2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Rijhoogte goed bij stilstand, maar rijdend niet
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 08 januari 2010 10:34 PM
  [ # 16 ]

Je voelt bij het terugzetten in de rijstand de kont bij het zakken nog een keer omhoogwippen. Hij maakt even een sprongetje. Is dat een doorgebrande diode? En waar zit die diode, gewoon in de VC?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 08 januari 2010 10:42 PM
  [ # 17 ]

Dat is een doorgebrande diode igv hydractive2. De diode zit in de elektroklep zelf, bij herstel wordt de diode buiten de elektroklep parallel bijgeplaatst (b.v.in de bedrading of in de veercomputer).

Bij hydractive1 zou je de aansturing van de elektroklep met een relais kunnen verbinden.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 08 januari 2010 10:49 PM
  [ # 18 ]

Is zo’n diode vervangen zelf goed te doen? Het is idd een Hydractive 2. En waar zit de elektroklep eigenlijk?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 08 januari 2010 11:01 PM
  [ # 19 ]

Als je de diode/diodes wilt vervangen, check ook de VN`s. De VN is de mosfet die de hydractive elektroklep bedient`, daar zijn er 2 van in de veercomputer. Zodra een diode is doorgebrand, wordt de VN ook niet meer beschermd door de diode en brandt dan ook door.

Hydractive2 heeft 2 elektrokleppen en die zitten in de hydractiveregelaars, de blokken waarop de hydractivebollen zitten.

Als je wat printplaat soldeer ervaringen hebt, is het goed te doen. Volgens Lucas Unger schijnen die VN`s steeds zeldzamer te worden om ze te kopen. Er zit lood in en dat mag tegenwoordig niet meer ivm het milieu.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 08 januari 2010 11:20 PM
  [ # 20 ]

ok weet je iemand die hier ervaring mee heeft en het voor mij zou kunnen doen. Wat is een VN? Ben niet zo’n held op het gebied van elektronica. De rest draai ik mijn hand niet vooor om.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 08 januari 2010 11:23 PM
  [ # 21 ]

de diodes zitten in de electrokleppen zelf gevulcaniseerd, daar kun je niet bij, daarom worden ze meestal in de vc gesoldeerd, er zijn op de diverse citroën fora foto’s en documenten over te vinden xmnl op yahoo, planete citroën, het is niet heel moeilijk.
je moet denk ik ook even je vc laten uitlezen en kijken of je hydractive lampje 2 seconden oplicht bij het starten, als hij niet oplicht bij starten maar wel als je de hydractive schakelaar bedient dan is er een foutcode opgeslagen in je vc.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 08 januari 2010 11:24 PM
  [ # 22 ]

Het wordt tijd dat je lid wordt van de xm club

http://www.xmclub.nl

niet treuzelen, doen!

XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

ok weet je iemand die hier ervaring mee heeft en het voor mij zou kunnen doen. Wat is een VN? Ben niet zo’n held op het gebied van elektronica. De rest draai ik mijn hand niet vooor om.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 08 januari 2010 11:27 PM
  [ # 23 ]

VN is een typenaam voor de mosfet, zeg maar een veredelde transistor en dat kun je weer zien als een electronische schakelaar.

Er zijn hier een aantal forumleden die ervaring ermee hebben, maar die moeten maar zelf op jou vraag reageren.

Ik heb zelf geen ervaring hiermee, onlangs wel bij zo`n sessie bijgeweest maar niet eens het solderen kunnen zien omdat ik andere werkzaamheden deed.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 08 januari 2010 11:31 PM
  [ # 24 ]

Het lampje van de hydractive licht idd niet op. Ik heb dat al eerder vernomen dat er dan waarschijnlijk een storing opgeslagen staat. Mijn XM is niet meer zelf uit te lezen en de dealer zat moeilijk te doen dat dat ‘vrij lastig’is….. Zal eens even rondneuzen bij andere dealers.

Ik zal er eens over denken om lid te worden. Hahah

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 08 januari 2010 11:37 PM
  [ # 25 ]
Sjaak81 schreef:

Het wordt tijd dat je lid wordt van de xm club

http://www.xmclub.nl

niet treuzelen, doen!

Wij zeggen: gewoon doen Mr. Green

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 08 januari 2010 11:44 PM
  [ # 26 ]

Bij mijn eerste xm (V6 van ‘94) heb ik het hydractive uit laten schakelen. De auto reed dus altijd in comfortstand. Ze hebben toe het e.e.a. an leidingen verlegd volgens mij. Is dit eventueel ook mogelijk bij een hydractive 2? En is dat simpel te doen door iets in de elektronica uit te schakelen?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 09 januari 2010 12:00 AM
  [ # 27 ]

Bij hydractive1 kan dit wel, maar bij hydractive2 niet. Dat zou wel een makkelijke manier zijn om het echte probleem te omzeilen.

Dus eerst uitlezen, het probleem oplossen en de storing wissen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 januari 2010 12:01 AM
  [ # 28 ]

Sjaak, dit zou in mijn ogen inderdaad kunnen worden veroorzaakt door een vervuilde hoogteregelaar. In de hoogteregelaar zit bij elk van de twee uiteinden van de plunjer een kamer. Deze kamers zijn onder andere verbonden door een kanaaltje waar beperkte doorstroom van LHM door mogelijk is. Dit heeft als functie om te voorkomen dat als de auto in- of uitveert de hoogte direct wordt gecorrigeerd naar de ingestelde rijhoogte. Deze demping is ook de reden dat de hoogteregelaar ietwat vertraagt reageert op wijzigen van de belading.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 09 januari 2010 12:11 AM
  [ # 29 ]

Maar stel dat de hoogteregelaars vuil zijn, dan lijkt het mij dat ze inmiddels wel schoongespoeld zijn. Ik heb nu al meerdere malen (denk aan reeds 50 keer) de auto omhoog en naar beneden gezet. Probleem blijft. Ook als de auto ‘hard’ is dan is de kont totaal niet in te drukken.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 09 januari 2010 12:12 AM
  [ # 30 ]

@Sjaak, dus LHM (een paar keer) verversen, de hoogteregelaars onderuit halen, uit elkaar en schoonmaken. Heb je een brug ter beschikking, anders is het nog niet te doen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook