samenspel van allerlei dingen zijn. Waar ik bijvoorbeeld als eerste aan dacht is misschien een vuil luchtfilter.
In Hasselt, Belgie. Ik ken niet meteen een cx-specialist in de buurt. Zijn er échte specialisten bekend die voor een aanvaardbaar bedrag deze klus kunnen klaren? Ik betaalde eerder al meer dan 2000€ voor de volledige check-up en dinitrol. Die was trouwens prima, behalve het verbruik…
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
In Belgie zou ik het niet weten.
Vanuit Hasselt is het denk ik niet zo heel ver naar garage Hydraulique in Raamsdonksveer. Mijn ervaring is hele billijke prijzen…
http://www.hydraulique.nl/index.php
Bij mijn weten zijn luchtfilter, brandstoffilter, alternator, batterij, bougies, ontsteking, bougiekabels,... vervangen
Ik weet zelf niet of deze cx een electronische onsteking heeft of nog ‘platinnes’? Ik dacht dat de garagist me zei dat hij de platinnes vervangen had, maar vermoedde dat de nieuwe motor al een electronische ontsteking had? Mijn CX 20 van 1985 heeft in elk geval electronische ontsteking. IS die verschillend van de 1979 met nieuwe motor?
CX 1979 schreef:In Hasselt, Belgie. Ik ken niet meteen een cx-specialist in de buurt. Zijn er échte specialisten bekend die voor een aanvaardbaar bedrag deze klus kunnen klaren? Ik betaalde eerder al meer dan 2000€ voor de volledige check-up en dinitrol. Die was trouwens prima, behalve het verbruik…
Vanuit Hasselt goed te doen:
- Citro-Advies in Heerlen (Peter van de Laan)
- Citroen Specialist Parkstad bij het Roda stadion in Kerkrade (Ger van Krevel)
- Bij all round garage “de Markt” in Simpelveld werkt Jan Snijders. Hij heeft voorheen bij Citroen garages gewerkt. Die zou ik zeker aanbevelen.
Ik zou naar Citro-Advies gaan, wel wat duurder maar zeker goed.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De combinatie van gebrek aan vermogen en dit verbruik (mijn CX turbo loopt bijna 1:10 als ik me netjes gedraag - bij 1:8 heb ik redelijk vrolijk mogen blazen) doet vermoeden dat er iets heel erg mis is met (de afstelling of werking van) de carburateur. Luchtfilter is de eerste verdachte, daarna de (afstelling van de) carburateur zelf. Op naar een specialist dus.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hier loopt de Turbo ook gemiddeld zo 1 op 9.
1 op 10 is mogelijk op lange ritten.
Bedankt voor de geleverde reacties, ik ga er eens één van de échte kenners die jullie doorstuurden naar laten kijken.
Ondertussen vraag ik me af of het niet gewoon de tweede trap van de carbu kan zijn? Vermits de auto normaal optrekt tot aan 70 en dan met minder vermogen naar hogere snelheden accelereert. De vorige, eerste, eigenaar was ouder dan 90, de auto heeft vermoedelijk nooit snel gereden, vermoedelijk is de tweede trap nooit gebruikt geweest.
Ik kan me inbeelden dat met een geblokkeerde tweede trap de acceleratie vanaf 70 in 3e of 4e belemmerd wordt. Hebben jullie een idee of het ook een negatief effect kan hebben op het verbruik? Zou de eerste trap ‘rijker’ zijn dan de tweede bijvoorbeeld?
Ben benieuwd…


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
‘k Wist niet dat de CX met een tweetraps carburateur reed. Maar het niet goed functioneren van een van beide venturis kan heel goed dit effect geven. Ooit (14 jaar geleden) me ontzettend verbaasd over het gebrek aan trekkracht op snelheid in m’n toenmalige Saab. Bleek een van de twee carburateurs kapot te zijn. Daar moest ik meteen aan denken - maar het technische probleem (gescheurd membraam) kan alleen optreden bij constand-vacuum carburateurs als SU’s of Strombergs’s. Denkend aan de altijd probleemloze dubbele carburateur in mijn voormalige DS ben ik wel benieuwd waar bij jou het probleem zit.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een geblokkeerde 2e trap kan wel vermogensverlies veroorzaken, maar zal over het algemeen gunstig zijn voor het benzineverbruik.
Is simpel te controleren: Aanzuigslang naar carburateur er even af halen en dan kijken of 1e en 2e trap openen bij bediening.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Sinds wanneer wordt de bewuste auto gebruikt?
Ik heb dan wel een latere Douvrin 2L, maar je verbruikcijfers klinken mij niet onbekend in de oren.
Zéker onder deze winterse omstandigheden niet….
Ik haal met korte stadsritjes een verbruik van 1 op 8/9, op de snelweg wordt dat 1 op 11 à 12.
Gemiddeld haal ik dus een 1 op 10.
Ja: de eerste Douvrin’s hadden nog contactpunten (platines), maar de electronische ontsteking van een later type (>‘84) past ook gewoon.
Bovendien geef je aan dat de auto trekkracht ontbreekt, maar 165 Nm is afdoende normaal gesproken.
Dus ik zou op zoek gaan naar zo’n electronische ontsteking uit een CX 20/ 20RE/ 22TRS (ook de module niet vergeten!) en deze installeren: hoef je er nooit meer bij waarschijnlijk, en kán schelen in verbruik.
Ik weet dat er in Mol een oud-concessair zit die nog enkele sloop-DS-en heeft staan en een paar CX-en, steek daar je licht eens op..
‘Spirit of avant-garde’