Goedemiddag mede bxers.
Heel twijfelachtig ging er net een oranje lampje aan. Het is het lampje wat rechtsboven de toerenteller zit. Ik heb begrepen dat dit voor de remblokjes is en gaat branden wanneer je remt en de blokjes aan vervanging toe zijn. Het lampje blijft gewoon branden of ik nou rem of niet. Is dit een wazige storing of is er iets anders?
Richard.
Zover ik weet gaat het lampje als het eenmaal contact maakt niet meer vanzelf uit.
Je hoeft je meestal geen zorgen te maken want er zit normaliter nog “vlees” genoeg op je remmen.
Ergens op het forum staat omschreven hoe je ervan afkomt zonder meteen te gaan vervangen.
Controleer wel je remmen aub!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gezien het weer denk ik dat het ook mogelijk is dat je last hebt van pekelresten. Door die viezigheid wil er weleens onterecht contact gemaakt worden.
Zelf haalde ik altijd de stekkertjes los; remmen moet je sowieso regelmatig even controleren, en als de remblokken écht op zijn dan merk je dat meteen hoor!
Maar dan zijn je schijven toch mee kapot?
Op het moment dat je remt en je blokken ‘op’ zijn dus…
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als dat het lampje is van de remmen is, is het toch de slijtage indicator van de blokken?
Niet van de schijf en blokken? 1 sensor kan lijkt me maar 1 ding opmeten, niet beide.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
BunnY schreef:Maar dan zijn je schijven toch mee kapot?
Op het moment dat je remt en je blokken ‘op’ zijn dus…
Vandaar dus ook de noodzaak van het regelmatig controleren
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
De schijven kunnen er wel tegen staal op staal, maar of je zenuwen er tegen kunnen is een tweede.
(heb ooit op het TT circuit met een AX GT cup aan het einde van de veenslang peentjes zitten zweten toen de remmen staal op staal waren. De bocht met mogelijk ellende komt dan namelijk te snel dicht bij. Ik was blij dat ik op de uitloop strook nog tot stilstand kwam en niet in het hek ben gedoken.)
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 01-08-2009
- BX Deauville
- BX GTI automaat
Ik twijfel een beetje. Bij mijn weten is het remblokslijtage-indicatielampje rood, en ik weet ook niet zeker of een 1.6 TZI die een heeft. Wat een 1.6 TZI wel heeft is het indicatielampje van het motormanagement, en die is oranje, maar ik weet niet meer waar die precies zit.
Hoe ziet het symbooltje van het lampje eruit?
MM-lampje zit onderaan. rechtsonder de toerenteller uit mijn hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Iedere BX heeft zo’n remblokslijgtageindicator maar bij een groot aantal zijn ze gewoon niet meer aangesloten.
De kabeltjes willen ook wel eens stuk gaan en op een andere plek contact maken, met de veerpoot bijvoorbeeld omdat ze daar doorgesneden zijn door het tiewrapje waar ze mee vast zitten. De laatste paar sets remblokken die ik kocht werden trouwens niet eens met de kabeltjes die je in de blokken moet prikken geleverd. Ik vervang ze sowieso ieder jaar want ik rem praktisch nooit op de motor af dus mij boeit het niet maar het is dan wel zaak om ze in de gaten te houden.
Blokjes kosten iets van 30 euro en zijn zeer eenvoudig te vervangen maar laat het niet zo ver komen dat je staal op staal krijgt, niet alleen kan dat je schijven kosten maar nog veel lastiger en bovenal duurder ook je klauwen.
De voeringen hebben namelijk ook een koelende werking! Met te dunne blokken remmen (hoeft niet eens staal op staal te zijn) kan het geheel ook zo godvergeten heet worden dat de plunjer in de remklauw vast komt te zitten. 3mm vlees op de blokken is voor mij het punt om ze te vervangen.
Je kunt ze gelukkig makkelijk controleren door even het wiel er af te halen, tevens ben je dan al zowat halverwege het vervangen van de blokken mocht het nodig zijn.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dat van het koelen wist ik niet Mechuccio maar heb ‘t wel eens gehad dat de remvoering op was.
Omdat ik een TRS Automatic uitleende aan een vriend van me, en hij de gewoonte had om z’n voet op de koppelingspedaal te laten rusten. Dus hij liet z’n voet achteloos rusten op ‘t rempedaal
Dus aan 1 kant was de boel kaal.
Maar goed, de auto ging ik toch slopen, dus gewoon dat ding gereden naar NWZ. Remtestje handjes los en vol intrappen maar, remt net zo goed en gewoon rechtuit blijven remmen. Das de lol van 80 bar!
Dat het remblokkenlampje niet uit zichzelf weer uit zou gaan klopt niet, Sable Doré. Een BX heeft niet zoiets in ‘t elektrische systeem zitten. Ik heb de mijne een nieuwe funktie gegeven: zit gekoppeld aan m’n hydrauliekvat, kan ik zien als ‘t peil laag is.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hahaha jij met je vliegtuig
Maar remmen met te weinig of geen voering hoeft niet direct rampzalig te zijn hoor, het is alleen iets dat kan gebeuren, ik heb zelf ook wel eens auto’s opgehaald waar de voering tot aan het staal van op was. In slechts één geval was de klauw daardoor afgeschreven (tzi) dat ding vloog zelfs in brand na het monteren van nieuwe blokken, ik had de plunjer wel weer gangbaar gekregen maar na één keer remmen zat ie weer vast, binnen 500 meter was het echt bekeken en kon ik de klauw gaan blussen en vervangen incl. de remslang. Het is maar een puntje om mee te nemen in de overweging om remblokken te vervangen voor ze tot op het bot versleten zijn
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
@ Marco 223.
Het symbool is een rondje met 3 kleine streepjes aan elke kant. In het instructieboekje is die rood. Vanmorgen ging die uit na 20 kilometer,maar vanmiddag brandde het lampje spontaan weer. Vreemd hoor.
Richard.
Zijn de remblokjes nu al eens gecontroleerd op dikte of wacht je af tot je tegen een ander oprijd omdat je remmen versleten zijn?
Emiel
Nee nog niet. Ik heb gewerkt vandaag. Maar ik zal er naar kijken.
Richard.