Herkent iemand dit:
De rijhoogte van mijn Xm aan de achterkant is precies goed bij stationair draaiende motor; rijdend echter zie ik bijv. als ik langs een glaswand o.i.d rijd dat de hoogte gewoon te hoog is. Ook als ik uitstap staat de achterkant veel te hoog maar zakt binnen enkele seconden wel naar de standaard juiste rijhoogte. Te hoog wil in dit geval zeggen dat er met gemak een dikke vuist tussen het loopvlak van de band en het spatbord past. Ik had dit bij mijn vorige Xm’s niet. De LHM is schoon en vers en de bollen zijn op maximale druk. De hoogteregeling reageert snel en soepel op handmatige verstelling. De messing busjes zijn in orde en dus gangbaar. Een onjuiste rijhoogte heeft een nadelige invloed op het rijcomfort, ik wil er dus wat aan doen. Zou het iets te maken kunnen hebben met inwendige vervuiling van de hoogteregelaars? En hoe is dit dan te beredeneren?
Zijn die busjes ook vervangen? Kleine slijtages voorkomen de nauwkeurigheid van het systeem..
Is je hoogteregelaar schoon?
Marco
De busjes zijn goed, maar we zullen ze binnenkort eens vervangen, althans, alleen achter om eens te kijken of het wat uitmaakt. Ik geloof het niet zo…
Of de hr van binnen schoon is weet ik niet, daarom ook mijn vraag of het daaraan zou kunnen liggen, dan heb ik een reden om die er ook eens af te slopen…
Xsara Coupe schreef:Zijn die busjes ook vervangen? Kleine slijtages voorkomen de nauwkeurigheid van het systeem..
Is je hoogteregelaar schoon?Marco
Je kan hem er ook gewoon zomaar afslopen..
Mijn xm heeft ook jaren lopen klieren met de vering.. EN het is niet voor niets dat ik steeds roep van: vervang die busjes nou eens…
MIjn busjes waren ook wel gangbaar, maar na al die km’s niet meer echt rond (ongeveer 2 ton). Vervangen gaf zo’n verschil. Bij mij veerde ze ook bij vlagen heel even goed. VOoral als je tijdens het rijden met de hoogteregelaar ging spelen…
Marco
We gaan het zien…
Ik denk dat het ook geen kwaad kan om de adal’s eens te vervangen, volgens mij
kunnen die ook behoorlijk van invloed zijn.
Ik zou eerder denken aan de HDpomp die op z`n laatste pootjes loopt in combinatie met een te hoge afstelling achter .
Als je `em dan stationair afstelt staat `ie op de goede hoogte , bij meer toeren gaat ìe dan extra omhoog , want extra druk.
Maar dan zou ìe het voor ook moeten hebben , maar voor staat `ie waarschijnlijk dan wel op de goede hoogte en is de afstand tot de bollen kleiner , misschien heeft dat invloed .
Ja , zit maar een beetje te mijmeren hoor .
Wellicht heb je ergens drukverlies achter .
Je zou eens je retourslangen naar je voorraadvat kunnen checken .
Ciao,Dirk
XM TCT Ambiance`94
HD-pomp is een half jaar oud, het “probleem” was er al toen ik de oude pomp nog had dus hd-pomp sluit ik uit.
Als er achter drukverlies zou zijn gaat denk ik de smac klep niet open met als gevolg stugge vering, dat is niet aan de orde.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Sjaak, Zou je een foto kunnen maken van de rijhoogte wanneer de motor stationair loopt. Misschien denk je dat die goed staat en wellicht toch nog te hoog .
Een XM met de ES9J4 en de latere 2.5TD motor hebben 205/65 R15 banden ipv 205/60 R15. Dus de hogere banden vullen de wielkasten al wat meer.
205*0,6=123mm 205*0,65=133,25mm dus dat scheelt al 10,25mm
De officiële rijhoogte afstelling (vanaf een bepaald punt van het (sub)frame tot aan de rijplaat) op een rijplatenbrug voor een XM met de 205/65 R15 bandenmaat weet ik niet, maar het verschil in wanghoogte zou je op kunnen tellen bij de rijhoogte van de 205/60 R15 bandenmaat (voor 149mm achter 436mm).
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Xsara Coupe schreef:Zijn die busjes ook vervangen? Kleine slijtages voorkomen de nauwkeurigheid van het systeem..
Is je hoogteregelaar schoon?Marco
Ik hoop dat ik niet de enige ben: wat zijn die busjes? en waar zitten die?
grt Bas
du pain… du vin… du Citroën
Dan weet je het dus toch…
Citrophile schreef:
De officiële rijhoogte afstelling (vanaf een bepaald punt van het (sub)frame tot aan de rijplaat) op een rijplatenbrug voor een XM met de 205/65 R15 bandenmaat weet ik niet, maar het verschil in wanghoogte zou je op kunnen tellen bij de rijhoogte van de 205/60 R15 bandenmaat (voor 149mm achter 436mm).
Dank je Sjaak, en waar in de auto kan je dit geheel vinden?
grt
du pain… du vin… du Citroën
Herken je dat niet op het plaatje? Aan de uiteinden van de hoogteregelaarstangen…
Achter is heel makkelijk toegankelijk, voor iets lastiger.
flipje van thiel schreef:Dank je Sjaak, en waar in de auto kan je dit geheel vinden?
grt
Nee daar heb ik nog nooit aan hoeven sleutelen. Maar wat niet is kan nog komen…
grt
du pain… du vin… du Citroën
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Mijn XM heeft sinds er spoelolie in zit het probleem dat hij zichzelf achter vastzet na een paar uurtjes slapen. Erg stugge vering, maar na een aantal kilometer rijden of de auto omhoog en omlaag zetten is die weer soepel. Moet ik denken aan vuil in de hoogteregelaar achter? En kan ik dit simpel verhelpen door een retourslang los trekken en de auto omhoog laten komen of is dat wat ingewikkelder?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Het feit dat het is opgetreden sinds er spoelolie in zit kan duiden op iets dat is losgeweekt in het systeem en dat nu ergens iets zit te verstoppen. Het kan natuurlijk ook zijn dat toevallig nu er spoelolie in zit de diode van je electroklep is doorgebrand, dat heeft niet met elkaar te maken, vandaar dat ik het woord “toevallig” gebruik. Je moet het volgende eens proberen, ‘s morgens na het starten je auto in de hoogste stand zetten en daarna terug naar rijstand, als dit met een behoorlijke schok gepaard gaat ga er dan maar van uit dat je diode niet meer leeft.
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Mijn XM heeft sinds er spoelolie in zit het probleem dat hij zichzelf achter vastzet na een paar uurtjes slapen. Erg stugge vering, maar na een aantal kilometer rijden of de auto omhoog en omlaag zetten is die weer soepel. Moet ik denken aan vuil in de hoogteregelaar achter? En kan ik dit simpel verhelpen door een retourslang los trekken en de auto omhoog laten komen of is dat wat ingewikkelder?