Hallo,
Kan iemand me vertellen hoe ik de stofhoes af kan halen van de aandrijfas van mijn zx?
Gaat om een 1,4 benzine, de linker as.
Ik wil de ene nog goede hoes er af halen, voor ik mn oude as met afgeragde homokineet weg doe..
Ik vermoed dat je de as uit elkaar kan halen, via de homokineet zijde, maar weet iemand hoe?
(Zal ook in mn Haynes staan denk ik, maar die heb ik ergens laten liggen en voorlopig dus niet bij de hand…. )
Dank,
Jacco
ik denk dat de as niet uit elkaar hoeft als je de gehele as eruit hebt kan de hoes er af. Eventueel kun je met dit soort tools de klus vergemakkelijken
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Mooi stukje gereedschap…
(Alhoewel ik dit nou niet heel frequent doe..)
Er overheen trekken, kan ik gaan proberen, maar moet de originele hoes die er op zit zodanig oprekken (factor 4 of 5 oid?) dat ik vrees dat ie dan scheurt.
(Hoorde onlangs over de renault megane dat je de originele hoes niet zover kan oprekken, imitatie hoezen wel. Bij gebrek aan die info had een vriend van me een nieuwe hoes gescheurd. Voor originele hoes moet je in dat geval de as uit elkaar halen. Vandaar mijn vraag.)
Normaalgesproken kan je dus nieuwe ashoezen (laten) plaatsen, zonder dat de as gedemonteerd hoeft te worden?
alleen de buitenste hoes. Voor de binnenste moet ie er wel uit.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan een homokineet eraf slaan met een moker/vuistje. Beetje rake klap en klaar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ah, merci, nu ik weet dat het idd kan ga ik eens de vette drek er af halen en tegen de homokineet aan heuten…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gaat het fijnst als je de as in de bankschroef hebt staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hmm, heb wat voorzichtig zitten heuten maar wil nog niet erg…
Moet ik de bus er eerst af slaan, of dieper, de ring die direct om de as lucht en waar de draaipunten op gemonteerd zijn?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
HUH?? Volgens mij ben je op het tripoide-kruis aan het heuten…. en je moet juist de homokineet er af hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
er staan tegenwoordig filmpjes op youtube hoe je dat moet doen.
moet je zoeken op “CV Joint”. Er staat er 1 op van een soort homokineten-sneller. In minder dan 30 sec zet die kerel een as in de bankschroef, knipt de oude hoes eraf, incl de bandjes, 1 klap op de kineet en klaar!
Er bestaat zelfs een tool die zich klem zet op de as. Door de naafmoer weer op de as te schroeven trek je dan de homokineet gecontroleerd van de as af, omdat de moer zich weer afzet op de tool die nweer op de as is verbonden. Dat kan dan met de as nog in de bak.
Aha… heb me wellicht eerder ergens een verkeerd beeld aan laten praten, ik heb geprobeerd de kant die je in de versnellingsbak prikt er af te tikken…
Moet juist andere kant, buitenkant, zijn dus?
(die filmpjes zijn handig, maar doordat die assen iets anders zijn weet ik dat nog niet zeker)
Dit is een ZX as waar de homokineet net vanaf geslagen is. Je kan op de foto net de binnenzijde van de homokineet zien waar je op moet tikken. Ook is de borgveer die de homokineet op de as houdt te zien, wordt ws pas duidelijk als je hem zelf eraf hebt.
ah bedankt, nu is het toch redelijk Idiot Proof zou je denken…