Roestgevoeligheid oer-ax?
Michiel van G.
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 08 januari 2010 04:33 PM

Omdat ik -nog- niet zo thuis ben op het gebied van AX-en vroeg ik mij af in hoeverre de AX (buiten z’n kunststofdelen) last heeft van roestgevoeligheid à la Visa en LNA?
Zoals bekend was het staal dat PSA gebruikte in de jaren ‘80 niet optimaal. Was dat bij de oer-AX ook het geval?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 08 januari 2010 06:47 PM
  [ # 1 ]

Als eigenaar van één der oudsten kan ik je daarop wel antwoorden:

de AX kent naast de gebruikelijke oude-auto-pijnpunten als dorpels etc weinig andere extreme roestpunten dan de voorbinnenspatborden net achter de koplampen.
Ook achter tegen de overgang spatbord - kofferbak wil nog wel eens “het een en ander foutgaan” wat roest betreft, maar om nu meteen van een slechte staalkwaliteit te spreken….
‘Pino’ is 23 jaar oud, en heeft onlangs naast een verse koppeling ook vers metaal gekregen.
Zoals je zelf al aangeeft zijn veel kwetsbare delen van kunststof, dus geen roest.

Lees dit maar eens: http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewreply/1004449/ en volgende pagina’s

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 08 januari 2010 09:22 PM
  [ # 2 ]

Zelf opgebrachte skirtdelen (metalen schroefjes, en natuurlijk niet behandelen..) of een slecht aangebracht dakraam kan ook nog wel eens gaan roesten.

Ik heb er ook wat gezien (voor ‘90) met roest rond de tankdop. Lastige plek om netjes te krijgen.

2CV 1985

Profiel  
 
stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 22-05-2007

Gepost: 08 januari 2010 10:27 PM
  [ # 3 ]

Ook rond de voorruit kan wel roest voorkomen Wink

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 09 januari 2010 02:04 PM
  [ # 4 ]

toevoeging:
- dorpels in geval van skirts
- bij een 3 deurs bij de klapraampjes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 09 januari 2010 02:13 PM
  [ # 5 ]

Allemaal prachtige toevoegingen die zéker kloppen voor de AX, maar niet voor het oertype…

Die heeft namelijk geen:

- zijskirts,
- klapraampjes.

Roest rond de voorruit is wèl een goed punt, and if so:
ga naar een ruitfitter (Carglass oid) en laat de voorruit eruit halen (of doe dat zelf met een snijdraad).
roest wegslijpen en behandelen (Fertan, grond, plamuur en aflak) en ga (dan) naar een ruitfitter en laat voor 50 euri de voorruit weer teruglijmen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 22-05-2007

Gepost: 09 januari 2010 02:34 PM
  [ # 6 ]

Het is niet alleen als er skirts zijn, dat de dorpels roesten, alleen zie je het zonder dorpels vlugger. Mijn ph 3 (‘95)heeft er de rechterkant last van, al zal eerder te maken hebben met een vroegere schade Sad

Vraag is wat versta je onder ‘oer-AX’? Bedoeld men de AX’en van het eerste productiejaar of wordt de ph1 in het algemeen bedoeld. In dat laatste geval kan je er de varianten met skirts wel bijrekenen (maar dat laten we dan maar over aan Michiel).

Verder heb ik er ook al verschillende gezien met roest aan de ruiten van de deuren (3-deurs) Wink

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  
 
MBa@NL
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006

- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Gepost: 11 januari 2010 10:34 PM
  [ # 7 ]
Pascal schreef:

Allemaal prachtige toevoegingen die zéker kloppen voor de AX, maar niet voor het oertype…

Die heeft namelijk geen:

- klapraampjes.

de 11TRE en de 14TZS om er maar 2 te noemen zijn beide van het eerste uur en hebben wel degelijk klapraampjes… al is mijn ervaring dat het met vaste raampjes net zo hard omder de raampjes kan roesten helaas. Het mag dan wel een bekend plekje zijn toch komt het niet bijster veel voor. roest achter de koplampen is er bijvoorbeeld een die er gewoon hort te zitten. zit daar geen roest heb je of met een AX te maken die altijd binnen heeft gestaan of je staat voor iets wat helemaal geen AX is…

AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 12 januari 2010 11:06 AM
  [ # 8 ]

Helemaal vergeten dat de AX meteen in 6 varianten werd gepresenteerd, ik ging alleen van de 1.0 en 1.1(R)E uit…
My bad.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook