1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Wat tank jij met je BX (of andere oude Citroën)?
BXsport1986
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 373
Geregistreerd: 22-05-2005

Gepost: 11 september 2005 03:25 PM

De meeste oude BXen rijden volgens mij op 98. Nou las ik een stuklje over BP Ultimate (is ook 98 ) en ze zeggen dat het ook bij oudere auto’s meer vermogen en lager verbruik veroorzaakt. Iemand ervaring? En wie laat zn type 1 gewoon op 95 lopen? of wissel je het af tussen 95 en 98?

To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!

In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 september 2005 03:27 PM
  [ # 1 ]

V-Power is een enorme leugen. Links laten liggen.

Ik tank in mijn Digit gewoon 95 en af en toe een keertje 98. Ik merk 0 verschil in verbruik of prestaties. Heb de motor ook nog niet kunnen betrappen op pingelen hoewel de motor op 96 hoort te lopen. Dat kleine verschil is volgens mij niet schadelijk.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 11 september 2005 03:34 PM
  [ # 2 ]

Met mijn Deauville uiteraard gewoon Euro 95.
Met mijn ‘86 Leader destijds kon ik Euro 95 gebruiken, elke 5 tot 6 tankbeurten afgewisseld met een shot loodhoudende super. Als ik dat verzuimde was het goed te horen, want dan begon-ie te pingelen.
Met de Snoek heb ik vrijwel vanaf het begin dat ik haar had, gewoon Euro 95 loodvrij getankt (en dat verdroeg ze beter dan de Leader…)

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 11 september 2005 03:41 PM
  [ # 3 ]

ik tank altijd 98, of 100 in duitsland.
op 95 doet ie het slecht of niet. pingelt bij het leven. maar ja, dat komt door de gevlakte kop Wink
standaard tankten mijn ouders ook altijd gewoon 98.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 11 september 2005 03:51 PM
  [ # 4 ]

V-power is helemaal geen leugen. Je auto gaat echt zuiniger lopen als je je rijgedrag gelijk houdt aan met 95. Je moet natuurlijk niet ineens een zwaardere voet krijgen. Ik spreek honderden mensen die v-power tanken en allemaal zijn ze tevreden en rijden ze veel meer kilometers op een tank.
Het enige nadeel is dat v-power 97 een iets hetere ontbranding heeft dan 95. Maar wel veel schoner.

Alleen de auto’s die 98 nodig hebben kunnen nu dus niet meer bij shell terecht. Mijn broer heeft een acadiane van ‘82(oid) en die rijdt op vpower. Hij is er erg tevreden mee.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 11 september 2005 03:53 PM
  [ # 5 ]
Caroline81 schreef:

V-power is helemaal geen leugen. Je auto gaat echt zuiniger lopen als je je rijgedrag gelijk houdt aan met 95. Je moet natuurlijk niet ineens een zwaardere voet krijgen. Ik spreek honderden mensen die v-power tanken en allemaal zijn ze tevreden en rijden ze veel meer kilometers op een tank.
Het enige nadeel is dat v-power 97 een iets hetere ontbranding heeft dan 95. Maar wel veel schoner.

Alleen de auto’s die 98 nodig hebben kunnen nu dus niet meer bij shell terecht. Mijn broer heeft een acadiane van ‘82(oid) en die rijdt op vpower. Hij is er erg tevreden mee.

Mijn bx ging anders méér gebruiken met vpower.
Bij de xantia gebruikte de auto exacte evenveel (en merkte qua rijden ook niks) en bij mijn vorige ZX merkte ik er ook niks van (ja, dat ie meer herrie maakte bij een koude start Shocked )
Mijn mening: Vpower—> onzin
Euro98 is bij sommige auto’s zuiniger (bv bij mijn oude mitsubishi colt) maar bij alle auto’s die ik erna heb gehad bracht het 0,0 zuinigheid extra mee.

Ik tank dus gewoon het goedkoopste euro95 dat ik kan vinden.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 11 september 2005 03:55 PM
  [ # 6 ]

ik moest voor nood een keertje bij de shell tanken langs de snelweg, dus moest wel V-Power tanken.
NOOIT MEER !!! wat een bocht. mijn auto reed er voor geen meter op en was niet meer voorruit te branden.

per auto zal dat verschillend zijn, maar voor mij nooit meer.
Alleen duitsland, die heeft in de V-Power 100 octaan zitten.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 september 2005 03:56 PM
  [ # 7 ]
Caroline81 schreef:

V-power is helemaal geen leugen. Je auto gaat echt zuiniger lopen als je je rijgedrag gelijk houdt aan met 95. Je moet natuurlijk niet ineens een zwaardere voet krijgen. Ik spreek honderden mensen die v-power tanken en allemaal zijn ze tevreden en rijden ze veel meer kilometers op een tank.
Het enige nadeel is dat v-power 97 een iets hetere ontbranding heeft dan 95. Maar wel veel schoner.

Alleen de auto’s die 98 nodig hebben kunnen nu dus niet meer bij shell terecht. Mijn broer heeft een acadiane van ‘82(oid) en die rijdt op vpower. Hij is er erg tevreden mee.

Moet ik weer met het testresultaat van de ADAC gaan zwaaien? Die honderden mensen met hun betere cijfers, dat is gewoon zelfsuggestie.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 september 2005 03:58 PM
  [ # 8 ]

http://www.motornet.be/rijden/onderhoud/031128_octaan.html
ik tank met eenders wat altijd 95 tenzij het een diesel is Twisted Evil

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 11 september 2005 04:12 PM
  [ # 9 ]

Ik heb voor de gein wel eens een paar tanken Total Excelium geprobeerd maar er was geen duidelijk verschil merkbaar. Behalve dan bij het afrekenen.  Stel dat de auto al zuiniger zou rijden, (niets van gemerkt)dan is dat voordeel alweer teniet gedaan door de hogere prijs van dergelijke brandstoffen. Ook van meer vermogen heb ik niks gemerkt. Normaliter tank ik dus altijd euro 95 en daar doet ze het prima op. Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om 98 eens te proberen maar dat kan ik wel eens gaan doen.

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 september 2005 04:25 PM
  [ # 10 ]
paso schreef:

http://www.motornet.be/rijden/onderhoud/031128_octaan.html
ik tank met eenders wat altijd 95 tenzij het een diesel is Twisted Evil

Een leuke site die vooral verkeerde informatie bevat.
Erg fanatiek beginnen ze met:
Laat ons beginnen bij het begin en uitleggen wat de term “octaan” nu eigenlijk betekent.

Dus ik dacht “laat maar komen, die uitleg!”

Vervolgens schrijven ze;
Indien een brandstofproducent vermeldt dat zijn benzine een octaangehalte heeft van 95, dan wil dat zeggen dat die benzine is samengesteld uit ondermeer een verhouding van 95 delen octaan op 5 delen heptaan.

In benzine zit dus echt geen octaan, de eigenschappen zijn het zelfde als er 9x octaan in zou zitten.
Men spreekt hier dan ook van een octaangehalte, dit moet zijn; octaangetal.

De correcte informatie is hier terug te vinden >>> link


Natuurlijk zijn er wel degelijk verschillen in brandstoffen, of je er iets van merkt is afhankelijk van je motor en je rijstijl.
De benzines zoals Pura/Vpower en al die andere verrijkte zooi zal echt wel een beetje werken, maar of het werkelijk merkbaar is? Ik vraag het mij af. Je zou toch zeggen dat de fabrikanten ondertussen genoeg tijd hebben gehad om representatieve test resultaten te verkrijgen, dit zou het product alleen maar meer promoten. Maar helaas…

En om weer ontopic te gaan, ik gebruik in mijn GS LPG, rijd prima! EN in mijn eend gooi ik altijd 98 waaraan ik zelf nog wat loodvervanger toevoeg. Dit is niet echt nodig, maar ik heb nu eenmaal een hele sloot loodvervanger op voorraad en het zal er nooit minder van worden.

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 11 september 2005 05:47 PM
  [ # 11 ]

ik tank met de trs af en toe euro 98, die wilde niet echt op alleen maar euro 95.
de gti krijgt euro 95, zal eens euro 98 proberen, maar 95 rijdt prima, dus da’s ieder geval goedkoper.
al dat andere spul heb ik nog niet geprobeerd.
en ik stem niet, want ik mag maar één stem, en weet niet welke ik zal/kan kiezen

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 11 september 2005 07:20 PM
  [ # 12 ]

Ik tank met mijn BX16V altijd LPG (hoog octaangetal) en super98, zoals voorgeschreven. Tank je benzine met een lager octaangetal dan bestaat de kans op pingelen. Dit hoef je niet altijd te horen, maar brengt wel behoorlijke schade toe aan de motor. Dus ik neem geen risico.
Overigens is het onzin om af en toe 98 te tanken of je moet het mengen. Zodra je alleen nog maar 95 in de tank heb, kan er schade ontstaan als je auto eigenlijk op 98 hoort te lopen. Het is niet zoals voorheen met lood in de benzine. Daar kon je om de zoveel tankbeurten een keer gelood tanken. Lood zette zich af op de klepzittingen en bleef daar enige tijd zitten. Dus af en toe aanvullen is dan voldoende. Voor 98 geldt dit dus absoluut niet. Op is op, geldt bij 98.
Met de Acadiane tank ik ook super98 zoals ook voorgeschreven is.

Profiel  
 
Bertje Hdi
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 04-05-2005

Gepost: 11 september 2005 08:16 PM
  [ # 13 ]

Met de 16V tank alleen maar euro-95 en dat lust ie maar altegraag, elek 11 km een litertje van dat dure spul en zonder enige vorm van pingelen.

BX-16V mk2 orga 4680; voorheen BX TZD-TURBO ‘92 , Berlingo Hdi ‘01, Berlingo Hdi ‘04.
Dennis.
http://img326.imageshack.us/img326/9422/bxgti16vmk21671ud.jpg

http://WWW.STALLING-VERHUUR.NL  stallingsruimte voor uw Citroen

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 11 september 2005 08:38 PM
  [ # 14 ]

Mijn Bixje drink ook euro 95 en niks anders.

Ik zie benzine als drinken.
Euro 95 is ranja goed voor de dorst en niet duur.
Euro 98 is Cola je wilt steeds meer en tis nog duurder ook Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 942
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 11 september 2005 11:50 PM
  [ # 15 ]

Wat is nou precies pingelen? En waarom gaat een motor pingelen als je een lager octaan getal gebruikt dan voorgeschreven?

@Alcyone: zwaai maar ff als je wilt. Vind dat soort dingen wel leuk. Maar ik vraag me af waarom het suggestie is als je je brandstofverbruik in de gaten houdt en meer km’s kan rijden op dezelfde hoeveelheid brandstof. Lijkt me toch wel een aardig valide meting.

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook